רכבת ישראל תרכוש 18 מערכת רדאר לאיתור מכשולים על מסילות הרכבת

מנכ"ל הרכבת: התקנת הרדארים נעשית כחלק מפעולות הרכבת לשיפור רמת הבטיחות במפגשי מסילה-כביש. רכבת ישראל החליטה להרחיב את הפעלת הרדארים למפגשים נוספים עד לבניית הפרדות מפלסיות


00:00 ,29.04.2007 מאת: מערכת פורט2פורט

מנכ"ל הרכבת: התקנת הרדארים נעשית כחלק מפעולות הרכבת לשיפור רמת הבטיחות במפגשי מסילה-כביש. רכבת ישראל החליטה להרחיב את הפעלת הרדארים למפגשים נוספים עד לבניית הפרדות מפלסיות
 
רכבת ישראל תרכוש 18 מערכות רדאר חדשות לאיתור מכשולים על המסילות, זאת במסגרת הפעולות של רכבת ישראל לשיפור רמת הבטיחות במפגשי מסילה כביש.
 
מערכת מבוססת רדאר נועדה לאתר מכשולים באזור מפגש מסילת רכבת כביש, להתריע על קיומו של מכשול ולעצור את הרכבת באם קיים. בניגוד לאמצעים אחרים שנמצאים כיום בבחינה, מערכות הרדאר מחוברות למערכת האיתות ומקרה הצורך הרכבת עוצרת באופן אוטומטי ללא התערבות גורם אנושי. עם ירידת המחסום עורך הרדאר סקירה של שטח המסילה בין הזרועות על מנת להתריע על מפגעים.
 
כיום מותקנות 5 מערכות רדאר במפגשי מסילה-כביש בכפר ויתקין, בבית יהושע, עתלית חדרה, ומדרום לזיכרון יעקב. בנוסף נרכשה והוצבה מערכת רדאר נוספת בכפר שמריהו אשר ממתינה לאישור משרד התחבורה לצורך הפעלתה.
 
בשנה וחצי האחרונות בחנה רכבת ישראל, בסיוע מומחים בינ"ל, מספר אפשרויות לקידום פתרונות טכנולוגיים לשיפור הבטיחות במפגשים, ופרסמה פנייה בינלאומית לקבלת הצעות. כבר בפברואר 2006 הוועדה המקצועית שבחנה מכלול של אמצעים טכנולוגיים שהוגשו ממספר מדינות בעולם, דרגה את מערכת הרדאר כמומלצת ביותר מבין כל האמצעים שנבחנו. גם ועדת בן-ישראל, שבחנה את נושא האמצעים הטכנולוגיים והפיזיים לשיפור רמת הבטיחות, המליצה על המשך התקנת רדארים במפגשים וביצוע פיילוטים למערכות נוספות שאינן קיימות כיום בעולם.
 
ועדת ההיגוי העליונה בראשות מנכ"ל משרד התחבורה אישרה התקנת מערכת רדאר ב-5 מפגשים, ובעקבות כך הותאמה המערכת לתנאים בישראל ונעשתה אספקה של המערכות. בחודשים האחרונים נבחנה יעילותן של מערכות הרדאר. בעקבות הוכחת יעילותו של הרדאר במספר מקרים הגישה הרכבת בקשה לוועדת ההיגוי העליונה להתקנה של מערכות נוספות. על פי הנחיית שר התחבורה, הזמנת המערכות הרדאר מחו"ל כבר בוצעה ומיקומן הסופי יקבע בוועדת ההיגוי העליונה למפגשים.
 
שר התחבורה והבטיחות בדרכים, שאול מופז, שאישר וקידם את רכישת מערכות הרדאר אמר: "מערכות הרדאר יפעלו כפתרון ביניים עד להשלמת כל ההפרדות המפלסיות במפגשי כביש מסילה. זהו צעד חשוב ביותר להבטחת הבטיחות של נוסעי הרכבת ושל הנהגים. אנחנו נמשיך לפעול על מנת להגביר בצורה מיידית את כל הפתרונות הבטיחותיים במפגשי כביש- מסילה."
 
מנכ"ל רכבת ישראל, עפר לינצ'בסקי: "רכישת הרדארים נעשית כחלק מפעולות הרכבת לשיפור רמת הבטיחות במפגשי מסילה -כביש. בשבוע שעבר ביום העצמאות התריעה מערכת הרדאר לרכבת לעצור  לאחר שזיהתה רכב שעצר על המסילה מדרום לזיכרון יעקב לאחר ירידת זרועות המחסום. מערכת הרדאר אמנם אינה מהווה תחליף ופתרון מלא כשם שמספקת הפרדה מפלסית בין הכביש והמסילה, אך היא הוכיחה את עצמה באירוע זה ובאירועים נוספים ולפיכך החלטנו להרחיב את הרכישה וההתקנה של המערכות כצעד נוסף בדרך לשיפור הבטיחות."