מנכ"ל רכבת ישראל יואשם בגרימת מוות ברשלנות

פרקליטות מחוז מרכז החליטה להגיש כתבי אישום כנגד שלושה בכירים ברכבת ישראל בעקבות התאונה בבית יהושע בה נהרגו 5 בני אדם ונפצעו כ-80 נוסעים. בחודש אוגוסט הודיע לינצ'בסקי על פרישתו מהתפקיד


00:00 ,25.10.2007 מאת: מערכת פורט2פורט

פרקליטות מחוז מרכז החליטה להגיש כתבי אישום כנגד שלושה בכירים ברכבת ישראל בעקבות התאונה בבית יהושע בה נהרגו 5 בני אדם ונפצעו כ-80 נוסעים. בחודש אוגוסט הודיע לינצ'בסקי על פרישתו מהתפקיד
 
פרקליטות מחוז מרכז הודיעה היום לחשודים בפרשת תאונת הרכבת בבית יהושע כי היא שוקלת להגיש כתבי אישום בפרשה, וכי הם רשאים לבקש שימוע בעניינם, שבעקבותיו תתקבל החלטה סופית. ל-3 חשודים, בהם מנכ"ל רכבת ישראל עפר לינצ'בסקי, מיוחסת עברה של גרימת מוות ברשלנות. לחשוד נוסף - נהג הרכב הפרטי שנתקע על מפגש מסילת הברזל, יונתן ועדיה, מיוחסת עבירת הריגה. 
 
החשודים הנוספים מקרב רכבת ישראל הראל אבן, סמנכ"ל חטיבת הפעלה ותחזוקת תשתיות ברכבת ישראל, יובל בלום,  הממונה הארצי בתחום דרכים והסדרי תנועה ברכבת ישראל, שגם להם, כאמור, מיוחסת עבירה של גרימת מוות ברשלנות.
 
טיוטת כתב האישום מייחסת גם לחברת רכבת ישראל בע"מ עבירת גרם מוות ברשלנות.
 
כזכור, ב-12 ביוני 2006 אירעה תאונת דרכים במפגש מסילת ברזל בית יהושע, שנגרמה מפגיעת רכבת נוסעים ברכב פרטי, שהיה תקוע על פסי הרכבת בשל תאונה קודמת בה היה מעורב עם רכב פרטי אחר.

כתוצאה מהתאונה התהפכו הקטר ושני קרונות נוספים, חמישה מנוסעי הרכבת נהרגו וכ-80 נוסעים נוספים נפצעו בדרגות חומרה שונות. בעקבות התאונה הוקם צוות חקירה מיוחד מטעם משטרת ישראל שחקר את הסיבות והכשלים שהובילו לתאונה, כשבין היתר נחקרו נהג הרכב הפרטי שנתקע במפגש וכן גורמים שונים ברכבת ישראל. עם סיום החקירה הועבר חומר הראיות לבחינה ולעיון של פרקליטות מחוז מרכז.
 
על פי הודעת דובר משרד המשפטים, חומר החקירה מצביע על כך כי רכבת ישראל ובעלי התפקידים שהוזכרו לעיל, לא נקטו אמצעים שיתנו התראה מוקדמת לנהג רכבת בדבר הימצאות מכשול במפגש, בין של רכב ובין של עצם אחר, דבר שהיה מאפשר עצירת רכבת בלא פגיעה במכשול וזאת אף שמחובתם היה לנקוט אמצעים כאלה, אלא אך פעלו להתנעת מהלכים שיביאו לפתרון בטווח הרחוק.
 
על פי טיוטת כתב האישום, ניתן היה להשיג התראה באמצעות פתיחת שדה הראיה של נהג רכבת, אשר בשילוב עם קביעת מהירות לרכבת בהתקרבות למפגש, תאפשר לנהג רכבת להבחין במכשול ולעצור מבעוד מועד, על ידי הצבת פיקוח אנושי (משגיחים/תצפיתנים) ועל ידי שימוש באמצעים טכנולוגיים שונים כגון רדאר ומצלמות.
 
כזכור, בתחילת חודש אוגוסט הודיע עפר לינצ'בסקי, מנכ"ל רכבת ישראל, לשר התחבורה ולדירקטוריון הרכבת על כוונתו לפרוש מתפקידו. לינצ'בסקי נענה להצעה לכהן כמנכ"ל חברת אפי אירופה, שהיא חברה בת של אפריקה ישראל.