רכבת ישראל בחרה ב- 4 חברות להתקנת מערכות גילוי וזיהוי ויזואלי במפגשי מסילה

רכבת ישראל בחרה בארבע מתמודדות לביצוע פיילוט למערכות לגילוי וזיהוי באמצעים ויזואליים במפגשי מסילה דרך. המערכת תהיה בעלת יכולת למיפוי ויזואלי של המפגש וזיהוי של מפגעים ומכשולים וכן העברת שידור והתרעה לתאי הניהוג ברכבות ולפיקוד מרכזי ברכבת


00:00 ,13.10.2006 מאת: מערכת פורט2פורט

בשלב הפיילוט יותקנו המערכות ב- 12 מפגשים, 8 רכבות ובפיקוד הרכבת
 
רכבת ישראל בחרה בארבע מתמודדות לביצוע פיילוט למערכות לגילוי וזיהוי באמצעים ויזואליים במפגשי מסילה דרך. המערכת תהיה בעלת יכולת למיפוי ויזואלי של המפגש וזיהוי של מפגעים ומכשולים וכן העברת שידור והתרעה לתאי הניהוג ברכבות ולפיקוד מרכזי ברכבת.
 
החברות שנבחרו הינן אורד מערכות בקרה בע"מ, אלתא מערכות בע"מ, אורטק בע"מ ומגל מערכות ביטחון בע"מ.
 
בסוף חודש יולי פרסמה רכבת ישראל בעיתונות הארצית הזמנה פומבית להציע הצעות המיועדת לחברות אינטגרציה בתחום התקשורת ומנ"מ (מערכות מתח נמוך מאוד) אשר עוסקות בתכנון וביצוע של מערכות גילוי, צפייה, תקשורת ושליטה ובקרה. החברות נדרשו להוכיח ניסיון קודם בתכנון, התקנה ומסירת מערכות אשר כללו מערכת שליטה ובקרה, מערכת טלוויזיה במעגל סגור, מערכת גלאי המיועדת למשלוח התרעות ומערכת תקשורת אלחוטית רחבת סרט. בשלב הראשון 15 חברות הגישו הצעותיהן.
 
ועדה מקצועית בראשות סמנכ"ל הבטיחות ברכבת ישראל המליצה על ארבע ההצעות המתאימות ביותר בהתחשב, בין השאר, בפוטנציאל הביצועי של המערכת לרבות הפתרון והמתודולוגיה המוצעים, ניסיון המציע ובפרט ניסיון בתחום הרלוונטי, זמינות ההצעה והמחיר המבוקש.
 
בחודשים הקרובים יתבצע עם ארבעת המציעים בעלי ההצעות המתאימות ביותר, ניסוי מבוקר, במטרה לבחון את מידת הישימות, ההתאמה ואיכות הפתרון המוצע. במסגרת הניסוי תבחן הרכבת את ביצועי המערכות המוצעות בהתחשב, בין השאר, באחוזי הגילוי, מספר אזעקות שווא, זמן מרבי לגילוי ומתן התרעה, חסינות המערכת, שרידות המערכת, מספר תקלות במערכת וביצועי מוקד השליטה של המערכת.
בשלב הפיילוט כל חברה תתקין את המערכות שלה ב-3 מפגשי רכבת-כביש עוקבים ותעביר מהם את האינפורמציה למתקנים שיותקנו בפיקוד הרכבת ובשני קטרים.
 
סה"כ ארבע החברות יתקינו מערכות ב- 12 מפגשי רכבת, 8 קטרים ובפיקוד הרכבת. הפיילוט צפוי להתבצע במשך חצי שנה לאחריו יבחר זוכה שיתקין את מערכות הגילוי וההתראה בכל הרכבות ומפגשי הרכבת תוך פרק זמן של כשלושה חודשים.
 
חשוב לציין כי כיום לא קיימים מוצרי מדף טכנולוגיים דומים בעולם. יחד עם זאת, רכבת ישראל החליטה כי במטרה לשפר את רמת הבטיחות ברכבת ראוי לבחון מערכות ואמצעים חדשניים נוספים ולעשות שימוש בטכנולוגיות מתקדמות גם בתחום הרכבות. ככלל, בעולם אין שימוש נפוץ במערכות טכנולוגיות, ואם בכלל הרי שמותקנות מערכות רדאר במספר מצומצם של מפגשים בגרמניה ובאיטליה,  וכיום נעשה ניסוי גם במערכות אלא ב- 4 מפגשי מסילה בישראל.
 
הפתרון הטכנולוגי של מערכות הזיהוי והגילוי הוצג בפני ועדת פרופ' בן ישראל שמונתה על ידי משרד התחבורה לבחינת אמצעים טכנולוגיים ושאמורה להגיש המלצותיה בשבועות הקרובים. לאור חשיבות הנושא הבטיחותי אישרה ועדת בן ישראל לבצע ניסוי במערכות כבר עכשיו עוד טרם הגשת המלצותיה הכלליות.