רש"ת מסרבת להפעיל את מסופי הגבול בגדה לאחר ההתנתקות

רשות שדות התעופה (רש"ת) מסרבת לקחת על עצמה את ניהול מעבר הגבול בארז, שאמור להיות מסוף הגבול האזרחי הראשון לאחר ביצוע תוכנית ההתנתקות בצפון רצועת עזה וכן את ניהולם של מסופי גבול חדשים שמתוכננים להיבנות בגדה


00:00 ,27.10.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
רשות שדות התעופה (רש"ת) מסרבת לקחת על עצמה את ניהול מעבר הגבול בארז, שאמור להיות מסוף הגבול האזרחי הראשון לאחר ביצוע תוכנית ההתנתקות בצפון רצועת עזה וכן את ניהולם של מסופי גבול חדשים שמתוכננים להיבנות בגדה - כך כתב מנכ"ל רש"ת גבי אופיר במכתב לשר התחבורה מאיר שטרית. אופיר נימק את הסירוב בכוונתה של רש"ת להתמקד בהפעלתם של נתב"ג 2000 שייחנך מחר ושדות התעופה הפנים ארציים. בפנייתו לשטרית הציע אופיר כי תוקם רשות מעברים עצמאית שתקבל על עצמה את ניהול המעברים העתידיים.

רש"ת מפעילה כיום את המסופים במעברי הגבול היבשתיים של ישראל עם הרשות הפלשתינית, מצרים וירדן. לפי תוכנית שהציע משרד הביטחון, רש"ת תפעיל את מסוף מעבר הגבול היבשתי בארז לאחר ביצוע ההתנתקות. כמו כן עלתה האפשרות שרש"ת תפעיל את מעברי הגבול העתידיים בקו התפר בגדה.

בהתנגדותה לתכנית זו טוענת רש"ת שכיום אין לה היכולות - מבחינת כוח אדם ומשאבים כספיים - להפעיל את מעברי הגבול החדשים, מפני שהיא מפנה את מירב משאביה להפעלת הטרמינל החדש בנתב"ג 2000 וכן לתוכנית הקמתו של שדה תעופה חדש חליפי באילת.

רש"ת נתקלת כבר עתה בבעיות בהפעלתו של מעבר הגבול בקרני אשר גורמות לעיכובים בהעברת מטענים במסוף. בין היתר מתקשה רש"ת לגייס אנשי ביטחון חדשים, בגלל החשש מהמצב הביטחוני באזור. מכונת שיקוף המכולות שהוצבה במסוף לאחרונה אינה פועלת במלוא התפוקה בגלל מחסור בכוח אדם שיפעילה.

מלשכתו של אופיר נמסר: "מעבר ארז מנוהל על ידי צה"ל מאז הקמתו. אין יתרון לרש"ת בהעברת האחריות אליה ובניהול המעבר, ודאי לא בזמן הנוכחי, כאשר מאז האינתיפאדה המסוף סובל מאירועים ביטחוניים קשים ביותר והפעילות בו היא ביטחונית בעיקרה. מנכ"ל רש"תכתב במכתבו לשר התחבורה בעניין מעבר ארז ומעברי הגבול, כי לאור ההתפתחות הצפויה במעברים לאורך קו התפר וברצועת עזה נראה שיש לפעול להקמת רשות המתמחה במעברים מסוג אלה. יובהר בזאת, כי רש"ת עוסקת ביום יום בהפעלת שדות תעופה ופיתוחם, ואין זה נכון להסיטה מייעוד זה להפעלת מעברים כנ"ל. נבקש להדגיש, כי לאורך קו התפר ורצועת עזה מתוכננים עשרות מעברים. כמובן שכל מטלה שתוטל על רש"ת על ידי הממשלה תבוצע באופן מלא ובמקצועיות המרבית".