רש"ת מגיבה על הנעשה בניצנה: הדרג המדיני הורה על מתן עדיפות למעבר הפלסטינים

מלשכת דוברות רש"ת נמסר כי הרשות בוחנת את כל האפשרויות למזעור הפגיעה בסוחרים וזאת בשיתוף פעולה עם הצד המצרי. עודד פלר לרה"מ: נגרם נזק כבד ובלתי הפיך לסחר עם מצרים


00:00 ,01.08.2007 מאת: מערכת פורט2פורט

מלשכת דוברות רש"ת נמסר כי הרשות בוחנת את כל האפשרויות למזעור הפגיעה בסוחרים וזאת בשיתוף פעולה עם הצד המצרי. עודד פלר לרה"מ: נגרם נזק כבד ובלתי הפיך לסחר עם מצרים
 
כידוע, מעבר ניצנה מופעל על ידי רשות שדות התעופה אשר סגרה אותו החל מיום שני השבוע למעבר סחורות, בשל מעבר הפלסטינים ממצרים בחזרה לעזה. המעבר נסגר למעבר סחורות ללא הודעה מוקדמת, ואף ללא תאריך משוער לפתיחתו מחדש.
 
רשות שדות התעופה הגיבה לטענות היבואנים, היצואנים וסוכני המכס בדבר סגירת מעבר ניצנה לסחורות החל מיום שני השבוע וציינה בתגובתה כי "בהמשך להסכמה המדינית אשר הושגה בין ישראל ומצרים בדבר החזרת תושבים פלסטינים לרצועת עזה הוחלט על ידי הדרג המדיני כי החזרה לישראל וממנה לרצועת עזה תתבצע דרך מסוף ניצנה במעבר ממצרים לישראל ובמעבר ארז במעבר מישראל לרצועת עזה".
 
מלשכת דוברות רש"ת נמסר כי מעבר החוזרים לרצועת עזה  קיבל עדיפות על פני מעבר סחורות, זאת, על פי הנחיית הדרג המדיני, וכי "עם הטלת המשימה על רשות שדות התעופה יידעה זו את עמילי המכס לשירות לקוחותיהם".
 
ברש"ת ציינו כי מטעמי בטחון ובטיחות לא ניתן להעביר במסוף בו זמנית נוסעים ומטענים המובלים על כלי רכב כבדים - חלקם חורגים חלקם מסוכנים, אך עם זאת מועברות במסוף סחורות.
 
מלשכת דוברות רש"ת נמסר עוד כי הרשות בוחנת את כל האפשרויות למזעור הפגיעה בסוחרים זאת, בשיתוף פעולה עם הצד המצרי, וכי עם השלמת המבצע ישוב המסוף לפעילות רגילה.
 
כזכור, על פי טענות יצואנים ויבואנים במעבר ניצנה עוברות בימים אלה כ-8 עד 10 משאיות בעוד בימים רגילים במעבר עוברות כ-150 משאיות.
 
שלמה שרון, יו"ר איגוד המשלחים הבינלאומיים בישראל, ציין כי "מעבר ניצנה נסגר ללא הודעה מוקדמת וללא תיאום, תוך שלילת האפשרות להיערך לכך מראש. בשלב זה גם לא נמסר תאריך יעד לפתיחת המעבר לסחורות. סחר החוץ של מדינת ישראל אינו יכול להתנהל באופן שכזה, ולא ייתכן כי המגזר התעשייתי והמסחרי בישראל יעמדו מול שוקת שבורה".
 
גם נשיא לשכת המסחר והתעשיה חיפה והצפון, עודד פלר, פנה בנושא לראש הממשלה והתריע שמצב זה עלול לגרום לשיתוק של מפעלי תעשיה בישראל ולנזק כבד ובלתי הפיך של הסחר עם מצרים: "העיכובים גורמים בנוסף לעלויות גבוהות של אחסנה, להובלות מיותרות, ולאי עמידה בלוחות זמנים. חוסר הוודאות לגבי המשך הפעילות במעבר גורם גם להפסד של הזמנות עתידיות, וסחורה שלא יזמינו בישראל - ימצאו לה ספקים ממקורות אחרים".