מופז אישר: רפורמה מקיפה בהליך הכשרת הנהג

על פי התוכנית שאושרה יתבצעו לימודי הנהיגה בישראל, באמצעות מרכזי לימוד נהיגה מיוחדים וישולבו בהם לימודים עיונים של תורת הנהיגה. הרפורמה תצא לדרך במאי 2010


00:00 ,27.05.2008 מאת: מערכת פורט2פורט

על פי התוכנית שאושרה יתבצעו לימודי הנהיגה בישראל, באמצעות מרכזי לימוד נהיגה מיוחדים וישולבו בהם לימודים עיונים של תורת הנהיגה. הרפורמה תצא לדרך במאי 2010
 
שר התחבורה והבטיחות בדרכים, שאול מופז, אישר היום רפורמה מקיפה בהליך הכשרת הנהג שנועדה לראשונה להביא שינוי בתרבות הנהיגה בישראל. על פי התוכנית הרפורמה תצא לדרך במאי 2010.
 
שר התחבורה ציין כי מדובר במהפכה שתשנה את תרבות הנהיגה בישראל ותביא לצמצום משמעותי של מספר תאונות הדרכים בארץ. מופז הורה להשלים את ביצוע כל שלבי התוכנית כדי שניתן יהיה לעמוד ביעד שנקבע ליישום הרפורמה.
 
על פי התוכנית שאושרה יתבצעו לימודי הנהיגה בישראל, באמצעות מרכזי לימוד נהיגה מיוחדים (מל"נים) וישולבו בהם לימודים עיונים של תורת הנהיגה.
 
המל"ן הוא מרכז לימוד נהיגה שנועד להכשיר תלמידי נהיגה בשיטה חדשנית, הכוללת שילוב של לימודים מעשיים ולימודי השלמה עיונים, המתבצעים בו זמנית וזאת כחלק מתפיסה חדשה של לימודי הנהיגה.
 
לדברי מופז, המל"ן יאפשר להכשיר את התלמיד להיות נהג בעל איכויות ומיומנויות נהיגה גבוהות יותר. כמו כן הוא יגביר את הבטיחות בנהיגה ויקטין את מעורבותו בתאונות דרכים.
 
על פי ההערכות משרד התחבורה יוקמו בכל רחבי הארץ כ-100 מל"נים. כל מל"ן יאגד בתוכו בין 20 ל- 40 מורים. בערים הקטנות יוקמו מלנ"ים קטנים יותר.
 
התוכנית החדשה של לימוד הנהיגה תתבסס על כרטיס תלמיד חדש שיכיל 52 מטלות ומערכי שעור, אותן יידרש התלמיד להשלים במשך תקופת הלימוד. תוכנית הלימוד כוללת שלושה שלבים עיקריים אותם נדרש התלמיד לעבור, כאשר הלימודים המעשיים והעיוניים משולבים יחד ומותאמים לכל אחד מהשלבים.
 
בשלב הראשון ניתן דגש, במסגרת הלימוד העיוני על הוראת החוקים, תמרורים בסיסיים, דרך ונהיגה מונעת. החלק המעשי של שלב זה יוקדש להכרת הרכב ותפעולו, נהיגה מונעת, סטיות מהדרך וגורמיהם.
 
במסגרת הלימודים העיונים של השלב השני יינתן דגש על צמתים, פניות ומתן זכות קדימה. בחלק המעשי תהיה התמקדות בכבישים, נתיבים שונים, התקרבות לצומת, מסילת ברזל ומתן זכות קדימה.
 
בשלב השלישי והאחרון של תוכנית הלימוד העיוני יינתן דגש בין השאר על סוגי הדרכים, מגבלות ראייה בחשיכה, החלקה בכביש ומניעתה, בטיחות בנהיגה, תקינות צמיגים ומגבלות של נהג חדש, לעומת נהג ותיק. החלק המעשי של השלב האחרון יוקדש בין היתר להתאמת הנהיגה להולכי הרגל, חניות ועצירות, תגובות במקרה של סכנות בלתי צפויות ונהיגה בדרכים הרריות.
 
שיטת הלימוד החדשה תלווה לראשונה באמצעי המחשה והוראה חדישים ותכלול בין השאר סרטוני לימוד ושקופיות שיוקרנו במהלך השיעורים.
 
בתום לימוד שלושת השלבים של התוכנית תיערך בחינה עיונית ומעשית פנימית על ידי המנהל המקצועי של המל"ן. הצלחה בבחינות העיונית והמעשית תהיה תנאי לביצוע המבחן המעשי הרשמי של משרד הרישוי.
 
הרפורמה במערך לימוד הנהיגה תכלול גם שיפור ברמה המקצועית של בוחני הנהיגה והתאמתם לתוכנית הלימודים החדשה של המל"ן. כך למשל יקבעו קריטריונים אחידים של ה"טסטים" לכלל בוחני הנהיגה בארץ. כמו כן יערכו השתלמויות מקצועיות, ובחינות תקופתיות, לשיפור הרמה המקצועית של הבוחנים והתאמת קורס בוחני הנהיגה לתוכנית המל"ן.
 
התאמת תכנית לימוד הנהיגה למבחן הנהיגה המעשי תחייב הגדלת הדרישות לקבלת רשיון  להוראת הנהיגה. התוכנית מחייבת שיפור הרמה המקצועית של מורי הנהיגה, לרבות השתלמויות מקצועיות ובחינות על ידי הרשות.
 
במסגרת הרפורמה להכשרת הנהג בישראל אישר מופז גם את התכנית ל"רשיון נהיגה מדורג" הכוללת עשרה שלבים, החל מלימוד הנהיגה ועד לשלב קבלת רשיון הנהיגה הקבוע על ידי רשות הרישוי.