ירדן: פרוייקט להנחת מסילת ברזל

משרד התחבורה הירדני הודיע ששבע חברות העפילו לשלב הסופי של המכרז להקמת מסילת רכבת בהיקף של מאה מליון דולר. 17 חברות ניגשו לשלב הראשון של המכרז הכולל הנחת קו מסילת רכבת כפול בין הבירה רבת עמון


00:00 ,01.12.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
מאת יעקב סתי - מזרחן, ראש הדסק הערבי בחברת אביעד שרותים לוגיסטיים בע"מ

משרד התחבורה הירדני הודיע ששבע חברות העפילו לשלב הסופי של המכרז להקמת מסילת רכבת בהיקף של מאה מליון דולר. 17 חברות ניגשו לשלב הראשון של המכרז הכולל הנחת קו מסילת רכבת כפול בין הבירה רבת עמון לבין אזור התעשייה החדש המוקם בעיר זרקא ממזרח לבירת הממלכה ההאשמית מרחק של 28 קילומטר.

בשלב הסופי של המכרז נותרו חברות ממצרים, צרפת, קנדה, יוון, ספרד, מלזיה ושותפות ירדנית אירופית שהוקמה במיוחד לצורך המכרז. משרד התחבורה הירדני ביקש מהחברות השונות להגיש את הצעותיהן הכספיות והמקצועיות בהקדם וזאת עקב העובדה שמועד תחילת הפרוייקט נקבע לחודש אוגוסט בשנה הבאה. מועד סיום הפרוייקט נקבע לסוף שנת 2008 או תחילת שנת 2009.

בתוך כך הודיע שר האנרגיה הירדני עזמי ח'ריסאת על השלמת יותר משליש מהשלב השני של פרוייקט הנחת צינור גז טבעי בקוטר של 36 אינצ' בין עקבה בדרום הממלכה לעיר רחאב על גבול ירדן סוריה באורך של 393 קילומטר. עלות פרוייקט הנחת צינור גז על אדמת ירדן מוערכת ב300 מליון דולר. השלב הראשון בפרוייקט הנושא את השם "פרוייקט הגז הערבי" החל בחודש יולי שנת 2003, עת חנכו נשיא מצרים חוסני מובארכ ומלך ירדן המלך עבדאללה השני את צינור הגז הטבעי בין המדינות באורך של 270 קילומטר.

בינואר 2004 חתמו ירדן, סוריה, מצרים ולבנון על הסכם להשלמת השלב השני של הפרוייקט שמיועד להעביר עשרה מליון ממ"ק של גז טבעי בשנה דרך אדמתה של ירדן. השלב השלישי של הפרוייקט קובע שיש להניח את צינור הגז על אדמת סוריה באופן שצינור זה יספק גז טבעי גם לעיראק דרך תחנת מעבר שתוקם בעיר חומס, 120 קילומטר מצפון לדמשק.

השאיפה היא לחבר את צינור הגז מסוריה לתורכיה ומשם גם למדינות האיחוד האירופי באמצעות חיבור לצינור הגז "נאבקו" העובר מאדמת תורכיה לבולגריה והונגריה.

משרד האנרגיה הירדני הודיע שתחנת הכוח המונעת בגז טבעי בעקבה מספקת כעת מחצית מצריכת החשמל בירדן בהיקף של 650 מגאווט.