רכבת ישראל בניסוי משותף להפקת חשמל מפסי הרכבת

הניסוי מבוצע במסילת הרכבת שלצד תחנת לוד, ונועד לבחון את יכולת קצירת האנרגיה החשמלית שמקורה בתנועת הרכבות החולפות במקום


00:00 ,01.12.2009 מאת: מערכת פורט2פורט

הניסוי מבוצע במסילת הרכבת שלצד תחנת לוד, ונועד לבחון את יכולת קצירת האנרגיה החשמלית שמקורה בתנועת הרכבות החולפות במקום
 
פרויקט ראשון מסוגו בעולם להפקת אנרגיה ירוקה מפסי הרכבת, יוצא השבוע לדרכו, בניסוי משותף של חברת אינוואטק הישראלית, הטכניון ורכבת ישראל. הניסוי מבוצע במסילת הרכבת שלצד תחנת לוד, ונועד לבחון את יכולת קצירת האנרגיה החשמלית שמקורה בתנועת הרכבות החולפות במקום במסגרת פעילות רכבת ישראל. במסגרת הניסוי הותקנו במסלול המסילה אדנים סטנדרטיים בתוכם שובצו המערכות שפותחו על ידי מדעני אינוואטק.
 
"באדני הרכבת החדשים משובצים גנרטורים ייעודיים המבוססים על חומרים פייזואלקטריים", מסבירה מנהלת הפרויקט ד"ר לוסי אדרעי-אזולאי, "תנועת הרכבת על פני המסילה המונחת על האדנים, מאפשרת המרה של האנרגיה המכאנית שמקורה במשקל הרכבת לאנרגיה חשמלית. לפני כחודשיים ביצענו בשיתוף עם החברה הלאומית לדרכים ניסוי דומה בכביש 4, במהלכו שובצו גנרטורים מתחת לשכבת האספלט העליונה. בניסוי זה הצגנו בהצלחה יכולת קצירת אנרגיה חשמלית מנסיעת כלי רכב".
 
לדברי מנכ"ל הרכבת, יצחק (חקי) הראל: "החיבור בין רכבת ישראל לניסוי של חברת אינוואטק הוא טבעי. הרכבת הינה כלי תחבורה ירוק, התורם להפחתת זיהום האוויר. מספר הנוסעים הממוצע ברכבת טיפוסית אחת, שווה ערך למספר הנוסעים ב-323 כלי רכב מזהמים. ייצור אנרגיה מתנועת הרכבות היא יוזמה שיש לברך עליה ואנו גאים להיות חלק בהובלת המהפך לייצור אנרגיה ירוקה".
 
"פוטנציאל ייצור האנרגיה במסילות הינו רב", מסביר מנכ"ל אינוואטק פרופ' חיים אברמוביץ', "כמות האנרגיה שתופק מהמסילה תהיה יחסית לנפח תנועת הרכבות בשעה. במדינות מתקדמות בעולם, בהן נעות עשרות רכבות באותו הקטע בשעה ובממוצע של 10 קרונות לרכבת, ניתן להפיק כ-120 קילווואט מדי בשעה - כמות אנרגיה המאפשרת אספקת חשמל סדירה לכ-150 בתי אב בממוצע".
 
אדרעי-אזולאי מסבירה כי "הטכנולוגיה שפותחה באינוואטק ובשיתוף פעולה עם מוסד הטכניון, מאפשרת אספקת חשמל לצרכנים שונים לאורך מסילת הרכבת, כדוגמת מנורות תאורה, שלטי פרסום, מערכות תקשורת, ומעבר לכך אספקת אנרגיה לצורכי הרכבת עצמה. יתרונותיה הבולטים של הטכנולוגיה כפי שכבר הובהרו ביישום הכביש, נכונים גם עבור יישום הטכנולוגיה לאורך המסילה: ייצור אנרגיה חשמלית ללא תלות בתנאי מזג אוויר, ניצול המסילה ללא צורך בשטחים נוספים, ואפשרות ייצור וקצירה של חשמל בקרבת הצרכנים, ללא צורך בהקמת תשתיות הולכה. חברות גדולות בעולם בתחום התשתיות והאנרגיה הירוקה, עוקבות מקרוב ומגלות התעניינות חסרת תקדים בטכנולוגיה שפותחה בישראל".