"סימנס רוצה להיות השחקן הבינלאומי המרכזי בתחום תשתיות התחבורה בישראל"

פרידריך סמאקסוויל, נשיא חטיבת התחבורה של סימנס הגרמנית המתמודדת בישראל על שלושה מכרזים בהיקף 20-15 מיליארד שקל, מציג בראיון ל-TheMarkerאת חזונו


00:00 ,27.06.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

"אנחנו רוצים להיות החברה הבינלאומית המרכזית הפועלת בישראל בתחום תשתיות התחבורה, בדיוק כפי שבשנים האחרונות תפסנו חלק מרכזי במשק החשמל" - כך אמר סגן נשיא חטיבת התחבורה של חברת סימנס הגרמנית, פרידריך סמאקסוויל, בראיון ל-TheMarker. סמאקסוויל בא לישראל בשבוע שעבר לרגל ציון 40 שנה לכינון היחסים הדיפלומטיים ישראל-גרמניה. בביקורו נפגש בין השאר עם שר התחבורה, מאיר שטרית.

אם לשפוט על פי המכרזים שחברת הענק נוטלת בהם חלק בתחום תשתיות התחבורה בישראל, היא אכן מכוונת גבוה. סימנס משתתפת בשלושה מכרזים מרכזיים בענף בהיקף של 20-15 מיליארד שקל: מכירת 86 קרונות לרכבת ישראל, עם אופציה להגדלה לכ-500 קרונות בהיקף של כ-2.5 מיליארד שקל; חשמול הרכבת בהיקף של כ-1.6 מיליארד שקל; הקמת קו הרכבת הקלה הראשון בתל אביב - הקו האדום - בהיקף של 15-10 מיליארד שקל.

בחטיבת התחבורה של סינמנס, שבה כאמור מכהן סמאקסוויל כסגן נשיא, 18 אלף עובדים והיא הכניסה לחברה ב-2004 כ-5 מיליארד יורו.

יש לכם העדפה לאחד משלושת המכרזים שבהם אתם משתתפים?

זה כמו לשאול איזה מילדי אני אוהב יותר. לכל מכרז אנחנו מתייחסים באופן שונה, אך כולם בעלי חשיבות עליונה מבחינתנו. לוח הזמנים של שלושת המכרזים מאפשר לנו להתרכז היטב בכל אחד מהם. מכרז הקרונות שאליו הוגשו ההצעות של המתמודדות הוא הראשון שבו אנו מתמקדים בימים אלה. על אף שמדובר במכרז של 86 קרונות בשלב הראשון, האופציה שלו ל-500 קרונות הופכת אותו מבחינתנו לאחד המכרזים המעניינים ביותר כיום בעולם. מעבר לכך, אנחנו מחפשים דריסת רגל בתחום זה בישראל. עד עתה לא סיפקנו לרכבת ישראל ציוד נייד, ואנחנו רואים במכרז הזדמנות נהדרת. בעתיד יהיו מכרזים לקרונות ולקטרים חשמליים, ובזה אנחנו אחת החברות המרכזיות בעולם.

מכרז החשמול הוא זה שבו אתם נהנים מהיתרון היחסי הגדול ביותר בין שלושת המכרזים. בסופו של דבר, ליבת העסקים שלכם היא האנרגיה.

זה נכון. בראש ובראשונה אנחנו חברת אנרגיה גלובלית. השילוב בין הידע והיכולת שלנו בתחום זה לידע שלנו בתחום הרכבות הוא, לטעמי, שילוב מנצח. יהיה נכון לומר שבמכרז הזה ההרגשה שלנו היא הנוחה ביותר.

האם לדעתך רכבת ישראל מוכנה למכרז החשמול? מדובר בשינוי מהותי.

כן, ללא ספק. לאחר יותר מ-50 שנה של קיפאון ברכבת ישראל, תוכנית הפיתוח שלה היא מהפכה של ממש. חשמול חלק גדול ממערך הרכבת יעמיד אותה בשורה אחת עם חברות הרכבת בעולם המערבי. לרכבת חשמלית יש יתרונות רבים, ואני מברך על ההחלטה לצעוד את הצעד הזה על אף שמדובר במכרז מורכב. אנחנו מקיימים בימים אלה מו"מ עם כמה חברות תשתית ישראליות, כדי שייקחו חלק אתנו במכרז החשמול. שילוב כוחות של הידע שלנו ברכבות וחשמל יחד עם חברת תשתיות ישראלית מובילה הוא שילוב מנצח. אנחנו מעריכים כי ההחלטה על הזוכה במכרז החשמול תתקבל בתוך כשנה.

