משרד התחבורה יקצה 6 מיליון שקל לתכנון קטעי המשך לחוצה ישראל - עד נהריה ודימונה


05:18 ,23.12.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
משרד התחבורה יקצה 6-5 מיליון שקל להשלמת תכנונו של כביש חוצה ישראל בצפון, מצומת אלייקים עד נהריה ובדרום, מצומת בית קמה עד צומת הנגב. כך אמר השבוע שר התחבורה מאיר שטרית, בסיור שערך בתוואי קטע 18 של חוצה ישראל. הסיור התבצע לקראת החלטה על אופן מימון הקמתו של קטע 18. השלמת תכנונו של חוצה ישראל לא נדונה סטטוטורית והטיפול בעניין יועבר כנראה לוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל).

התכנון הנוסף, לו יקצה משרד התחבורה את הכספים, נוגע להמשך הכביש מצומת אלייקים ועד לצומת כברי ליד נהריה בציר בן 50 ק"מ בצפון המדינה, ובדרום לאורך ציר של 60 ק"מ מצומת בית קמה ועד צומת הנגב. לאחר השלמת הקטעים הללו ישתרע הכביש לאורך 250 ק"מ - מאיזור נהריה עד לאזור דימונה.

עם השלמת קטעים 19-18 ו-20 שכבר אושרו ונמצאים בשלבי עבודה שונים, יהיה אורכו של הכביש 140 ק"מ, מצומת אלייקים בצפון ועד לצומת בית קמה בדרום. על פי התכנון, קטעים אלה יושלמו ב-2007.

בדיון שהתקיים בשבוע שעבר על מימון הקמתו של קטע 18 הוחלט כי יש לבחון שוב את שתי החלופות הקיימות: הקמה באמצעות זכיינית כביש חוצה ישראל, חברת דרך ארץ בשיטת BOT (שבה היזם בונה, מתחזק ומתפעל את הנכס ומחזיר אותו למדינה בתום תקופה שנקבעה מראש) או באמצעות חברת חוצה ישראל הממשלתית, בתקצוב ממשלתי מלא. באחרונה הסתמן כי יוחלט על השיטה התקציבית. דרך ארץ הציעה לסלול את הקטע תמורת 180 מיליון דולר, ואילו אומדן המדינה הוא 130 מיליון שקל.

מדובר בסלילת הקטע הצפוני של כביש 6, ממחלף עירון ועד צומת אליקים בצפון. אורך הקטע הוא 18 ק"מ, והוא צפוי להיפתח לתנועה ב-2007. העבודות בקטע הכביש היו אמורות להתחיל במחצית 2003 ופתיחתו לתנועת כלי רכב תוכננה לאוקטובר 2004.

"עוד לא נסתם הגולל על ביצוע הפרויקט על ידי דרך ארץ, אך בהחלט יש צורך בעידכון המספרים", אמרו מקורבים למו"מ. לדבריהם, התנאים כיום שונים מהתנאים לפני חמש שנים, כשהחל הפרויקט: "אין סיכוני הקמה ומכשלות חוקיות, וגם סיכוני הגבייה אפסיים".


אושר הקטע מכמורת-חוצה ישראל

הוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל) אישרה שלשום שני פרויקטים. התוכנית הראשונה שאושרה סופית היא סלילת כביש הרוחב מספר 9 בצפון, שעתיד לחבר את כביש חוצה ישראל עם כביש החוף באזור חדרה. תוכנית זו נדונה בוועדה מאז אוקטובר 2002. תוכנית נוספת, שהופקדה לקראת השגות (של גופים נוספים, לפני שתואשר סופית) היא תוואי מסילת הרכבת בין עכו לכרמיאל, שנדונה מאוגוסט 2003.

כביש 9 הוא כביש רוחב שיזין את חוצה ישראל באזור בקה אל-גרביה. הוא ייצא מכביש החוף צפונית למכמורת ויחלוף דרך הכביש הישן לחיפה דרומית לחדרה. תחילת העבודות צפויה זמן קצר לאחר אישור התוכנית בממשלה.

מסילת הרכבת בין עכו לכרמיאל תשתרע לאורך 22 ק"מ, ותכלול מנהרה באורך של חמישה ק"מ.