לאחר שלוש שנים של דיונים: דרך ארץ תקים את הקטע הצפוני של חוצה ישראל

קבוצת דרך ארץ, זכיינית הקטע המרכזי בכביש חוצה ישראל, תקים גם את הקטע הצפוני של הכביש, קטע 18 ממחלף עירון עד לאליקים - כך נקבע בהסכם עקרונות עליו סוכם בדיון שהתקיים השבוע בהשתתפות שרי האוצר, התחבורה ונציגי החברה.


00:00 ,05.01.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

קבוצת דרך ארץ, זכיינית הקטע המרכזי בכביש חוצה ישראל, תקים גם את הקטע הצפוני של הכביש, קטע 18 ממחלף עירון עד לאליקים - כך נקבע בהסכם עקרונות עליו סוכם בדיון שהתקיים השבוע בהשתתפות שרי האוצר, התחבורה ונציגי החברה.

ההסכם הסופי עם דרך ארץ צפוי להיחתם היום או מחר, לאחר מו"מ שנמשך כמעט שלוש שנים. עלות ההקמה של קטע 18, שאורכו 18 ק"מ, תסתכם ב-130 מיליון דולר. הכביש יהיה מוכן, על פי הצפוי, ב-2007.

הקטע הצפוני בכביש חוצה ישראל אושר בממשלה באוגוסט 2000, והעבודות בו היו אמורות להתחיל במחצית 2003. לפי התוכניות, הכביש היה אמור להיפתח לתנועת כלי רכב כחצי שנה לאחר פתיחת קטע הכביש המרכזי, כלומר, באוקטובר 2004. לפני כמה חודשים חודשו המגעים בין הצדדים לאחר שהמדינה כבר השקיעה בקטע הכביש 40 מיליון שקל והתחילה בהקמת מחלפים.

עלות ההקמה היא כ-50 מיליון דולר פחות מעמדת הפתיחה של דרך ארץ בראשית המו"מ, זאת בהתאם לאומדנים של משרדי האוצר והתחבורה. אומדן עלות ההקמה קריטי, מאחר וממנו נגזרות סוגיות רשת הביטחון והיקפי המימון והאשראי אשר להם נזקקת דרך ארץ.

רשת הביטחון אותה עתידה המדינה לספק לדרך ארץ היא המרכיב המהותי במימון הבנקאי לפרויקט. על סמך רשת זו, יכולה החברה לגייס את כספי המימון, וככל שהרשת נמוכה יותר, הסיכון אותו היא נוטלת לעצמה גבוה יותר. ההסכמות הושגו בעיקר בשל תחזיות התנועה הגבוהות לקטע כביש זה, תחזיות המאפשרות רשת ביטחון נמוכה יותר.

רשת הביטחון היא למעשה ערבות המדינה להיקף התנועה בכביש. הרשת היא לשני הצדדים: במצב שבו היקף התנועה יהיה נמוך מהתחזיות, התחייבה המדינה להשלים את ההכנסות החסרות למפעילי הכביש; במצב שבו ההכנסות יהיו גבוהות מהצפוי, המדינה תשתתף ברווחים. תחשיב תחזית התנועה מבוסס על מספר הנסיעות החזוי בקטעי הכביש במשך שנה. כך למשל בקטע המרכזי של הכביש, צפויה המדינה לקבל דיווידנד מהרווחים, מכיוון שהיקפי התנועה עלו על התחזיות.

למרות התלבטות קשה באחרונה במשרדי האוצר והתחבורה על ההסכם, הוחלט להעביר את הביצוע לדרך ארץ משני טעמים עיקריים: האחד הוא החיסכון הכספי, שכן כעת ניתן לנתב את הכסף שכבר הוקצה לפרויקט במסגרת תקציב המדינה לפרויקטים אחרים. שנית, גם במשרדי הממשלה אין עוררין כי דרך ארץ מסוגלת לבצע את הפרויקט בצורה טובה ומהירה יותר מאשר המדינה.

בנוסף הוסכם כי הקבוצה לא תקבל מענק הקמה מהמדינה כמקובל בפרויקטים בתחום התשתית שמבצע המגזר הפרטי, אך כפיצוי תוכל לייקר את האגרה בקטע זה בשיעור של כ-50%, לעומת מחירה בכל אחד מהקטעים בחלק המרכזי של הכביש - מגדרה עד לחדרה.

למרות ייקור האגרה בכביש החדש, מחיר קטע זה יהיה נמוך יותר, מאחר שמדובר בקטע גבייה אחד באורך של 18 ק"מ שאורכו כפול מאורכם הממוצע של כל אחד מקטעי הגבייה בכביש המרכזי - 9 ק"מ. ההמחיר לקטע בכביש המרכזי מגיע כיום ל-2.70 שקלים, ואילו המחיר לקטע 18 יהיה גבוה רק ב-50%.

בין נציגי המדינה לדרך ארץ הוסכם עוד, כי הקבוצה תקבל לידיה את הפעלתם של שני קטעים נוספים בדרום, קטעים 19 ו-20 - מגדרה עד לבית קמה, כשההכנסות מהם יוזרמו

לחברה בעבור התפעול. הכוונה היא להפעיל את שלושת הקטעים בו בזמן, כך שב-2007, מועד הסיום המתוכנן של קטע 18, יופעלו גם קטעים 19 ו-20.

מנכ"ל אפריקה ישראל ויו"ר קבוצת דרך ארץ, פיני כהן אמרבתגובה:

"אנחנו מאמינים בכביש חוצה ישראל ובקטע זה, ולאור זאת עשינו וויתורים גדולים במו"מ על הקטע. להערכתנו, ניתן יהיה להתחיל בעבודות בין 9 ל-12 חודשים".

הקטע הצפוני של כביש חוצה ישראל

* המדינה תעניק רשת ביטחון פיננסית לדרך ארץ

* אורך הקטע - 18 ק"מ, ממחלף עירון עד לאליקים

* עלות הקמתו: 130 מיליון דולר; סיומו: 2007

* יוקמו עוד 2 קטעים בדרום, מגדרה עד בית קמה