מה באשר למכרז הרכבת הקלה למטרופולין תל אביב. סימנס התחבטה קשות בשאלה אם תמשיך כחלק מהקבוצה המתמודדת במכרז. האם קיבלתם החלטה סופית?

בהחלט, אנחנו הולכים קדימה בפרויקט החשוב והגדול הזה. נכון שההחלטה לא היתה קלה. מדובר במכרז של 15-10 מיליארד שקל, הנחשב לאחד המכרזים הגדולים והמורכבים בעולם כיום. לכן היינו צריכים לקבל כמה תשובות, בעיקר מהמדינה, לפני שנתחייב. אני יכול לומר לך עתה שאנחנו מחויבים לפרויקט יחד עם השותפים שלנו בקבוצת MTS, וכבר התחלנו לרכז כוחות למכרז. הבעיה המרכזית שלנו היתה החשיפה הפיננסית הגדולה בפרויקט מסוג זה - הקבוצה שתזכה תצטרך להעמיד אשראי והון עצמי בהיקף של כ-2 מיליארד שקל, סכום לא מבוטל לכל הדעות.

האם תקבלו מימון לפרויקט גם מבנקים זרים?

אין כל אפשרות אחרת. להערכתי, מערכת הבנקאות בישראל אינה מסוגלת להתמודד לבדה עם חשיפה כה גבוהה בפרויקט אחד. אנחנו מנהלים משא ומתן עם כמה בנקים בינלאומיים שהביעו התעניינות בפרויקט. אם וכאשר נזכה במכרז, ללא ספק נרכיב קבוצה של בנקים בינלאומיים וישראליים. בכל מקרה אנחנו ממתינים לתשובות סופיות מנציגי הממשלה ובראשם חברת נ.ת.ע (נתיבי תחבורה עירוניים האחראית על הפרויקט מטעם המדינה - ש.ק). אנחנו מאמינים כי הממשלה מחויבת לפרויקט חשוב זה, שללא ספק יהיה פתרון משמעותי והולם לבעיית התנועה במטרופולין תל אביב כולו.

מה מקומה של ישראל בתוכנית האסטרטגית של סימנס?

"אנחנו רואים בישראל מוקד אסטרטגי של החברה בכל המזרח התיכון. סימנס ישראל וסימנס העולמית שואפות להיות המובילות בתחום הרכבות - הנמצא בשלבי פיתוח מתקדמים כמו בתחום האנרגיה, התעשייה, מערכות רפואיות והתקשורת. הבסיס הראשוני כאמור הוא בהשתתפות שלנו במכרזים בפרויקטים גדולים ומשמעותיים, בדיוק כאלה שבהם אנחנו נוטלים חלק. סימנס היא אחת משלוש החברות הראשונות בין החברות הרב לאומיות ברכש גומלין עם ישראל. אנחנו רוכשים בהיקף של יותר מ-100 מיליון יורו בשנה מחברות ישראליות. מבחינתנו מחויבות ושיתוף פעולה הן לא רק מילים וכוונות, אלא עובדות מוכחות. אפשר לקוות כי חב-רות ממשלתיות יביאו זאת בחשבון בבחירת ספק לפרויקט זה או אחר".

לאחר החשמל והתחבורה: סימנס נכנסת למים
מנכ"ל סימנס ישראל, אורן אהרונסון, אמר ל-TheMarker כי המכרז שבו זכתה סימנס בשנה שעברה להקמת תשתיות תקשורת בעבור רכבת ישראל בהיקף של כ-5 מיליון יורו, הוא הבסיס להתחייבותה לרכבת ישראל בפרט ולמשק הישראלי בכלל.

היעד הבא של סימנס, לאחר החשמל והתחבורה, הוא המים. "אנחנו רואים בתחום המים בישראל צלע שלישית בתחום התשתיות, שמשלים למעשה את האנרגיה והתחבורה", אומר אהרונסון. "בימים אלה אנחנו נמצאים במו"מ עם חברת מקורות על הכנסת טכנולוגיות מתקדמות בתחום המים. מעבר לכך אנחנו בוחנים להשתתף במכרז ההתפלה בחדרה הנמצא בימים אלה לקראת הגשת הצעות. הידע שלנו גם בתחום זה, יכול להוות לדעתי מרכיב משלים ראוי לקבוצה שתתמודד במכרז".