משרד התחבורה בוחן הקמת רשות לתחבורה ציבורית

לין: רק רשות לתחבורה ציבורית יכולה להבטיח את רמת השירותים ואת רמת המחירים הנכונה למשק ולציבור "מפעילי התחבורה הציבורית החדשים, אשר זכו במכרזי משרד התחבורה, אינם מסובסדים בכלל ובכל זאת זולים יותר וטובים יותר מהקואופרטיבים לתחבורה"


00:00 ,19.04.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

לין: רק רשות לתחבורה ציבורית יכולה להבטיח את רמת השירותים ואת רמת המחירים הנכונה למשק ולציבור "מפעילי התחבורה הציבורית החדשים, אשר זכו במכרזי משרד התחבורה, אינם מסובסדים בכלל ובכל זאת זולים יותר וטובים יותר מהקואופרטיבים לתחבורה"
 
"תהליך הרפורמה בתחבורה הציבורית הינו מורכב וכרוך בקשיים רבים במהלך יישומו. לצורך האצת התהליך ולאור השינויים הרבים להם אנו עדים בענף התחבורה - אנו בוחנים היום הקמה של רשות לתחבורה ציבורית". כך עולה מתשובתו של אלכס לנגר, המשנה למנכ"ל במשרד התחבורה, לפנייתו של אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר.
 
לנגר הגיב לדרישתו של לין משר התחבורה, מאיר שטרית, להקים רשות שתפקח על שירותי התחבורה הציבורית ותפעל לשכלול תהליך ההפרטה, כדוגמת הרשות לשירותים ציבוריים חשמל. "זו הדרך היחידה באמצעותה ניתן יהיה לפתוח את שירותי התחבורה הציבורית לתחרות ולהבטיח הורדת התעריפים לציבור הרחב".
 
לין טוען, גם מניסיונו כמנכ"ל משרד האנרגיה, כי משרדי הממשלה אינם יכולים להתמודד נכונה מול מונופולים מוחלטים הכפופים אליהם. הקמת הרשות לשירותים ציבוריים-חשמל היא דוגמה מאלפת כיצד ניתן להגן על הציבור הרחב מול כוחו של מונופול מוחלט במגזר הציבורי.
 
לנגר ציין בתשובתו כי לצורך הקמת רשות לתחבורה ציבורית, מעסיק משרד התחבורה יועץ מיוחד לנושא. בנוסף אמר שבמסגרת המשך ישום הרפורמה  מתכוון משרד התחבורה להוציא עוד כ- 15 אחוזים מקווי אגד ודן למכרזים נוספים עד סוף 2008.
 
מנתוני משרד האוצר עולה כי קואופרטיב אגד וחברת דן הינם הספקים העיקריים של שירותי אוטובוסים ציבוריים בישראל, כאשר כל אחד מהם פועל כמונופול באזורו ללא תחרות. חלקם המשותף בשוק עומד כיום על כ- 83.5% לעומת 95% טרם הפעלת תוכנית התחרות בתחבורה הציבורית ב- 2001. לין: "מצב זה הינו בלתי נסבל, לא יתכן כי בשנת 2005 בה מרבית המשק פועל במונחי תחרות חופשית קיים נתח שוק הנשלט ע"י שתי חברות וכניסתן של המתחרות הינו בשוליים."
 
עוד עולה מנתוני משרד האוצר כי למפעילי התחבורה הציבורית הותיקים יש הסכמים ארוכי טווח עם הממשלה במסגרתם הם מקבלים סובסידיות. ע"פ הנתונים, בשנת 2003 עמדה הסובסידיה על 1.6 מיליארד ש"ח.