מומחים אמריקאים: סלילת מסילת רכבת לאילת כדאית

האם הרכבת לאילת מתקרבת? בימים הקרובים תציג משלחת של מומחים אמריקאים, שבאה השבוע לישראל, דו"ח בעניין זה בפני בכירים של משרדי האוצר והתחבורה. על פי הערכות, הדו"ח יקבע כי הקו לאילת כדאי מבחינה כלכלית


00:00 ,08.12.2004 מאת: מערכת פורט2פורט

עיתון הארץ

בענף ספקנים: "מדובר בצעד פופוליסטי, כמו פרויקטים נוספים בתוכנית החומש של הרכבת"

האם הרכבת לאילת מתקרבת? בימים הקרובים תציג משלחת של מומחים אמריקאים, שבאה השבוע לישראל, דו"ח בעניין זה בפני בכירים של משרדי האוצר והתחבורה. על פי הערכות, הדו"ח יקבע כי הקו לאילת כדאי מבחינה כלכלית.

אם לשפוט על פי התלהבותו של שר האוצר, בנימין נתניהו, הרכבת נוע תנוע. מנגד, מקורות בענף התחבורה טוענים כי הקו לאילת הוא טעות גדולה. "התוכנית ספגה שוב ושוב ביקורת של אנשי מקצוע וקשה להאמין שכולם טעו", אמרו. "מדובר במהלך פופוליסטי כמו פרויקטים נוספים בתוכנית החומש של רכבת ישראל".

לראשונה הועלתה התוכנית ב-74' על ידי ראש הממשלה דאז, גולדה מאיר. שמונה פעמים אישרה אותה הממשלה, אבל מסיבות שונות הפרויקט לא מומש. עתה נראה שמשהו זז. בתחילת השנה הודיעו שרי אוצר והתחבורה על תחילת שלב התכנון. בתוכנית החומש של רכבת ישראל שהיקפה 20 מיליארד שקל, הוקצו לתכנון הפרויקט כמה מאות מיליוני שקלים. ובקרוב יוגש הדו"ח של המומחים האמריקאים.


השקעה מינימלית של 4 מיליארד שקל

היקף פרויקט הקו לאילת, על פי הערכות של משרדי האוצר והתחבורה, הוא כ-4 מיליארד שקל אבל מקורות במשרדים הכלכליים סבורים כי הסכום יהיה גבוה יותר. סלילת הקו לא תוקצבה בתוכנית החומש של הרכבת. לא פעם הועלה הרעיון כי הקו ייסלל באמצעות משקיעים פרטיים בשיטת B.O.T - שבה היזם בונה, מתחזק ומתפעל את הנכס ומחזיר אותו בתום תקופה שנקבעה מראש אל המדינה - בלי מימון ממשלתי.

הכוונה היא שהרכבת הראשונה תצפור בכניסה לאילת ב-2009. כיום קיימת מסילה מתל אביב לבאר שבע. בפרויקט תונח מסילה מבאר שבע לדימונה, בהמשך לנחל צין ומשם לאילת. מסילה זו תאפשר הפעלת רכבות שינועו במהירות גבוהה של 200 קמ"ש. בעתיד תשודרג גם המסילה מתל אביב לבאר שבע, כך שהרכבות המהירות יוכלו לנוע גם עליה.

הנסיעה תימשך שלוש שעות וחצי. בשלב ראשון הקו ישמש להובלת מטענים בלבד, מכיוון שעל פי הסקרים אין כדאיות להפעיל קו נוסעים לאילת. השאיפה של המתכננים היא שהרכבת תחבר את נמל אשדוד לנמל אילת, כדי להתחרות בהעברת המטענים בתעלת סואץ.

ואולם, על אף שלראשונה נראה כי הפרויקט עומד להתגשם, בענף מטילים ספק בהיתכנותו. לדברי המבקרים, עלויות השינוע, הפריקה והטעינה כיום כפולות מעלויות ההובלה בתעלת סואץ. לטענתם, גם השינוי המבני בנמלים, שיוזיל על פי הערכות את העלויות, לא יהפוך את האלטרנטיווה היבשתית לכדאית. "הנחות העבודה שעליהן מתבססים המומחים שגויות, ועל סמך הנחות אלה מוכרים מצג שווא", אמרו. "הפוליטיקה חזקה מאנשי המקצוע".