הונחה אבן הפינה לאתר משקף מכולות במעבר אלנבי

המשקף החדש יאפשר הגדלה משמעותית של נפח הסחר בין ישראל והרשות הפלשתינאית וירדן, לצד מתן שירות איכותי ויעיל


12:23 ,04.02.2016 מאת: מערכת פורט2פורט

בטקס חגיגי הונחה אבן הפינה לאתר משקף המכולות שיוצב במעבר הגבול אלנבי. המשקף החדש צפוי להגדיל את פעילות הסחר במעבר, תוך שיפור והידוק בדיקות המכס לצד מתן שירות איכותי ויעיל.

 

בשל חשיבותו הרבה של הפרויקט, נציגיהם של שותפים רבים להקמתו הגיעו היום לכבד את הטקס בנוכחותם, בהם מנהל רשות המסים משה אשר, ראש מינהל המכס הישראלי אבי ארדיטי; בכירי רשות שדות התעופה, המשרד לשיתוף פעולה אזורי ומתאם הפעולות בשטחים, שתרמו רבות לתקצוב, לסיוע בקידום החלטת הממשלה ובתהליכי התכנון והרישוי; שגריר הולנד בישראל ונציג הולנד ברשות הפלשתינאית, שתרמה את המשקף עצמו; נציגי הקוורטט, שהציעו פתרונות להתרת חסמים ולזיהוי צרכים כלכליים, ונציגים דיפלומטיים של ארצות הברית, של ירדן ושל הרשות הפלשתינאית.

 

העלייה המשמעותית והמתמדת בהיקף היבוא והיצוא של הרשות הפלשתינאית דרך מעבר הגבול אלנבי, הובילה להחלטת ממשלה על הקמת אתר שיקוף במעבר. ממשלת הולנד תרמה לרשות הפלשתינאית את המשקף עצמו, ואילו רשות המסים הובילה את המהלך והביאה להקמת אתר מורחב, המאפשר טיפול בכל סוגי הסחורות, בנוסף ליכולת פריקת מכולות במידת הצורך.

 

יצוין כי כיום, יכולת השיקוף במעבר היא לשיקוף משטחים בלבד. מדוב בתהליך ארוך, המגביל את יכולת ההתמודדות עם היקף הסחר וסוגיו.

 

הקמת אתר המשקף, נוסף לטכנולוגיית השיקוף עצמה, תאפשר מתן מענה הולם לטיפול במספר גדול יותר של משאיות וסחורות, יכולת הפעלת המערכת בתנאי מזג אוויר קשים, רמת בטיחות גבוהה וממשק ממוחשב עם רשות שדות התעופה, המייעל באופן מיטבי את התהליכים שעל הטובין לעבור בטרם שחרורם.

 

האתר החדש יאפשר בדיקה של סחורה בכמות הגדולה משמעותית מזו הניתנת לבדיקה כיום, ובנוסף, בשל מהירות התהליך, אפשר יהיה לשנע סחורות כגון אלו הדורשות קירור, להן זמן הבידוק וההגעה ליעד הם קריטיים.

 

אשר: "ידוע כי בכוחן של רשויות מכס לחזק את החיבור בין עמים ומדינות. אנחנו ברשות המסים מאמינים בחיזוק שיתוף הפעולה עם שותפות הסחר הקרובות שלנו ועושים מאמצים רבים בכדי להקל על תנועת הסחורות לישראל ולרשות הפלסטינית בכלל, ומשכנתנו הטובה ירדן בפרט".

 

ארדיטי: :הקמת אתר המשקף, המביא את הטכנולוגיה המתקדמת בעולם בנושא, תתמודד עם צרכי הבידוק ותתמוך בעלייה הצפויה בהיקפי הסחר וצפויה לתרום לחיזוק הכלכלה הפלשתינאית והירדנית, להקל על העסקים באזור וכמובן לחזק את הקשר בין ישראל וירדן".

 

מנכ"ל המשרד לשיתוף פעולה אזורי האשם חוסיין: "הקמת אתר השיקוף החדש הוא אחד ממיזמי הדגל של המשרד לשיתוף פעולה אזורי. הוא יתרום רבות לכלכלה הפלשתינאית, דבר שיסייע לשפר את איכות החיים של שכנינו ושלנו. דווקא בימים אלה יש חשיבות רבה לכל מיזם שיסייע לכל הצדדים להגשים את שאיפותיהם לחיים שלווים ומשגשגים זה לצד זה. אני מאמין שהפרויקט זה הוא צעד משמעותי בכיוון זה".

 

נציג ממשלת הולנד ברמאללה פטר מולמה בירך בשמו ובשם השגריר ההולנדי בישראל וציין כי ממשלתו מצאה לנכון לתרום לפרויקט המשקף, שכן משקפים תורמים לגידול הסחר, התורם ליציבות מדינית וכן מאחר שמשקף יאפשר לישראל לממש את האינטרס הביטחוני הלגיטימי שלה ולבצע את הבדיקות הדרושות ללא הפרעה לסחר.