חברות ההסעה באולטימטום למשרד החינוך: נפסיק להסיע תלמידים אם לא תיפתר בעיית עדכון מחירי ההסעות

מפניית חברות ההסעה עולה כי ב-4 השנים האחרונות לא שולמו לחברות ההסעה התייקרויות מחירים בגין תשלומי ההסעות. זאת למרות שבתקופה זו עלה מחיר הסולר מ-2 ₪ ליותר מ-5 ₪ לליטר


00:00 ,13.06.2006 מאת: מערכת פורט2פורט

מפניית חברות ההסעה עולה כי ב-4 השנים האחרונות לא שולמו לחברות ההסעה התייקרויות מחירים בגין תשלומי ההסעות. זאת למרות שבתקופה זו עלה מחיר הסולר מ-2 ₪ ליותר מ-5 ₪ לליטר
 
ארגון חברות ההסעה בישראל, החבר באיגוד לשכות המסחר, פנה אל שרת החינוך, פרופ' יולי תמיר, בדרישה לפתור את בעיית עדכון מחירי הסעות התלמידים וכן לטפל בסבך הביורוקרטי במכרזי משרד החינוך, המונע מהם להגיש מחירים מעודכנים, ומגביל אותם למחירים הנקובים במכרזים שנערכו בעבר.
 
מפנייתן של חברות ההסעה עולה כי ב-4 השנים האחרונות לא פורסמו ולא שולמו לחברות ההסעה התייקרויות מחירים בגין תשלומי ההסעות. זאת למרות שבתקופה זו עלה מחיר הסולר מ-2 ₪ ליותר מ-5 ₪ לליטר. בנוסף, חברות ההסעה מתלוננות שתנאי המכרז של משרד החינוך אוסרים עליהם להגיש למכרזים חדשים מחירים הגבוהים מאלו שהיו במכרזים קודמים.
 
חברות ההסעה, החברות באיגוד לשכות המסחר, מונות כ-450 חברות המפעילות כ-10,500 אוטובוסים ציבוריים, ומסיעות מדי יום כ-280,000 תלמידים לבתי ספר ברחבי הארץ. מפנייתן עולה כי תנאי המכרז הבלתי הוגנים של משרד החינוך הרעו את מצבן הכלכלי של החברות: רבות מהן נאלצו לצמצם את עסקיהן עד כדי 50%, שכר הנהגים צנח לשפל חסר תקדים והן לא מסוגלות לחדש את ציי האוטובוסים שהתיישנו.
 
לפי חישובים המתבססים על נתוני משרד החינוך עצמו, ההתייקרויות המשוקללות מגיעות היום לכדי 70% ויותר (הסולר בלבד התייקר ב-260%, פי 3.5 ממחירו ביולי 2002). אבינועם טלבי, מנכ"ל ארגון חברות ההסעה, מסר כי "משרד החינוך 'מגלגל' זה ארבע שנים את הבעיה לפתחו של משרד האוצר וזה מצדו, אינו לוקח אחריות ו'מגלגל' אותה הלאה".
 
טלבי הוסיף כי "לאחרונה התבשרנו כי משרד החינוך הודיע לרשויות המקומיות על פיצוי בגין התייקרויות, שחלו מיולי 2002, בגובה שבין 8.3% ל- 11.76% לפי גודלו של האוטובוס, ולתשלום בפועל רק מינואר 2006. אך פיצוי זה הינו כאין וכאפס לעומת הנזקים המצטברים האמיתיים, מה עוד, שמשרד החינוך סירב להביא ההודעה לידיעתנו ולא קיבלנו הסבר על פרטיה. זהו המשך להתנהגות הקלוקלת של המשרד הגורמת במישרין לקריסת ענף ההסעות."
 
בכנס חירום שערך הארגון למנהלי חברות הסעה בנושא הסעות התלמידים לקראת שנה"ל תשס"ז, ולאור התנהלותו של משרד החינוך, החליטו חברות ההסעה כי בלית ברירה ייאלצו להציב למשרד החינוך אולטימטום כמפלט אחרון.
 
לדברי טלבי, "חברות ההסעות קוראות לשרת החינוך לקיים דיון דחוף בכדי להסדיר את נושא הסעות התלמידים לשנת הלימודים הקרובה. אם הבעיה לא תיפתר לקראת 1 בספטמבר 2006, לא נוכל לעמוד בהוצאות הסולר והאחזקה השוטפת של האוטובוסים, ולא נוכל לבצע הסעות תלמידים בתחילת השנה".