לין לשטרית: התנהלות מונופול אגד עלולה לחסל את ענף ההיסעים

לין: יש לשים קץ לפגיעה המתמשכת בציבור ולפגיעה בתחרות במשק ובחופש העיסוק של חברות היסעים רבות הנגרמות עקב התנהלותה השערורייתית של אגד


00:00 ,10.07.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

לין: יש לשים קץ לפגיעה המתמשכת בציבור ולפגיעה בתחרות במשק ובחופש העיסוק של חברות היסעים רבות הנגרמות עקב התנהלותה השערורייתית של אגד
 
אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר פנה השבוע לשר התחבורה, מאיר שטרית בדרישה לאסור על אגד להמשיך לסבסד את חברות הבנות של החברה, וכן לאסור על החברות הבנות להתחרות במגזר הפרטי באזורים בהם אין עילה לסבסוד ממשלתי. הפניה הגיעה בעקבות פרסום מסמך של מבקר המדינה מה- 30 ביוני 2004 המעלה ממצאים כי חברת אגד פועלת בניגוד להסכמים עם הממשלה ובניגוד לחוק.
 
כאמור, אגד מקבלת מדי שנה סובסידיה מהממשלה, המאפשרת לה להפעיל קווי תחבורה במחיר מסובסד לציבור. בשנת 2004, לדוגמא, היקף הסובסידיה שקיבלה אגד מהממשלה הסתכם בכ- 900 מיליון ₪, ובשנת 2005 בהיקף של כ- 1.1 מיליארד ₪.
 
במקביל, אגד מפעילה חברות שבבעלותה העוסקות בנסיעות מיוחדות ובתיירות*. ע"פ ממצאי מבקר המדינה, אגד מסבסדת את חברות הבנות שלה מתוך האינטרס הברור לגלגל את הוצאותיהן על קופת אגד. כך, הוצאות החברות מוכרות כהוצאתה של אגד, והממשלה מכסה את הוצאותיהן שנכללות בתשלום הסובסידיה. בנוסף, כיוון שהוצאותיה של אגד קובעות את מחירי התחבורה הציבורית, ככל שהוצאותיה גדלות, כך תעריפי הנסיעה שהיא גובה מהציבור מתייקרים בהתאם.
 
לדברי לין, פרט לזלזול של אגד בסדרי מנהל תקין והעמסת פעילות על גבו של ציבור משלם המיסים, אגד פוגעת קשה בתחרות ובחופש העיסוק. "הפגיעה העיקרית היא בחברות ההיסעים הפרטיות כיוון שאין מדובר בתחרות חופשית אמיתית. חברות ההיסעים ניצבות מול חברת הענק, אגד, שממשיכה להזרים עוד ועוד כספים לחברות הבנות על חשבונו של הציבור".
 
לין התריע כי "אם מצב זה יימשך, בעתיד הלא רחוק הציבור יקבל שירותי תחבורה מספק מונופוליסטי אחד בניגוד למדיניות שאליה שואף משרד התחבורה". כמו כן, הדגיש כי יש להקים רשות לשירותים ציבוריים – תחבורה, אשר תפקח על המשק, תפתח אותו לתחרות ותאפשר לחברות הפרטיות לפעול בתנאי שוק הוגנים.