סנה: הצעות האוצר לקיצוץ בתקציב יחבלו בתוכניות הפיתוח של תשתיות הכבישים והרכבות בישראל

שר התחבורה ד"ר אפרים סנה, מתח היום ביקורת חריפה על תוכנית משרד האוצר לקצץ בתקציבי הפיתוח של הרכבות והכבישים, ועל נסיונם של פקידים באוצר להכתיב למשרדו אלו פרויקטיים יקוצצו, מבלי להשאיר את שיקול הדעת לאנשי משרדו.


00:00 ,29.07.2002 מאת: מערכת פורט2פורט
 
שר התחבורה ד"ר אפרים סנה, מתח היום ביקורת חריפה על תוכנית משרד האוצר לקצץ בתקציבי הפיתוח של הרכבות והכבישים, ועל נסיונם של פקידים באוצר להכתיב למשרדו אלו פרויקטיים יקוצצו, מבלי להשאיר את שיקול הדעת לאנשי משרדו.
 
שר התחבורה ציין כי למרות התחייבות ראש הממשלה, אריאל שרון ופקידים בכירים באוצר, לא אושרה למשרד התחבורה תוספת תקציבית של 470 מיליון שקל שנועדו להגדלת ההשקעות ברכבת בשנת 2002.
 
"פרט ליהירות ושחצנות של פקידי האוצר, המנסים להכתיב למשרד התחבורה את סדר העדיפויות בתחבורה, הם בעצם מבטלים תוכנית שיזמתי בתמיכת ראש הממשלה להאצת פיתוח הרכבת בשנת 2002, אשר נועדה לקרב את הנגב והגליל למרכז הארץ" אמר סנה.
 
כתוצאה מהקיצוצים יחול עיכוב בפרסום מכרזים לפרוייקטים רכבתיים שרכבת ישראל התכוונה לפרסם. בין הפרוייקטים: תכנון קו הרכבת עכו - כרמיאל, תכנון קו אשקלון-נתיבות-אופקים, הכפלת המסילה לבאר שבע, שידרוג קו הרכבת באר שבע – דימונה.
 
בין הפרוייקטים שיפגעו בעקבות הקיצוץ גם תכנון והקמה של קו הרכבת נתב"ג – מודיעין, הכפלת מסילת הרכבת אשקלון – אשדוד, הכפלת המסילה בין קריית מוצקין לעכו והכפלת מסילת הברזל בין תל אביב- ראש העין -כפר סבא.
 
בנוסף לכך, החליט משרד האוצר לקצץ 20% מתקציב הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים. לדברי סנה, מדובר בקיצוץ של 40 מיליון שקל, שנועדו להגברת המאבק בתאונות הדרכים ולאמצעי  אכיפה נוספים בכבישים העירוניים והבינעירוניים.
 
כמו כן מבקש האוצר להפוך נתיבי תחבורה ציבורית (נתצ"ים), בחלק מכבישי הארץ, לכבישי אגרה, שבהם יוכלו לנוע גם כלי רכב פרטים, תמורת תשלום. "לא ייתכן כי בארץ יהיה נתיב אחד לעשירים ונתיב אחר לעניים, הנוהגים בסובארו יעמדו בפקק, ובמרצדסים יעקפו אותם" הוסיף סנה.
 
עוד קובע האוצר כי מענק ההקמה של פרויקטים ארוכי טווח המבוצעים על ידי הסקטור הפרטי, לא ייפחת מ 50%, דבר שלפי אנשי המקצוע של משרד התחבורה עלול לפגוע בפרויקטים תחבורתיים אחרים.
 
כמו כן, הציע האוצר להקטין את שיעור ההשתתפות של המדינה בתקציב אבטחת התעופה ל- 50% דבר שייקר את מחירי הטיסה. עד כה, שעור ההשתתפות של המדינה בהוצאות אבטחת התעופה של חברות ישראליות, עמד על 70%.
 
עוד מציע האוצר כי מקבלי גמלאות לפי חוק אבטחת הכנסה, ומקבלי תשלום חודשי לפי חוק המזונות לא יהיו זכאים להנחה בנסיעה בתחבורה הציבורית, כפי שהיה נהוג עד כה, דבר שלדברי סנה, עלול לפגוע קשות בשכבות החלשות.