מסוף נהר הירדן: הגבלת מספר המשאיות הנכנסות מירדן גורמת להחרפת היחסים

נציגי היבואנים והיצואנים דורשים לקיים פגישה דחופה בין הנהלת רש"ת, פליינג קרגו, המכס וגורמי הביטחון על מנת לשפר את המצב. ביום חמישי האחרון הופסק כליל המסחר בין ישראל לירדן. רש"ת בתגובה: עושים הכל לצמצום הפערים, פליינג קרגו בתגובה: עושים הכל לשפר השירות במס


00:00 ,26.10.2008 מאת: מערכת פורט2פורט

נציגי היבואנים והיצואנים דורשים לקיים פגישה דחופה בין הנהלת רש"ת, פליינג קרגו, המכס וגורמי הביטחון על מנת לשפר את המצב. ביום חמישי האחרון הופסק כליל המסחר בין ישראל לירדן. רש"ת בתגובה: עושים הכל לצמצום הפערים, פליינג קרגו בתגובה: עושים הכל לשפר השירות במסוף
 
בהמשך לידיעה שפורסמה באתר Port2port בחודש יולי האחרון נראה כי בעיות התפעול במסוף נהר הירדן טרם נפתרו והן אף מחמירות. למערכת Port2port נודע כי ביום חמישי האחרון הופסק המסחר כליל בין ישראל לירדן וזאת עקב העובדה כי הצד הירדני החליט שלא להכניס לירדן משאיות מהצד הישראלי.
 
לטענת עמילי המכס, שורש הבעיה נעוץ בהגבלת מספר המשאיות הנכנסות מהצד הירדני לצד הישראלי והדבר מוביל להחרפת היחסים ואף לנקיטת סנקציות על ידי הצד הירדני- סנקציות אשר כאמור הגיעו לשיאן ביום חמישי האחרון. נציגי היבואנים והיצואנים פנו לאחרונה בבקשה לקיים פגישה דחופה עם הגופים האחראים למצב החמור: הנהלת רש"ת, פליינג קרגו זכיינית המסוף, המכס ורשויות הביטחון.
 
לדברי אביגדור בורכו, מנהל סניף י. ססובר במסוף נהר הירדן, הנהלת המסוף בוחרת להתמודד עם הכמות הגדולה של המשאיות הבאות מירדן באמצעות הגבלת מספר המשאיות הנכנסות, ולא באמצעות הגדלת כוח האדם שיטפל בקליטתן. לדברי בורכו, במהלך החגים עבד מסוף נהר הירדן במתכונת מצומצמת (עד השעה 14:00 בצהרים), דבר אשר גרר פיגורים והחזרת משאיות יבוא לירדן.
לדברי בורכו, לאור מגבלות התפעול בצד הישראלי במסוף נהר הירדן גם הירדנים החלו נוקטים סנקציות, ואינם שולחים משאיות ריקות להעמסת היצוא, זאת ככל הנראה כתגובה על עצירת הכנסת היבוא על ידי רשות שדות התעופה. בורכו ציין כי הוא אף פנה במכתב לשגרירות ירדן בישראל וביקש את עזרתם של אנשי השגרירות בפתרון הנושא. לדבריו, פגישות עם הנהלת רש"ת ועם הנהלת המסוף אינן מחדשות דבר והמצב נותר בעינו.
 
גם יואב יוסף, מנהל סניף חברת טרנסוורלד לוגיסטיקה במעבר נהר הירדן, פנה אל הגורמים הרלוונטיים וביקש לקיים פגישה דחופה בין כולם על מנת לשפר את התנהלות העניינים במסוף. לדבריו, על הנהלת רש"ת, המכס גורמי הביטחון וגורמי התפעול להגיע להסכמות תפעוליות על מנת לשפר את המצב. "לירדנים, ליבואנים, ליצואנים – לכולם נמאס כבר מאיתנו, חייבים לעשות משהו ועכשיו", כותב יוסף. 
 
נציין כי למערכת Port2port הגיע עותק ממכתבו של יצואן ישראלי לירדן אשר פנה למנכ"לית משרד החקלאות ובו הוא קובל על החזרת סחורה טרייה או סחורה בקירור על ידי הצד הירדני. לדברי היצואן, בכל מקום בעולם ישנה עדיפות להעברת סחורה טרייה או סחורה בקירור אך במעבר הגבול עם ירדן הסחורה נאלצת להמתין עם שאר הסחורות השונות, והוא מבקש את סיוע משרד החקלאות בנידון.
 
רש"ת בתגובה: הנהלת המסוף עושה כל שביכולתה לצמצום הפערים
 
מדוברות רשות שדות התעופה נמסר בתגובה כי "שעות הפעילות במסופי הגבול בתקופת החגים היו מצומצמות והותאמו לשעות הפעילות של המכס וכי רש"ת פרסמה מבעוד מועד את שעות הפעילות בתקופת החגים. מצב זה יצר לחץ בביקוש וגרם להצטברות של מספר רב של משאיות בצד הירדני, אי לכך לא הצליחו הירדנים להשתלט על הכמויות במסופם. בהמשך לכך מנעו הירדנים כניסת משאיות למסוף הירדני על מנת שזה לא ייסתם.
 
"אין ולא היה כל מחסור בעובדי רש"ת במסוף נהר הירדן - ההפך הוא הנכון. ראוי לציין כי במהלך השנה המסוף מתפקד ביעילות ובצורה טובה ביותר. הנהלת המסוף ניסתה להסביר לצד הירדני את ההסברים והסיבות להתהוותם של העומסים והלחץ על המסופים אולם הם אינם מקבלים הסברים אלה ומווסתים את כניסת המשאיות הנכנסות אל הצד הישראלי על פי רצונם. הנהלת המסוף עושה כל שביכולתה לצמצום הפערים ולחזרה לפעילות סדירה".
 
מחברת FC נמסר בתגובה כי "פליינג קרגו שירותים לוגיסטיים פועלת במסוף נהר הירדן על פי הנחיות של רשות שדות התעופה והמכס. יחד עם זאת, הנהלת FC תשמח להגיע לכל פגישה או דיון שנושאו ייעול התפעול במסוף, FC עושה ותעשה כל שביכולתה כדי להקל ולשפר את השירות הניתן במסוף".
 
מהחברה נמסר עוד כי "חשוב לציין כי ל-FC אינטרס כלכלי לשנע כמה שיותר משאיות מישראל ואליה ולפיכך נעשה הכל כדי להקל ולזרז את העברת המטענים במסוף. בשבוע האחרון אף הציעה חברת FCלרשות שדות התעופה ולמכס לשקול הקמת ערוץ נוסף לבדיקת סחורות נוסף במסוף".
 
מרשות המסים נמסר בתגובה לפניית port2port כי "המכס עושה וימשיך לעשות למען מתן שרות טוב ויעיל". עוד נמסר מהמכס כי הוא נערך להצבת משקף נייד במעבר בשבועות הקרובים, "דבר שיקל ויסייע לזרימת הסחורות".