מחאה כללית בוועדת הכספים נגד הקפאת פרוייקטים של רכבת ישראל

ועדת כספים של הכנסת תובעת ממשרד האוצר להמשיך ולבצע את בניית קווי הרכבת בשנת 2007 בהתאם לתוכנית המקורית, ובמיוחד לאזור הצפון בקווים לכרמיאל ולעמק


00:00 ,16.11.2006 מאת: מערכת פורט2פורט

ועדת כספים של הכנסת תובעת ממשרד האוצר להמשיך ולבצע את בניית קווי הרכבת בשנת 2007 בהתאם לתוכנית המקורית, ובמיוחד לאזור הצפון בקווים לכרמיאל ולעמק
 
באתר הכנסת התפרסמה הודעה מטעם ועדת הכספים של הכנסת. בהודעה נאמר כי ועדת הכספים תובעת ממשרד האוצר להימנע מהמשך הקפאת הפרוייקטים ברכבת ולבצע את בנייתם של קווי הרכבת בשנת 2007, בהתאם לתכנית המקורית, ובמיוחד לאזור הצפון, בקווים לכרמיאל ולעמק.

בהחלטה עקרונית זו סיכם ביום שלישי השבוע יו"ר ועדת הכספים, ח”כ יעקב ליצמן, דיון מיוחד על תוכנית העבודה והפיתוח של הרכבת, שבו הושמעה מחאה כללית, מפי חברי הוועדה ומפי ראשי ערים בצפון, נגד צעדי האוצר להקפיא פרוייקטים של הרכבת.
 
את הדיון יזם ח"כ אלי אפללו שהשמיע ביקורת נוקבת נגד החלטת משרדי האוצר והתחבורה להקפיא את קווי הרכבת לגליל, מאחר שבעבר ניתנו הבטחות בועדת הכספים מפי שר התחבורה ומפי ראשי האוצר להציב את הפרוייקט של בניית קווי רכבת לאזור הצפון, לעכו וכרמיאל ולקו העמק, בראש סדר העדיפויות הלאומיות. עתה, קבל, שמענו על הקפאת הקווים לצפון תוך פגיעה חריפה בהבטחות הממשלה לפתח את אזור הפריפריה. ח”כ אפללו הודיע שיצביע נגד אישור תקציב משרד התחבורה בוועדת הכספים אם לא תבוטל ההקפאה.
 
בעקבות הודעת ח”כ אפללו התפתח דיון חריף ונרגש בוועדה, שבמרכזו עמדה מחאה נגד המשך ההקפאה של הפרוייקטים ברכבת. בפני הוועדה השמיעו אזהרות קשות ראשי ערים בגליל, שהתריעו מפני ניוון ודילול אזור הצפון, במיוחד לאחר מלחמת לבנון השנייה.

חברי הוועדה השמיעו ביקורת נוקבת. ”לא מדובר במהפכה של התשתית ברכבת כפי שמציג האוצר בפנינו את צעדי ההקפאה אלא פשוט מרמים אותנו במצח נחושה. מי שאומר שהפנים לצפון ומבטל את תשתיות התחבורה לכרמיאל ולעמק יורק בפני הח”כים בוועדה וחושב שהם אידיוטים מוחלטים”, התרעם ח”כ ראובן ריבלין ותבע להפעיל מיד את ביצוע הפרוייקטים. ”זהו סממן מובהק של מדינה מפגרת”, טען גם ח”כ ישראל כץ והוסיף, ”אם האוכלוסייה מתרכזת באזור המרכז ונמנעת מלגור באזור הצפון”. ח”כ חיים אורון התריע שכל גיוס כספים בשוק החופשי יגרום להגדלת חוב המדינה.
 
מנכ”ל הרכבת, עופר לינצ'בסקי, הציג מצגת בפני הוועדה על תוכניות הפיתוח של הרכבת. לינצ'בסקי ציין כי מתוך 33 פרוייקטים של הרכבת נמצאים בביצוע 29 פרוייקטים. הוא הציע לגייס בשוק החופשי מימון להפעלת פרוייקטים מוקפאים או לחילופין להרחיב את משך הזמן לביצועם.