ישי שורק, מנכ"ל לשכת המסחר ישראל-ירדן: יש למנוע את "סתימת" מעבר הגבול נהר הירדן כבר בקיץ הקרוב

בהמשך לתלונות שהעלו, בשבוע שעבר סוכני המכס, במכתב שהופנה להנהלת רשות שדות התעופה, אודות העכובים הבלתי פוסקים בזרימת הסחורות במסוף המטענים


00:00 ,13.06.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
בהמשך לתלונות שהעלו, בשבוע שעבר סוכני המכס, במכתב שהופנה להנהלת רשות שדות התעופה, אודות העכובים הבלתי פוסקים בזרימת הסחורות במסוף המטענים נהר הירדן, וקריאתם לקחת את נושא המעבר בעדיפות ראשונה ולתת פתרונות לטווח הקצר המיידי ולטווח הארוך, פורסמה גם אזהרתו של מר ישי שורק, מנכ"ל לשכת המסחר ישראל-ירדן: " יש לשדרג בדחיפות את מעבר הגבול נהר הירדן כדי למנוע את "סתימת" המעבר כבר בקיץ הקרוב".
שורק מתריע כי מעבר הגבול, שתוכנן להיקפי תנועה קטנים, איננו מסוגל עוד לעמוד בקצב גידול מעבר הסחורות. לדבריו, סתימה של המעבר תיפגע קשות בירדנים הזקוקים לו לצורך ייצוא לארה"ב ולאירופה

"מעבר הגבול נהר הירדן, שתוכנן להיקפי תנועה קטנים, איננו מסוגל עוד לעמוד בקצב גידול מעבר הסחורות. ללא התאמת התשתית והסדרי ההפעלה של מעבר זה למקובל במעברי הגבול הראשיים האחרים של ישראל - נמלי חיפה ואשדוד - צפוייה כבר בקיץ הקרוב 'סתימה' של המעבר, דבר שייפגע קשות בירדנים הזקוקים לו לצורך ייצוא סחורות לאירופה ולארה"ב." כך הזהיר היום (א') ישי שורק, מנכ"ל לשכת המסחר והתעשייה ישראל-ירדן.

שורק טען, כי מעבר הגבול נהר הירדן הוא צומת מרכזי בכל ערוצי הסחר והיחסים הכלכליים בין ירדן לישראל. הוא משמש כנתיב מרכזי ליצוא הלבשה מאזורי ה-QIZ הירדני (הסכם ישראלי-ירדני-אמריקני בדבר יצוא משולב לארה"ב), המהווה כיום 30% מסה"כ הייצוא הירדני לחו"ל והיקפו צפוי להסתכם השנה בכמיליארד דולר. המעבר אף משמש כנתיב למעבר סחורות בטרנזיט מנמלי חיפה ואשדוד דרך ירדן לעיראק ונתיב בלעדי כמעט לסחר הישראלי-ירדני הצפוי להגיע השנה ליותר מ-150 מיליון דולר.

לדברי שורק, היקף תנועת הסחורות במעבר נהר הירדן גדל בעשרות אחוזים מידי שנה. הנתונים לשנת 2004 מצביעים כבר עתה על קפיצת מדרגה נוספת בהיקף התעבורה במעבר הגבול, כאשר בשלושת החודשים הראשונים של השנה גדל ערך הסחורות שעברו בו ב- 41% ומספר המשאיות ב- 91%, בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. על-פי התחזיות להמשך השנה, צפוי גידול משמעותי נוסף כבר בחודשים הקרובים. המשמעות היא גידול בהיקף הכספי של סך הסחורות העוברות בגשר ל- 1.2 מיליארד דולר בשנת 2004 וגידול מקביל במספר המשאיות ל- 100- 120 משאיות ביום, בהשוואה ל- 55 ביום בלבד בשנת 2003.

ישי שורק קרא להיערך מיידית לשידרוג מעבר הגבול, שכן בקיץ עתיד מעבר הגבול להיסתם. "נדרשת החלטה ברמה הממשלתית הגבוהה ביותר, אשר תגרום לשינוי בהתייחסות של מדינת ישראל אל מעבר גבול נהר הירדן. לא עוד מעבר מקומי שחשיבותו משנית, אלא מעבר גבול בינלאומי חשוב – השער הראשי של ישראל מזרחה, הבנוי לשרת היקפי תחבורה גדולים, ולהוות תשתית יציבה ואמינה, הן ליצוא הירדני לשווקים של ארה"ב ואירופה והן לסחר הטרנזיט, דרך ישראל וירדן, אל השווקים הערביים הגדולים של עיראק ומדינות המפרץ", אמר שורק.

שורק הציע להקים צוות בדרג ממשלתי בכיר, בראשות שר, אשר ינחה ויתאם את הפעולות של הרשויות השונות המעורבות בפעילות מעבר נהר הירדן ובפעולות הנדרשות של פיתוח התשתיות (רש"ת, המכס, רשויות הביטחון הרלבנטיות, תמ"ת, רשויות תכנון, תחבורה ועוד). במקביל קרא להפעלה מיידית של צוות עבודה מקצועי, אשר יתבקש לגבש תוך חודש תוכנית אופרטיבית מתואמת לפעולה מיידית, כדי להתמודד עם הקשיים הנוכחיים ועם קפיצת המדרגה הצפויה בפעילות בחודשים הקרובים. כן הציע שורק להכין, תוך 3-4 חודשים, תוכנית עבודה לטווח הבינוני המיועדת לביצוע בחודשים האחרונים של 2004 ובראשית 2005 וללוות את ביצועה בהמשך.

מנכ"ל לשכת המסחר ישראל-ירדן הדגיש, כי נתוני התעבורה הנוכחיים במעבר הגבול משקפים רק חלק קטן מהביקוש הפוטנציאלי. ההיקף הכולל של היבוא לעיראק ולמפרץ, המגיע מאזור הים-התיכון, נאמד כיום בסדר גודל של 50 מיליארד דולר לשנה. לדבריו, נתיב התחבורה מזרחה דרך הנמלים הישראליים וירדן הוא בעל כושר תחרות טוב מול הנתיבים המתחרים (נמל עקבה ונמלי סוריה, לבנון, או תורכיה), ויכול לנקז אליו חלק לא מבוטל של היקף מטענים עצום זה. "במידה ונשכיל לשדרג את מעבר נהר הירדן הוא יהפוך למרכיב מרכזי בתשתית הכלכלית ארוכת הטווח של השלום הישראלי- ירדני", ציין שורק.