ענקיות התשתית Vinci הצרפתית ו-Zublin הגרמנית הצטרפו למכרזהרכבת הקלה בת"א

פרויקט הרכבת הקלה בתל אביב צובר תאוצה לקראת הישורת האחרונה של המכרז. הפרויקט, עליו מתחרות שלוש קבוצות, הוא אחד הגדולים שבוצעו בישראל והיקפו נאמד ב-10 מיליארד שקל, מהם כ-8 מיליארד יתקבלו כמענק מדינה


00:00 ,24.03.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

פרויקט הרכבת הקלה בתל אביב צובר תאוצה לקראת הישורת האחרונה של המכרז. הפרויקט, עליו מתחרות שלוש קבוצות, הוא אחד הגדולים שבוצעו בישראל והיקפו נאמד ב-10 מיליארד שקל, מהם כ-8 מיליארד יתקבלו כמענק מדינה. 

ועדת המכרזים הבין-משרדית הודיעה אתמול כי שתי חברות בינלאומיות נוספות - Vinci הצרפתית וחברת ההנדסה והתכנון הגרמנית Zublin - הצטרפו רשמית לקבוצת מטרורייל המתמודדת במכרז. Vinci הצרפתית נחשבת לאחת מחברות התשתית והביצוע הגדולות בעולם עם מחזור של כ-20 מיליארד דולר.

הצטרפותן של השתיים נעשתה על רקע הפרסום בשבוע שעבר, לפיו גם חברת ההנדסה והתכנון האמריקאית פארסונס ברינקרהוף (PB - Parsons Brinckerhoff) נמצאת במו"מ להצטרפות למכרז.

הרכבת הקלה בתל אביב היא אחד מהפרויקטים התשתיתיים הגדולים שבוצעו בישראל והיקפו נאמד ב-10 מיליארד שקל. המכרז הוא בשיטת BOT, שלפיה הזכיין יקים את הרכבת הקלה, יפעיל אותה במשך 32 שנה ויעביר את הבעלות עליה למדינה.

המכרז הוא על גובה המענק שהמדינה תעניק לזכיינית. במכרז שהתקיים בירושלים, בו זכתה קבוצת סיטיפס ושנאמד בהשקעה של 2 מיליארד שקל - הסתכם שיעור המענק של המדינה ב-72%. ההערכות הן כי המענק לזוכה בת"א יגיע ל-80% מהיקף הפרויקט המשוער. הסכום ישולם לאורך תקופת ההקמה: 7-6 שנים.

ועדת המכרזים הודיעה כי מועד הגשת ההצעות למכרז נדחה, לבקשת הקבוצות, לסוף יולי. זו הפעם השלישית בה נדחה מועד הגשת ההצעות, אחרי שהמועד המקורי אמור היה להתקיים באוגוסט 2004. בחירת הזכיין צפויה ב-2005, התחלת העבודות נקבעה לסוף 2005 או ראשית 2006 והשקת הקו הראשון - האדום - מתוכננת ל-2012. הקו האדום, הראשון מבין ארבעה קווים מתוכננים, ייצא מהתחנה המרכזית בפתח תקוה ויגיע עד בת-ים.

לדברי יו"ר ועדת המכרזים, סגן החשב הכללי באוצר חגי מילר, הצטרפות Vinci ו-Zublin מוכיחה כי הן רוחשות אמון רב לישראל. לדבריו, הצטרפותן של השתיים מעצימה ומבססת את מעמד פרויקט הרכבת הקלה לגוש דן כגדול מסוגו בישראל ומהגדולים בעולם.

מילר הוסיף כי עד עתה השקיעה המדינה יותר מ-200 מיליון שקל בפינוי תשתיות לאורך תוואי הקו האדום והיא נחושה לבצע את פינוי התשתיות על מנת למסור לזכיין תוואי פנוי.

מנכ"ל חברת נ.ת.ע (נתיבי תחבורה עירוניים) ישי דותן אמר כי הסכמת המדינה לדחות את מועד הגשת המסמכים למכרז לצורך השלמת ההתארגנות הפנימית של הקבוצות - הוכיחה את עצמה.