מערך מבחני התיאוריה יופעל על ידי חברות פרטיות

שלוש החברות שזכו במכרז צפויות להפעיל את מערך בחינות התיאוריה כבר במהלך ינואר 2007. מבחני התיאוריה ייערכו לראשונה באמצעות מחשבים שיזהו את הנבחנים ויצלמו אותם בכדי למנוע זיופים


00:00 ,18.09.2006 מאת: מערכת פורט2פורט

שלוש החברות שזכו במכרז צפויות להפעיל את מערך בחינות התיאוריה כבר במהלך ינואר 2007. מבחני התיאוריה ייערכו לראשונה באמצעות מחשבים שיזהו את הנבחנים ויצלמו אותם בכדי למנוע זיופים
 
חברת מנפאור, מכללת סכנין וחברת טלדור זכו במכרז של משרד התחבורה להפעלת מערך מבחני התיאוריה הנדרשים לצורך קבלת רישיון נהיגה, כך הודיע מנכ"ל משרד התחבורה גדעון סיטרמן.
 
במסגרת תוכניתם של שר התחבורה שאול מופז ומנכ"ל משרדו לשפר את רמת השירות לתלמידי הנהיגה נבחרו שלושה זכיינים פרטיים להפעלת מערך מבחני התיאוריה בכל הארץ. כל זכיין יהיה אחראי לתפעול מערך המבחנים באחד משלושת המחוזות בארץ, ירושלים והדרום, מרכז וצפון. בסך הכל יופעלו כ-25 אתרים בכל רחבי הארץ.
 
מבחני התיאוריה ייערכו לראשונה באמצעות מחשבים מתקדמים שיזהו את הנבחנים ויצלמו אותם באמצעות מצלמת אינטרנט. צילום הנבחנים נועד למנוע זיופים או ניסיונות התחזות במבחני התיאוריה. כיום מתבצעים מבחני הנהיגה בעיוניים בכתב, באמצעות טפסים הנבדקים על ידי בוחנים של אגף הרישוי.
 
כל נבחן יעבור זיהוי מיוחד באמצעות השוואת תמונתו שצולמה במצלמת האינטרנט עם תמונה שבמאגר התמונות המרכזי של משרד התחבורה. נתוני הנבחן יוזנו למחשב משרד התחבורה לצורך קביעת זכאותו לביצוע הבחינה וכדי לוודא כי הנבחן אינו נמצא תחת שלילה או פסילה של רשיון נהיגה.
 
מנכ"ל משרד התחבורה ציים כי בעקבות הרפורמה יוזל התעריף למבחן עיוני חוזר מ-116 שקלים כיום ל-40 שקלים בלבד ואילו מחירו של מבחן מעשי חוזר יעמוד על 76 שקלים בלבד, במקום 116 שקלים.
 
מבחן התיאוריה החדש יורכב מ-30 שאלות אמריקאיות. לכל שאלה ארבע תשובות אפשריות ורק תשובה אחת נכונה. יש לענות לפחות על 26 שאלות נכונה כדי לעבור את המבחן. זמן המבחן יוגבל לראשונה ל-40 דקות בלבד. לאחר תום הזמן לא יתאפשר לנבחן להמשיך בבחינה. כיום המבחן אינו מוגבל בזמן.
 
בכל אולם בחינה יותקן מכשיר אלקטרוני מיוחד למיסוך שיחות סלולריות אשר ימנע לחלוטין אפשרות לקבל שיחות במהלך הבחינה או להתקשר מהטלפון הסלולרי לצורך בירור התשובות.
 
מבחני התיאוריה יבוצעו בשפות עברית, ערבית, אנגלית, צרפתית, ספרדית ורוסית ויערכו מדי יום. בערים הקטנות יתקיימו המבחנים 3 פעמים בשבוע.
 
מדי שנה נערכים בארץ כ-290 אלף מבחני נהיגה עיוניים. שיעור ההצלחה במבחנים אלה עומד כיום על כ-49% בממוצע. מבחני התיאוריה נערכים כיום על ידי משרד התחבורה.