יו”ר ועדת הכלכלה: הוועדה לא תאשר החמרת ענישה לנהגים חדשים מבלי שיוצגו לפניה נתונים

ועדת הכלכלה סרבה לאשר תקנות של משרד התחבורה הקובעות כי נהג חדש מתחת לגיל 21, לאחר 3 החודשים בהם הוא חייב במלווה, המסיע יותר משני נוסעים ללא מלווה, רשיונו יפסל אוטומטית לשלושה חודשים


00:00 ,18.08.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

ח"כ אמנון כהן: אין זה סביר שעונש המינימום לנהג חדש יהיה זהה לעונשו של מי שנוהג מבלי שיש לו רשיון
 
ועדת הכלכלה סרבה לאשר תקנות של משרד התחבורה הקובעות כי נהג חדש מתחת לגיל 21, לאחר 3 החודשים בהם הוא חייב במלווה, המסיע יותר משני נוסעים ללא מלווה, רשיונו יפסל אוטומטית לשלושה חודשים.
 
לדברי היו”ר, ח”כ אמנון כהן, ללא נתונים המוכיחים חד משמעית כי נהגים חדשים המסיעים מספר נוסעים, מעורבים או מועדים יותר לתאונות דרכים, לא תוכל הוועדה לאשר את החקיקה הדרקונית. לדבריו, עונש מינימום השווה בחומרתו לעונהשו של הנוהג ללא רשיון, מצהיר בעצם כי הנהגים החדשים אינם כשירים לעלות על הכביש, ואם נכון הדבר, יש להכשירם ולאמנם במקום לחוקק חוקים שיתקשו לעמוד בהם.
 
עו”ד שי גלעד מלשכת עורכי הדין אמר כי בהחמרת הענישה חבוי עונש נוסף והוא הצורך להבחן שוב בבחינת התיאוריה והבחינה המעשית, ושוב להיות נהג חדש למשך שנתיים, גם אם העבירה נעשתה מספר ימים לפני תום תקופת ההכשרה של נהג חדש.
 
נציגת מועצת התלמידים, מעין מזיג, אמרה כי כיום מחמירים יותר ויותר עם נהגים חדשים וענישתם חמורה הרבה יותר מזו של שאר הנהגים. לדבריה, יש בכך הכרזה שנהגים אלה אינם כשירים לעלות על הכביש ולכן יש להרחיב את לימודי הנהיגה למינימום של 32 שיעורים. לדבריה, אם נהג חדש לא יוכל להסיע יותר משני נוסעים ללא מלווה, צעירים יצאו לבילוי בשלשות, מה שיגביר את מספר כלי הרכב על הכביש ובנוסף, הסיכוי שיהיה נהג תורן שלא ישתה אלכוהול, נמוך בהרבה מהסיכוי שאחד מחמישה לא ישתה אלכוהול ויתנדב לשמש כנהג תורן.
 
יו”ר הוועדה, ח”כ אמנון כהן דחה גם את אישורה של תקנה המתירה להעביר לעמותת אור ירוק את פרטיהם של נהגים שזה עתה עברו טסט, כדי לצרפם לפרויקט חונכות לנהגים חדשים. לדברי ח”כ כהן, אין הוא רואה סיבה לפגוע בפרטיותם של הנהגים כאשר יש דרכים ארבות אחרות להגיע אליהם כמו בתי הספר ללימוד נהיגה, פרסום בתקשורת וכדומה. הוועדה ביקשה ממשרד התחבורה לשקול את הצעתו של ח”כ מודי זיינדברג להוסיף לטופס שממלא הנבחן בנהיגה סעיף בו יוכל לסמן אם הוא מעוניים בפניינה של עמותת אור ירוק או לא.
 
לדברי ח”כ מודי זיינדברג (שינוי), יש בחורי ישיבה שלומדים נהיגה בסתר למרות איסור הרב או נשים במגזרים מסויימים שלא מעוניינות לחשוף את עובדת היותן בעלות רשיון.
 
הוועדה אישרה אתמול תקנות אחרות של משרד התחבורה המחייבות מתן מידע לנהגים לגבי מספר הנקודות בהן יחוייבו בשל עבירה שעברו, במענה קולי. פרסום מספר הטלפון של המענה הקולי יצויין על גבי הודעת תשלום הקנס שיקבל הנהג, ובעתונים יומיים. תוקף התקנות הוא לשנה, שלאחריה תחוייב המשטרה לציין על גבי הדו”ח את מספר הנקודות בהן יחוייב הנהג בשל העבירה.