מהלך רב שנתי להפחתת מס הקניה על רכב

ביום ה', ה-1 בדצמבר 2005 יוצא לדרך מהלך רב שנתי שתכליתו הגברת הבטיחות של כלי רכב וצמצום הנזקים לאיכות הסביבה, וזאת באמצעות הפחתה מדורגת של מיסי הקניה על רכב פרטי ומתן תמריצי מס ממוקדים לאביזרי בטיחות


00:00 ,30.11.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

ביום ה', ה-1 בדצמבר 2005 יוצא לדרך מהלך רב שנתי שתכליתו הגברת הבטיחות של כלי רכב וצמצום הנזקים לאיכות הסביבה, וזאת באמצעות הפחתה מדורגת של מיסי הקניה על רכב פרטי ומתן תמריצי מס ממוקדים לאביזרי בטיחות.
 
אהוד אולמרט, שר האוצר, מסר כי מדובר במהלך מקצועי נכון, שמיישם את המלצות המיסוי של ועדת שיינין בכל הנוגע להפחתת מיסי הקניה כדי לעודד רכישת רכב חדש ובטוח יותר, וזאת כדי להשיג מטרה בעלת חשיבות עליונה והיא הצלת חיי אדם.
 
איתן רוב , מנהל רשות המיסים מסר כי המהלך כולל הפחתה בשיעורי מס הקניה על רכב מ-95% ל-72% בשנת 2010. השלב הראשון יחול ב-1 בדצמבר 2005 עת יופחת שיעור המס על רכב ל-89% וישתנו תמריצי המס על אביזרי בטיחות.
 
רוב אישר כי מיסי הרכישה על כלי רכב הינם מהגבוהים בעולם המערבי ומסתכמים בשיעורי מס של עד 143% (תלוי בין היתר בסוג הרכב ובמקור היבוא). מיסי הקניה הגבוהים גורמים נזק ניכר למשק: בטיחות כלי הרכב, פגיעה באיכות הסביבה, פרמיות ביטוח הכוללות גם מרכיב מס גבוה, פגיעה בתחרות, צמצום נגישות משקי הבית לרכב, השפעה פרוגרסיבית במידה מסויימת על הוצאות משקי הבית ועוד.
 
הפחתת שיעורי מס הקניה תעשה בהדרגה במהלך של חמש שנים (רא/י טבלה מצורפת), תוך מתן תמריצי מס לכריות אויר נוספות ולמערכת בקרת יציבות שעל פי מחקרים שונים תרומתה לבטיחות כלי הרכב משמעותית ביותר. הפחתת המס ההדרגתית על רכב פרטי תביא לכך שבתוך חמש שנים יושווה המס על רכב פרטי עד להשוואתו עם שיעורי המס על רכב מסחרי - כאשר אין העלאה של נטל המס על רכב מסחרי, הלכה למעשה. תוצאת לוואי מבורכת, נוגעת לעובדה ששיעורי הגריטה של רכב ישן יילכו ויגדלו, מה שכמובן ישפר את בטיחותם של כלי הרכב הנעים על הכבישים ויצמצם את הזיהום מכלי רכב שהולך וגדל באופן ניכר ככל שהרכב מתיישן.
 
רוב מסר כי עלות המהלך נאמדת בכ-50 מיליון ₪ בשנת 2006, ובשנים 2007-2010: 100 מיליון ₪ בכל שנה. ההפחתה המתונה נועדה לאזן בין התועלת הניכרת כתוצאה מהפחתת מיסי הקניה על רכב חדש אל מול עלות המהלך הישירה.ההפחתה המתונה וההדרגתית מאפשרת "החלקה" של הפעילות בענף הרכב תוך יצירת ודאות לכלל העוסקים בענף כמו גם למשקי הבית, וזאת תוך יצירת איזון בין הרצון לתמרץ רכישת רכב חדש והגברת בטיחות כלי הרכב, לבין אובדן ההכנסות הצפוי מהמהלך.
 
