רכבת ישראל: החל שלב ההצעות הסופיות בפרויקט החשמול

מנכ"ל הרכבת: "פרויקט החשמול הנו אחד הפרויקטים התשתיתיים המורכבים שיבוצעו בארץ בשנים הקרובות". הנהלת הרכבת הודיעה כי בשלב הראשון בכוונתה לחשמל קווי רכבת באורך 250 ק"מ


00:00 ,17.10.2006 מאת: מערכת פורט2פורט

מנכ"ל הרכבת: "פרויקט החשמול הנו אחד הפרויקטים התשתיתיים המורכבים שיבוצעו בארץ בשנים הקרובות". הנהלת הרכבת הודיעה כי בשלב הראשון בכוונתה לחשמל קווי רכבת באורך 250 ק"מ
 
רכבת ישראל החלה בשלב ההצעות הסופיות במכרז לחשמול המערכת המסילתית. השבוע פורסמו מסמכי המכרז לשלוש הקבוצות שעברו את שלב המיון המוקדם בפרויקט:
1. Balfour Beatty (גרמניה),  דניה סיבוס (ישראל), אלקטרה (ישראל) 
2. Semi (ספרד), Elecnor (ספרד)
3. Siemens (גרמניה), China Railways (סין)
 
מהות הפרויקט הינו מעבר של המערכת הרכבתית משימוש בסולר לשימוש בחשמל. מעבר לשימוש בחשמל נעשה ברוב ארצות העולם בהן קיימת מערכת תחבורה מתקדמת. שינוע הרכבות בחשמל יביא לשיפור השירות ונוחות הנסיעה לנוסע וכן הנו ידידותי יותר לסביבה הן מבחינת זיהום האוויר והן מבחינת רעשים. מעבר לשינוע באמצעות חשמל מחייב הסבה ובניית קווים חשמליים, ובמקביל היערכות לרכש של ציוד נייד (קרונות וקטרים).
 
מנכ"ל הרכבת, עופר לינצ'בסקי: "פרויקט החשמול הינו אחד הפרויקטים המרכזיים של הרכבת בתוכנית הרב שנתית ונחשב לאחד הפרויקטים התשתיתיים המורכבים והמסובכים שיבוצעו בארץ בשנים הקרובות. המכרז הנו לחשמול של קווי רכבת באורך כולל של 420 ק"מ שיבוצעו בשלבים בהתאם להתפתחות הרשת ולמגבלות תקציביות. במסגרת המכרז הודיעה רכבת ישראל כי בכוונתה לחשמל בשלב הראשון קווי רכבת באורך של 250 ק"מ לפחות ובכלל זה הקו המהיר לירושלים."
 
ההסכם העומד למכרז הנו הסכם מסגרת להקמת המערכת ותחזוקתה לתקופה של 10 שנים עם אופציה להארכה ב-10 שנים נוספות. הקמת המערכת כוללת שלושה מרכיבים מרכזיים: התקנת מערכת הולכת חשמל עילית, הקמת תחנות השנאה והקמה של מערכת השליטה והבקרה של המערכת.
 
בכוונת הרכבת לחתום על ההסכם במחצית הראשונה של שנת 2007. סך עלות השלב הראשון של הפרויקט הינו 1.6 מיליארד ₪.
 
מסמכי המכרז כוללים את המפרט הטכני, תיאור העבודה, פרטים מנחים אודות ההליך המכרזי ואת החוזה שיחתם בין הצדדים. על סמך אלו יגישו המתמודדים את הצעותיהם הכספיות והטכניות המפורטות.
 
קבוצה נוספת שניגשה למכרז בראשות אלסטום ((Alstom Transport  מצויה עדיין בשלב של קבלת הבהרות לצורך בחינת עמידתה בתנאים הנדרשים להשתתפות במכרז.