על רקע התחממות היחסים עם מצרים - תנועת הסחורות במעבר ניצנה תקועה

מזה מספר ימים שתנועת הסחורות, ביבוא וביצוא, במסוף ניצנה נעצרה כמעט לחלוטין. זאת על רקע מחלוקת בין רשות שדות התעופה, מפעילת המסוף, לבין אגף המכס, סביב הדרישה לבנות סככה לבדיקת משאיות באזור סטרילי; כ- 50 משאית ממתינות בעיקר בצד המצרי; התנועה מתנהלת בשיטת "מ


00:00 ,05.01.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

מזה מספר ימים שתנועת הסחורות, ביבוא וביצוא, במסוף ניצנה נעצרה כמעט לחלוטין. זאת על רקע מחלוקת בין רשות שדות התעופה, מפעילת המסוף, לבין אגף המכס, סביב הדרישה לבנות סככה לבדיקת משאיות באזור סטרילי; כ- 50 משאית ממתינות בעיקר בצד המצרי; התנועה מתנהלת בשיטת "משאית תמורת משאית"
 
משה נחום, מנהל אגף סחר חוץ בהתאחדות התעשיינים, ציין כי בשלב זה הבעיה לא באה אל פתרונה. נכון להבוקר עדיין ממתינות קרוב ל- 50 משאיות עמוסות סחורה, בעיקר בצד המצרי של הגבול. לדבריו, הנושא נופל בין הרשויות, גורמי הבטחון, המכס ורשות שדות התעופה. הוא ציין כי אמנם משאיות עוברות, אך מדובר בקצב מאד איטי של 15-10 משאיות ביום, וזה אינו פותר את הבעיה.
 
"לדעתי", מוסיף נחום, "זו שערוריה ממדרגה ראשונה. חוסמים את המעבר עם מצרים, כאשר היחסים כבר החלו להתחמם. אינני יודע אם זו שאננות, אזלת יד או רשלנות. אולי צריך שראש הממשלה יתערב".
 
ברשות שדות התעופה התייחסו לנושא. דובר רש"ת ציין כי מסוף ניצנה פועל כמסוף מטענים מאז הקמתו בשנת 1982, על פי נהלי עבודה ונהלי בטחון מתואמים בין הגופים השונים הפועלים במסוף, אך לאחרונה ובאורח חד צדדי, החליט אגף המכס לשנות את נהלי הבידוק הבטחוני למטענים העוברים במסוף.
 
דובר רש"ת ציין כי הם פועלים מול אגף המכס על מנת לתאם את ביצוע השינויים המבניים הנדרשים במסוף לצורך ביצוע בדיקות הבטחון על פי הנהלים החדשים, כמו גם מימון העלויות הנדרשות לכך. "כל זאת על מנת למזער את הפגיעה בציבור המשתמשים במסוף ולאפשר את המשך תנועת הסחורות במסוף תוך שמירה על נהלי הבטחון מיטביים".
 
"אנו ברשות שדות התעופה נותנים את הדעת בענין. אני מאד מקוה שהבעיה תבוא בהקדם על פתרונה", אמר מנהל מסוף ניצנה, דוד חזות. לדבריו, ישנו "פקק" של משאיות בצד המצרי של הגבול, המבקשות להיכנס לגבולות ישראל ובגלל מגבלות הבטחון בצד הישראלי, המצב הולך ומחמיר ומערכת היחסים שלהם אל מול מפעילי המסוף בצד המצרי הולכת ומתערערת כתוצאה מכך. הוא ציין כי בשל העומס הכבד, המצרים מוכנים עתה לעבוד בשיטת "משאית תמורת משאית", שלפיה הם מאשרים למשאית מהצד הישראלי להיכנס רק במידה ובצד הישראלי מאשרים למשאית מצרית להיכנס.
 
אילן אוהד, האחראי על המעברים היבשתיים באגף המכס, ציין אתמול כי המכס הונחה על ידי גורמי הבטחון, ובאופן חד משמעי, לוודא שהבדיקה תהיה ממודרת ולכן לצורך כך, חייבת להבנות סככת בידוק באזור סטרילי. לדבריו, באגף המכס ממתינים שרש"ת תבצע את המוטל עליה.
 
דובר משרד התמ"ת אמר בתגובה: "משרדנו מתכוון לזמן בימים הקרובים דיון בנושא שיפור רמת השירות והגדלת נפח סחורות שיעברו במעבר ניצנה. זאת בשל הערכת הגורמים המקצועיים במשרד כי תנועת הסחורות תגדל באופן משמעותי, עקב כניסתו הצפויה של הסכם ה- QIZ עם מצרים בשבועות הקרובים, דבר שיעודד יצוא תשומות ישראליות לתעשיית הטקסטיל במצרים, על מנת לשלבם במוצרים המיוצאים לארה"ב והנהנים עקב כך מתנאי אזור סחר חופשי".
 
כידוע, מסוף ניצנה משמש כנקודת מעבר מ/אל מצרים, שדרכה עוברות כ- 80% מסך הסחורות, בקירוב. במסופים הנוספים בטאבה, ברפיח, ובמעברי האוויר והים, פעילות הסחר עם מצרים היא קטנה ביותר. מקורות בענף ציינו כי המשמעות המעשית היא עצירה כמעט מוחלטת של פעילות הסחר עם מצרים וזאת למרות ההתחממות ביחסי המסחר בין המדינות, שחלה בשבועות האחרונים.