עלות תאונות הדרכים למשק - כ-16 מיליארד שקל בשנה

מדו"ח של עמותת אור ירוק עולה כי עלות תאונות הדרכים לרשויות המדינה הינה למעלה מ-2 מיליארד שקל בשנה. עיכובי דרך ופקקים הנגרמים כתוצאה מתאונות הדרכים עולים למשק כ-1.5 מיליארד שקל


00:00 ,17.05.2009 מאת: מערכת פורט2פורט

מדו"ח של עמותת אור ירוק עולה כי עלות תאונות הדרכים לרשויות המדינה הינה למעלה מ-2 מיליארד שקל בשנה. עיכובי דרך ופקקים הנגרמים כתוצאה מתאונות הדרכים עולים למשק כ-1.5 מיליארד שקל
 
בעמותת אור ירוק חישבו ומצאו כי עלות תאונות הדרכים במשק הישראלי מסתכמת ב-16 מיליארד שקל בשנה.
 
לדברי מחברי הדו"ח, העלות הנגרמת למשק הלאומי כתוצאה מתאונות הדרכים מבוססת על שישה מרכיבים: עלות אובדן התפוקה למשק – זמנית או קבועה עקב פציעה או מוות של אדם המעורב בתאונת דרכים, עלות אובדן איכות החיים של הנפגעים בתאונות הדרכים ושל בני משפחותיהם, עלויות רפואיות הנובעות מפינוי הנפגעים, הטיפול בהם, והוצאות שיקום וסעד, עלויות ישירות של מוסדות המדינה עקב טיפול בתוצאות תאונות הדרכים ועקב הפניית משאבים לאומיים למניעת תאונות הדרכים, עלות הנזק הנגרם בשל עיכובי דרך שנותרים לאחר תאונות הדרכים, עלות נזקי הרכוש לכלי הרכב המעורבים בתאונות.
 
מדו"ח שהוכן לעמותת אור ירוק עולה כי 2 מיליארד שקל מסכום זה מקורם ישירות בתאונות הדרכים הקטלניות שבהן נרשמו הרוגים. סכום של 4 מיליארד שקלים מקורו בתאונות הדרכים הקשות, כתוצאה מפציעות ונזקים לרכוש. עלות תאונות הדרכים הקלות הסתכמה ב-2 מיליארד שקל. הנזק לרכוש כתוצאה מתאונות הדרכים עולה על שלושה מיליארד שקל בשנה. כמו כן, עלות תאונות הדרכים לרשויות המדינה הינה למעלה מ-2 מיליארד שקל בשנה.
 
מנתוני עמותת אור ירוק עולה כי עיכובי דרך ופקקים הנגרמים כתוצאה מתאונות הדרכים, עולים למשק כמיליארד וחצי שקלים. לדברי הדו"ח, עומסי התנועה שיוצרות תאונות הדרכים גורמים להפסדי זמן למשתמשי הדרך, וממילא להפסד שעות עבודה לחלקם. חישוב הפסד הזמן של משתמשי הדרך שנקלעו לאותם עומסי תנועה, הגידול בעלויות התפעול של כלי הרכב במונחי צריכת דלק ובלאי מנוע, וכן הגידול ברמת זיהום האוויר, מתורגמים להפסד כספי למשק ששיעורו בשנת 2007 היה 1.75 מיליארד שקל. לטענת מחברי הדו"ח אף שלעלויות אלו אין "מחיר שוק" – שכן נהגים מעוכבים אינם תובעים המעורבים בתאונות או את חברות הביטוח על הזמן שבזבזו בכבישים בעקבות תאונות או על עלויות רכבם הנוספות - זוהי עלות המשולמת בפועל על ידי ציבור רחב של משתמשי הדרך.
 
בסיכום מרכיבים אלה עולה כי עלותן הכוללת של תאונות הדרכים למשק הישראלי בשנת 2007 היתה 15.96 מיליארד שקל.
 
לטענת מנכ"ל אור ירוק, שמואל אבואב, הדו"ח הנ"ל מוכיח בנתונים ובעובדות כי צמצום במספר תאונות הדרכים יחסוך לא רק סבל וחיי אדם אלא גם הון עתק. לדבריו, בעוד אנו נאלצים לצאת להפגנות בשל קיצוץ של 200 מיליון שקל גורמים תאונות הדרכים לנזק הנאמד בעשרות מיליארדי שקל.
 
כמו כן עולה מנתוני הדו"ח כי העלות למשק מנפגעי תאונות דרכים הסתכמה ברבעון הראשון של שנת 2009 ב-682 מיליון שקל, ירידה בשיעור של 30% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. מדובר בעלות שקשורה לנזקי גוף בלבד, ואינה כוללת נזקי רכוש, שמוערכים, כאמור, ביותר מ-2 מיליארד שקל ברבעון הנוכחי.