מעבר סופה - המסוף המרכזי למעבר תוצרת חקלאית לרצועת עזה

כך טוען ארגון מגדלי הפירות. על פי נתוני הארגון כ-15% מכלל יבול הפירות משווק ברצועת עזה. לדברי מנכ"ל הארגון המעבר בסופה עובד בצורה יעילה ומהירה וניתן יהיה להעביר דרכו כמויות גדולות של פירות וירקות


00:00 ,06.02.2007 מאת: מערכת פורט2פורט

כך טוען ארגון מגדלי הפירות. על פי נתוני הארגון כ-15% מכלל יבול הפירות משווק ברצועת עזה. לדברי מנכ"ל הארגון המעבר בסופה עובד בצורה יעילה ומהירה וניתן יהיה להעביר דרכו כמויות גדולות של פירות וירקות
 
בפגישה עם ראשי ארגון מגדלי הפירות הודיע שר החקלאות שבכוונתו לפנות לשר התחבורה על מנת לפתוח את המסוף לתוצרת חקלאית
 
ארגון מגדלי הפירות פועל להפיכת מעבר סופה למסוף המרכזי להעברת תוצרת חקלאית לרצועת עזה. לדברי מנכ"ל ארגון מגדלי הפירות, אילן אשל, מעבר קרני אינו יכול להיות ערוץ הקשר היחיד בין ישראל והפלסטינים  בכל הקשור לחקלאות. אשל טוען כי זהו מעבר דו כיווני הנתון בשל כך לאיומים והתרעות ונסגר חדשות לבקרים. "מעבר קרני מהווה כיום צוואר בקבוק אדיר בהעברת התוצרת החקלאית והממשלה חייבת לפתור את הבעיה", הוסיף קרני. 
 
ראשי ארגון מגדלי הפירות ערכו סיור בשלושת מעברי הגבול בין ישראל לרצועת לעזה בקרני, ארז וסופה. לדברי אשל, המעבר בסופה עובד בצורה יעילה ומהירה וניתן לעשות בו התאמות כך שאפשר יהיה להעביר דרכו את הכמויות הגדולות של הפירות והירקות שעושים דרכם מדי יום מישראל לרצועת עזה. כיום המעבר משמש בעיקר להכנסת חומרי חציבה לרצועה. היות והמעבר הוא חד כיווני - לתוך הרצועה בלבד - אין צורך בבדיקת הסחורות עצמן אלא באבטחה היקפית בלבד, המתבצעת ממילא, ולכן העלויות והעיכובים הכרוכים בבדיקות הביטחוניות תהינה פחותות בהרבה מאשר בקרני.
 
אשל אמר שמעבר סופה מנוהל מהצד הפלסטיני על ידי מספר משפחות והן בעלות אינטרס עליון בהמשך קיומו. לכן הן מרחיקות מהאזור כל גורם של פעילות חבלנית עוינת ומבטיחות את הפעילות התקינה במסוף.
 
ראשי ארגון מגדלי הפירות הציגו את בקשתם בפני שר החקלאות, שלום שמחון, בפגישה שקיימו עימו. השר שמחון אמר שהוא שוקל להעמיד תקציב ופקחים שיאיישו את מעבר סופה ויאפשרו מעבר תוצרת חקלאית דרכו. הוא הודיע שפנייה בעניין תוגש בימים הקרובים לשר התחבורה, שאול מופז, שמופקד על מעברי הגבול של ישראל.
 
על פי נתוני ארגון מגדלי הפירות, כ-15% מכלל יבול הפירות משווקים ברצועת עזה. מדובר בכמות גדולה של עשרות אלפי טונות אשר שוויים הכספי הוא מאות מיליוני שקלים. לדברי אשל, אי אפשר להמשיך לנהל את הנושא בדרך שבה הדבר נעשה כיום.