רכבת ישראל: מחר לא תתקיים תנועת רכבות בכל הארץ בשל השקת מרכז בקרה חדש

הרכבת השיקה בתחנת חוף הכרמל בחיפה מרכז בקרה ארצי חדש לניהול וניתוב תנועת הרכבות בכל הארץ בשם "משואה". במרכז הבקרה הושקעו 140 מיליון שקל


00:00 ,18.12.2008 מאת: מערכת פורט2פורט

הרכבת השיקה בתחנת חוף הכרמל בחיפה מרכז בקרה ארצי חדש לניהול וניתוב תנועת הרכבות בכל הארץ בשם "משואה". במרכז הבקרה הושקעו 140 מיליון שקל
 
מחר, יום שישי, 19 בדצמבר, תופסק תנועת הרכבות לציבור הרחב בכל רחבי הארץ. מרכבת ישראל נמסר כי תנועת הרכבות תופסק לצורך ביצוע השלב הסופי של בדיקות הקבלה והעברת השליטה על מערכות  האיתות והבקרה למרכז הבקרה החדש ("משואה"). תנועת הרכבות תשוב לסדרה עם צאת השבת.
 
רכבת ישראל השיקה היום בתחנת חוף הכרמל בחיפה מרכז שליטה ובקרה ארצי חדש - "משואה", שהוא מרכז בקרה חדשני לניהול וניתוב בטוח של תנועת הרכבות, בכל הארץ, מנקודת בקרה אחת.
 
רכבת ישראל מסרה כי היא תפעיל במרכז השליטה החדש מערכות מידע וטכנולוגיות הפעלה חדשניות, המיושמות כיום ברכבות באירופה. הטכנולוגיות החדישות מאפשרות העברת מידע בצורה דיגיטלית ובזמן אמת על תנועת הרכבות ומיקומן על רשת המסילות באופן המספק ראייה תפעולית רחבת היקף, וכמו כן, יאפשר העברת מידע מדויק ובזמן אמת בנוגע לזמני הגעת הרכבות הצפויים בפועל, ולא רק מידע לגבי זמני הרכבות המתוכננים. מרכז השליטה הארצי צפוי בעתיד להתממשק עם מרכז המידע לציבור (מערכת ה-PIS).
 
בכל הקשור לשיפור וייעול האספקטים הבטיחותיים, מרכז השליטה הארצי החדש ישפר את איכות ניהול תנועת הרכבות במצבי חירום על ידי כך שהוא, בין היתר, מאפשר באופן טכנולוגי טיפול ממוקד בקטע שבו שובשה תנועת הרכבות מסיבה כלשהי. כמו כן, בעזרת המערכת החדשה, תפעל רכבת ישראל באופן התואם לחברות הרכבת במערב אירופה, ובדרך זו תוכל החברה לאמץ תקנים ותקנות אירופיות ביתר קלות ועל ידי כך להטמיע מערכות תפעוליות הנהוגות באירופה באופן שיאפשר ליישם לקחי חברות רכבת אירופאיות בקשר להגברת הבטיחות והאיכות.
 
כיום מפעילה רכבת ישראל כ-500 רכבות (מתוכן 338 רכבות נוסעים) מדי יום. תפעול הרכבות התבצע עד כה באמצעות מערכת בקרה אשר כללה עשרה מרכזי איתות אזוריים אשר שימשו לניתוב הרכבות לאורך המסילות באופן מתואם ובטיחותי. מרכזי האיתות שלטו על 73 תחנות איתות הפרוסות לאורך רשת המסילות, וניהול התנועה והמעקב אחרי ביצועי הרכבות התבצע באופן ידני ולא ממוחשב על ידי מרכז הפיקוד.
 
מנכ"ל רכבת ישראל יצחק חקי הראל אמר: "המעבר למערכת 'המשואה' מהווה צעד משמעותי לרכבת ישראל מבחינה בטיחותית, שירותית ותפעולית והיא תמצב את רכבת ישראל מבחינה טכנולוגית בסטנדרטים אירופאים. אנו מאמינים כי המהלך יביא לשיפור משמעותי בביצועי הרכבות וביכולת החברה להתמודד ביעילות עם קצב הצמיחה המהיר של הרכבת לצד יכולתה של החברה לתת שירות טוב, מדויק ובטוח יותר לציבור הנוסעים."