למרות ההחלטה - המדינה לא תממן תאורה לאורך כל כביש חוצה ישראל ב-17 מיליון שקל

בכירים במשרד האוצר אמרו כי בימים אלה מונח על סדר היום התקציב ל-2005, אך פרויקט הארת כביש חוצה ישראל - שעלותו נאמדת ב-17 מיליון שקל - לא נמצא בראש סדר העדיפויות.


00:00 ,08.11.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
ההחלטה על הארת כביש חוצה ישראל אומנם התקבלה לפני כעשרה ימים, ואולם בשלב זה הפרויקט לא מתוקצב וכלל לא ברור אם ימומן בקרוב. בכירים במשרד האוצר אמרו כי בימים אלה מונח על סדר היום התקציב ל-2005, אך פרויקט הארת כביש חוצה ישראל - שעלותו נאמדת ב-17 מיליון שקל - לא נמצא בראש סדר העדיפויות.

באחרונה החליטה חברת כביש חוצה ישראל, הממונה על הכביש, להאירו לכל אורכו. כיום מואר הכביש לאורך 17 קילומטר מתוך 86 קילומטר, בעיקר באזורי המחלפים. ההחלטה להאיר רק חלק מהכביש התקבלה לפני שהחלו העבודות לסלילת הכביש, בעקבות ניסיון בינלאומי לפיו כביש מהיר, המואר לכל אורכו, עלול לסנוור את הנהגים. בעקבות ביקורת שנמתחה על ההחלטה, החליטה חברת כביש חוצה ישראל להאיר את הכביש לכל אורכו.

אם יבוצע הפרויקט, צפויה חברת דרך ארץ, זכיינית כביש חוצה ישראל, לבצע את העבודות להארת הכביש. ביצוע הפרויקט, שימומן מתקציב המדינה, אמור להימשך כשנתיים. בחוצה ישראל אמרו כי התשתית לעמודים הוכנה בזמן סלילת הכביש, וכי העבודות יתחילו בראשית 2005. בחברה הוסיפו כי העלות השנתית של תאורת הכביש מוערכת ב-3 מיליון שקל.

באוצר אמרו כי עלות הקמת מערכות התאורה וההוצאות הצפויות על חשמל גבוהות למדי, ולפיכך יש צורך לבחון את נחיצותו של הפרויקט. בכירים במשרד התחבורה אמרו כי אומנם התקבלה החלטה עקרונית להאיר את הכביש כולו, אך בשלב זה נבחנות חלופות לתקצוב הפרויקט במסגרת תקציב 2005. בחברת חוצה ישראל אמרו כי ככל הידוע להם הפרויקט אושר ומתוקצב כבר ל-2005.

כביש חוצה ישראל משתרע על פני 86 קילומטר, ממחלף עירון בצפון ועד למחלף שורק בדרום. בכביש קיימים עשרה מחלפים, שתי מנהרות באורך של כחצי קילומטר כל אחת, 100 קילומטר של דרכים וכ-90 גשרים.