לין לשטרית: יש להקים רשות עצמאית לפיקוח על מתן שירותי התחבורה הציבורית והפרטתם

לין: "יש להקים רשות שתפקח על שירותי התחבורה הציבורית ותפעל לשכלול תהליך ההפרטה, כדוגמת הרשות לשירותים ציבוריים חשמל. זו הדרך היחידה באמצעותה ניתן יהיה לפתוח את שירותי התחבורה הציבורית לתחרות ולהבטיח הורדת התעריפים לציבור הרחב"


00:00 ,03.02.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

לין יאמר דברים אלה גם היום (3.2.05) בכנס של עמותת האוטובוסים הציבוריים הזעירים
 
"יש להקים רשות שתפקח על שירותי התחבורה הציבורית ותפעל לשכלול תהליך ההפרטה, כדוגמת הרשות לשירותים ציבוריים חשמל. זו הדרך היחידה באמצעותה ניתן יהיה לפתוח את שירותי התחבורה הציבורית לתחרות ולהבטיח הורדת התעריפים לציבור הרחב". כך עולה מפניה של אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר למאיר שטרית, שר התחבורה.
 
לין הוסיף כי יש להדגיש את חשיבותה ועצמאותה המשפטית והתפקודית של הרשות על מנת שתוכל לבצע את משימתה כראוי. "עצמאות הרשות נועדה לוודא שהחלטותיה יקבעו על סמך שיקולים המשקפים ראיה מקצועית ואובייקטיבית ללא כפיפות למשרד התחבורה. פעולות הפיקוח צריכות להיעשות ברמה מקצועית תוך שמירה על איזון אינטרסים בין הנוסעים, חברות דן ואגד, החברות הפרטיות והמדינה".
 
מנתוני משרד האוצר עולה כי קואופרטיב אגד וחברת דן הינם הספקים העיקריים של שירותי אוטובוסים ציבוריים בישראל, כאשר כל אחד מהם פועל כמונופול באזורו ללא תחרות. חלקם המשותף בשוק עומד כיום על כ- 83.5% לעומת 95% טרם הפעלת תוכנית התחרות בתחבורה הציבורית ב- 2001. לין: "מצב זה הינו בלתי נסבל, לא יתכן כי בשנת 2005 בה מרבית המשק פועל במונחי תחרות חופשית קיים נתח שוק הנשלט ע"י שתי חברות וכניסתן של המתחרות הינו בשוליים".
 
עוד עולה מנתוני משרד האוצר כי למפעילי התחבורה הציבורית הותיקים יש הסכמים ארוכי טווח עם הממשלה במסגרתם הם מקבלים סובסידיות. ע"פ הנתונים, בשנת 2003 עמדה הסובסידיה על 1.6 מיליארד ש"ח.
 
לין: "יש לזכור כי מפעילי התחבורה הציבורית החדשים, אשר זכו במכרזי משרד התחבורה להפעלת השירות אינם מסובסדים בכלל, ובפרט לא במימון רכישת האוטובוסים, ולמרות זאת הם מציעים רמות מחירים הנמוכות עד 50 אחוזים מהמונופול בשוק. פרט להורדה בתעריפים, תהליך פתיחת השוק גרם גם לשיפור ברמת השירות, תדירות ההסעות וגיל האוטובוסים".
 
עמותת האוטובוסים הציבוריים הזעירים, החברה באיגוד לשכות המסחר, תקיים היום, 3.2.2005, כנס בו ישתתפו נציגי משרדי התחבורה והחינוך, משטרת ישראל, חברי כנסת וחברות ההסעה. הכנס שיתקיים בקיבוץ שפיים ידון בבעיות הענף ודרכים לשיפורן מול הרשויות.