לאחר הקו לאילת - גם האומדן של הקו לירושלים הוקפץ פי שניים ל-7 מיליארד ש'

בתוך חודש התברר: רכבת ישראל טעתה באומדניה ב-7 מיליארד שקל. העלות של קו הרכבת המהיר בין תל אביב לירושלים, המקודם בימים אלה, תסתכם ב-7-6 מיליארד שקל, פי שניים מההערכות ברכבת ובמשרד התחבורה, שהיו עד לאחרונה 3.5-3.0 מיליארד שקל


00:00 ,25.04.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

בתוך חודש התברר: רכבת ישראל טעתה באומדניה ב-7 מיליארד שקל

העלות של קו הרכבת המהיר בין תל אביב לירושלים, המקודם בימים אלה, תסתכם ב-7-6 מיליארד שקל, פי שניים מההערכות ברכבת ובמשרד התחבורה, שהיו עד לאחרונה 3.5-3.0 מיליארד שקל. כך נודע ל-TheMarker. גורמים במשרדי ממשלה אישרו את הנתונים. הקפיצה בעלויות נובעת ברובה מכך שכריית המנהרות המתוכננות בקו תהיה יותר מסובכת ממה שחשבו תחילה. נתונים אלה מיתווספים לנתונים שפורסמו בשבוע שעבר, ולפיהם עלות קו הרכבת מבאר שבע לאילת תהיה 7-6 מיליארד שקל, ולא כ-3.5 מיליארד שקל.

לדברי בכירים בענף התחבורה, הקו המהיר לירושלים הוא פרויקט מורכב שעוד לא היה כדוגמתו בישראל, וטבעי שיימצאו גורמים אשר יגדילו את העלויות. לדברי הבכירים, קו הרכבת חיוני, ויש לקדמו למרות העלויות הגבוהות.

באחרונה פירסמה הרכבת מכרזים ראשונים לקו המהיר לירושלים. עלות הפרויקט היא הגבוהה מבין 30 הפרויקטים בתוכנית החומש של הרכבת, שהיקפה כ-20 מיליארד שקל. אורכו של הקו 56 קילומטר, ולו שלוחה במודיעין.

הקו נחשב למורכב מבחינה הנדסית, וכולל גשרים ומנהרות. מנהרה אחת תהיה באורך של 11 קילומטר ותעבור ברובה מתחת לאפיק נחל יתלה. באזור זה גם יוקם גשר, שיוביל אל המנהרה.

הקטע האחרון של הקו שייבנה יהיה בין צומת דניאל לירושלים עצמה. קטע זה הוא היקר והמסובך ביותר בקו; חלקם של המנהרות והגשרים בו ביחס לאורכו הוא הגבוה ביותר - כ-20 קילומטר במנהרות וכחמישה קילומטרים בגשרים מתוך אורך כולל של כ-30 קילומטר.

ההחלטה הסופית על הקמת הקו המהיר התקבלה באוגוסט 2001 על ידי ראש הממשלה, אריאל שרון. שרון קיבל את המלצת שר התחבורה אז, אפרים סנה, לשפץ מיד את קו הרכבת הישן לירושלים ולהפעילו במקביל לקידומו של קו מהיר וחדש העובר דרך נתב"ג ומודיעין. מרבית אנשי המקצוע במשרדי הממשלה ובעיריית ירושלים טענו לא פעם כי הקו יקר ומורכב מדי, ולכן לא ניתן יהיה להקימו. מסיבה זו, אמרו, עדיף לשדרג את הקו הקיים.

בכירים בענף התחבורה אמרו כי לא יופתעו אם עלותו הסופית של הקו המהיר תהיה סביב 10 מיליארד שקל, בשל המורכבות הגדולה של הקו והתוואי בו הוא עובר. לדבריהם, כדי להחזיר את ההשקעה בקו, מחיר כרטיס הנסיעה צריך להיקבע על 100-80 שקל; ואולם מאחר שברור כי זהו מחיר לא ריאלי, המדינה תאלץ לסבסד את הכרטיסים.

הקו המהיר לירושלים ייבנה ברובו בצמוד לתוואי כביש מספר 1 (תל אביב-ירושלים), ויסתיים בתחנה תת-קרקעית שתיבנה מצפון לבנייני האומה בירושלים. הקטע שבין תל אביב לנתב"ג נפתח באוקטובר האחרון, בהשקעה של כ-370 מיליון שקל. הרכבת תעשה את המרחק מתל אביב לירושלים בזמן של 28 דקות. בשעות השיא מתוכננות בקו 6-4 רכבות בשעה.

יצוין כי משך הנסיעה בקו הרכבת המשופץ שנחנך לפני כשבועיים הוא כ-85 דקות, בין היתר בגלל הפיתולים הרבים בו.