רכבת ישראל החלה בתכנון רכבת העמק שתחבר בין חיפה לבקעת בית שאן

רכבת ישראל החלה בתכנון תוואי מסילת הברזל של רכבת העמק, שתחבר בין חיפה לגשר "שיח חוסיין" (נהר הירדן) שבעמק בית שאן, ותתחבר בעתיד לאירביד שבירדן כך מסר היום שר התחבורה ד"ר אפרים סנה


00:00 ,29.10.2002 מאת: מערכת פורט2פורט
סנה: הפרוייקט יצא לדרך ואינו חזון אוטופי

רכבת ישראל החלה בתכנון תוואי מסילת הברזל של רכבת העמק, שתחבר בין חיפה לגשר "שיח חוסיין" (נהר הירדן) שבעמק בית שאן, ותתחבר בעתיד לאירביד שבירדן כך מסר היום שר התחבורה ד"ר אפרים סנה.

מדובר בהקמת מסילת ברזל כפולה, באורך של 74 קילומטרים שתשמש להסעת נוסעים ומטענים. הרכבת תצא מחיפה ותעבור דרך נשר, העמקים, יוקנעם, עפולה, הגלבוע ובית שאן. עלות הקמת הקו נאמדת בכמיליארד שקל, ללא הציוד הנייד.

בישיבה שהתקיימה היום בלשכת שר התחבורה בהשתתפות ראשי המועצות של עמק יזרעאל, הגלבוע, עמק בית שאן, מגדל העמק, זבולון ונשר אמר סנה כי התוכנית לחידוש רכבת העמק יצאה היום לדרך וכי היא אינה עוד בגדר חזון אוטופי.

לדבריו, לאחר סיום הסכסוך עם עיראק תחול תנופה גדולה של ה"קהילה העסקית" ועלינו להערך לכך. הוא הוסיף כי להערכתו עתידה ארצות הברית לצאת מיד לאחר תום הסכסוך עם עירק ב"תוכנית מרשל" משלה, בחלק זה של העולם ופרוייקט רכבת העמק עשוי לצבור תנופה גדולה לאור ההתפתחויות הצפויות.

שר התחבורה ציין בישיבה כי רכבת ישראל תקציב בשנה הבאה (2003) כ- 40 מליון שקלים לתכנון מפורט של מסילת הברזל. לדבריו, רוב המסילה תבנה על זכויות הדרך הקיימת עוד מהתקופה העותומנית.

מנכ"ל רכבת ישראל, יוסי שניר מסר בישיבה כי הפרוייקט ימומן מתקציב ה"ניו דיל" שאושר על ידי ראש הממשלה ושרי התחבורה והאוצר עוד במרץ 2002. במסגרת ה"ניו דיל" צפוייה הרכבת לגייס כ- 2 מיליארד דולר ממקורות חיצוניים.

על פי תוכנית שגיבשה רכבת ישראל יסתיים התכנון המפורט של רכבת העמק באמצע שנת 2004 וסלילת קו הרכבת עד לגשר שיח חוסיין תושלם עד למחצית השניה של שנת 2007. בתוואי שבין בית שאן לגשר שיח חוסיין תכרה מנהרה באורך של כ- 2 קילומטרים ויבנה גשר באורך של כ- 750 מטר.

שר התחבורה ציין כי תוואי המסילה שתקום תוכנן במשותף עם הירדנים שרואים בחידוש הרכבת פרוייקט לאומי ממדרגה ראשונה. הירדנים מתכננים להקים מסילת ברזל שתתחבר מאירביד לאיזור בקעת בית שאן. לדבריו, הירדנים מעוניינם בקידום הפרויקט שיאפשר להם להעביר ברכבת מטענים ירדנים לנמל חיפה.