עוד יצויין כי ההצלחה של המהלך איננה טמונה אך ורק בירידה צפויה במחירי הרכב, אלא גם בהגברת בטיחותם. כך, למשל, יש להעריך כי בעקבות המהלך צפוי כי כבר בשנת המודל הקרובה (החל ממאי 2006), חלק נכבד מכלי הרכב המשפחתיים יצוייד בלכל הפחות ארבע כריות אויר ומעלה – גם כלי רכב המיועדים לציי הרכב, ולחברות הליסינג.
 
 
להלן תוואי ההפחתה במיסוי על כלי רכב בשנים 2005-2010:

זיכוי בש"ח (קיזוז מסך מס הקניה)

שיעור מס קניה

תאריך

סוג רכב 

הטבה מירבית

מערכת בקרת יציבות

6AB

4AB

*ABS+ 2AB

4,200

-

-

-

4,200

95%

כיום

פרטי

3,500

800

 

600

2,100

89%

1.12.05

2,700

900

 

600

1,200

84%

1.1.07

1,600

1,000

600

-

-

78%

1.1.08

1,700

1,100

600

-

-

75%

1.1.09

1,800

1,200

600

-

-

72%

1.1.10

3,350

-

-

-

3,350

75%

כיום

מסחרי

2,500

400

 

400

1,700

73%

1.12.05

2,000

500

 

500

1,000

72%

1.1.07

1,200

600

600

 

-

72%

1.1.08

1,400

800

600

 

-

72%

1.1.09

1,800

1,200

600

 

-

72%

1.1.10

כיום, ניתן לקבל זיכוי מס בגין כל אחד מאלה: כרית אויר אחת, שתיים, ומערכת ABS. החל מיום -1 בדצמבר 2005 ההטבה תינתן כאשר קיימות שתי כריות אויר ומערכת ABSגם יחד. יצויין כי הן ברכב פרטי והן ברכב מסחרי, שיעור כלי הרכב המצויידים בלכל הפחות שתי כריות אויר ומערכת ABSעולה על 90%.
 
הפחתה בנטל המס מגדילה את חשיבותה של "צרכנות נבונה" ומחייבת אף יותר מבעבר את הצרכנים לנצל את התחרות בין יבואני הרכב כדי למקסם את הפחתת המס ככל שניתן, בין אם באמצעות דרישה להנחות בכסף או בשווה כסף. ככל שהמהלך יילך ויתקדם כך תצטמצם מעורבות הממשלה ותגדל חשיבותה של התחרות ש"זקוקה" לצרכנות נבונה.
 
 
להלן טבלה המפרטת את השפעת המס בלבד של השינויים במיסוי על רכב (בדצמבר 2005):

השפעת הפחתת מס הקניה

בקרת יציבות

ABS

AB

קבוצה

נפח מנוע

סוג

250

0

-

+

2

2

1.4

סופר-מיני

1,500

1,000

-

+

4

2

1.4

סופר-מיני

1,000

750

-

+

2

2

1.6

משפחתי-קומפקטי

1,800

1,200

-

+

4

2

1.6

משפחתי-קומפקטי

2,200

1,700

-

+

6

3

1.6

משפחתי-קומפקטי

2,500

2,000

-

+

6

3

2

משפחתי-קומפקטי

3,000

2,500

+

+

6

3

2

משפחתי-קומפקטי

3,000

2,500

-

+

4

4

2

מנהלים

3,500

3,000

+

+

6

4

2

מנהלים

5,000

4,000

+

+

6

5

2-2.4

מנהלים

2,500

2,000

-

+

6

4

2

מיניואן/ סטיישן

(7 מושבים)

2,500

2,000

-

+

2

5

2

מיניואן (פרטי)

3,500

3,000

-

+

6

5

2

מיניואן (פרטי)