מע"צ: סך הכבישים שנפגעו מטילים וטנקים בצפון - 50 ק"מ

לפי אומדנים ראשונים, היקף הנזקים בכבישים אלה, כתוצאה מפעילות כוחות השריון ופגיעות הרקטות, מוערך בסכום של כ-25 מיליון שקל. בנוסף, החברה החליטה על הקפאת עבודות בהיקף 920 מיליון שקל


00:00 ,13.08.2006 מאת: מערכת פורט2פורט

לפי אומדנים ראשונים, היקף הנזקים בכבישים אלה, כתוצאה מפעילות כוחות השריון ופגיעות הרקטות, מוערך בסכום של כ-25 מיליון שקל. בנוסף, החברה החליטה על הקפאת עבודות בהיקף 920 מיליון שקל
 
צוותי הכוננות של החברה הלאומית לדרכים, האחראים על מענה מיידי לפגיעה בתשתית הכבישים הבינעירונית, הופעלו בחיפה ביום שישי האחרון לאחר שנפילת טיל גרמה לחסימת התנועה בכביש החוף. פגיעת הטיל בכביש, סמוך לשעה 11:00 בבוקר, גרמה ליצירת מכתש ולנזק קל למבנה משרדים סמוך, באזור התעשיה מת"ם בחיפה.
 
כתוצאה מכך נחסם נתיב התנועה לכיוון חיפה עד לשעה 14:30 והמשטרה כיוונה את הנהגים לנסיעה בציר החלופי, כביש מס' 4. שלושה צוותים של החברה הלאומית לדרכים, שהוקפצו למקום, ביצעו עבודות לסגירת המכתש, הקמת מעקות בטיחות חדשים והסדרת התאורה, כולל הקמת עמוד תאורה חדש. בשעה 16:00 אחה"צ הסתיימה עבודת השיקום.
 
מאז החלה הלחימה בצפון, טיפלה החברה בנזקים על פני שטח כולל של כ-50 ק"מ. לפי אומדנים ראשונים, היקף הנזקים בכבישים אלה, כתוצאה מפעילות כוחות השריון ופגיעות הרקטות, מוערך בסכום של כ-25 מיליון שקל. הערכות אלה צפויות לגדול בשל המשך התנועה הצבאית על צירי התנועה, שתגביר את היקף השחיקה בכבישים ותחייב ביצוע עבודות ריבוד בסכומים כספיים גבוהים בהרבה.
 
"אנו פועלים בתיאום מלא עם פיקוד העורף וגורמי הפיקוד בצה"ל", אומר מנכ"ל החברה הלאומית לדרכים אלכס ויז'ניצר, "בהתאם להצעתנו, הושגה הסכמה עקרונית עם צה"ל, על פיה, מסייעת החברה בהסדרת אזורי פריקה והקמת רמפות עבור כוחות השריון, עובר לפריסתם בשטח. בנוסף לסיוע לצבא, הדבר יצמצם את המשך הפגיעה בכבישים נוספים ויקטין את הפגיעה הנוכחית".
 
ויז'ניצר מגלה כי החברה מפעילה מזה כחודש מערך בפריסה גיאוגרפית רחבה של צוותי חירום, הכולל עובדים, כלים הנדסיים וחומרי גלם. המערך מוחזק בכוננות של 24 שעות ביממה, למתן מענה מיידי, למקרה של פגיעת טיל בציר תנועה והשמשתו באופן מיידי. צוותים אלה הופעלו בכמה מקרים של פגיעות בכבישים.
 
על פי הנחיות פיקוד העורף, החליטה החברה להקפיא את ביצוע כל העבודות באזור העימות העוסקות בסלילת כבישים, הקמת מחלפים וביצוע עבודות תשתית. היקף העבודות שהוקפא, בתשעה פרויקטים שונים, כ-920 מיליון שקל. בחברה מציינים כי הקפאת העבודות צפויה לגרום לפגיעה בהיקף הניצול התקציבי.
 
כתוצאה מהנחיות פיקוד העורף, הוחלט עוד להפסיק את פעולות האחזקה השוטפת בגזרה הצפונית של המרחב הצפוני. עבודות אלה כוללות ריבוד כבישים, ביצוע טלאים, עבודות לתיקון מעקות, עבודות צבע ותמרורים, נקיון, גינון ועוד. בעקבות התערבות השר, ניתן אישור מיוחד לביצוע עבודות בחלק מהשטח, בשעות הלילה בלבד.
 
אחת התוצאות של תנועת הטנקים והנגמ"שים בצירי התנועה, היתה פגיעה במחזירי האור, הנמצאים במרחק 5 מטרים זה מזה, בצדי הכבישים ובין הנתיבים. מחזירי האור, הנקראים גם "עיני חתול", נשברו והפכו לזיזים חדים שגרמו לתקרים בצמיגי מכוניות צבאיות ואזרחיות. עיקר הפגיעה הורגשה בכביש 899 (כביש הצפון החדש). כבישים נוספים שנפגעו, הם 8966, 8967 ו-8994. צוותי העבודה של החברה, צעדו באופן רגלי לאורך כ-25 קילומטרים של קטעי הדרך הפגועים מהזחלים ועקרו מאות עיני חתול, כשהעבודות נעשות תחת הפצצות.