ח"כ שמחון: הממשלה מתנהלת בחלמאות ומגלה אוזלת יד ואטימות בסוגיית סגירת מעבר קרני

ועדת הכלכלה תעכב את בקשות משרדי הממשלה עד מציאת פתרון למעבר התוצרת בקרני ; הנזק לחקלאים מסתכם עד כה ב- 45 מיליון ₪. הנזק לתעשיינים- 15 מליון


00:00 ,23.06.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
ועדת הכלכלה תעכב את בקשות משרדי הממשלה עד מציאת פתרון למעבר התוצרת בקרני ; הנזק לחקלאים מסתכם עד כה ב- 45 מיליון ₪. הנזק לתעשיינים- 15 מליון

יו”ר ועדת הכלכלה, ח”כ שלום שמחון, מאשים את הממשלה בהתנהלות חלמאית, אוזלת יד, חוסר רגישות וקריסת מערכות טוטאלית באופן טיפולה בסגירת מעבר קרני למעבר תוצרת חקלאית ותעשייתית. מעבר קרני נסגר לפני כחודש וחצי משיקולים בטחוניים למעבר תוצרת מעזה. בתגובה סגרו הפלשתינים את כניסת התוצרת מישראל דבר שהביא ליצירת עודפים בשוק הפירות ולירידת מחירים בשיעור של 60%. שמחון אמר כי החלטות חד צדדיות של סגירת מעברים פוגעות בכלכלת ישראל וכי גם בתקופות של מתיחות בטחונית חשוב לשמור על קשרים כלכליים ואזרחיים עם הרשות הפלשתינית, כפי שנשמרו בתקופת ממשלת האחדות. ”גם אם תבוצע תכנית ההתנתקות לא ינותקו הקשרים הכלכליים ביננו לבין הפשלתיניים, שכן קיימת ביניהם השפעה הדדית”. שמחון דרש כי עד יום שני ימסרו משדרי הממשלה והגורמים הממשלתיים שיש להם חלק בהפעלת מעבר קרני את תכניתם לפתיחת קרני ולפתרון הבעייה. עד אז לא תאשר ועדת הכלכלה כל תקנות או צווים מטעמם של משרדי הממשלה והגופים הממשלתיים הללו.

בדיון דחוף שקיימה ועדת הכלכלה לבקשת שמחון הוצגו נתונים קשים על ההפסדים שנגרמו לחקלאים מאז נסגר קרני לפני כחודש וחצי, המסתכמים עד כה ב-45 מיליון ₪. גיורא סלע, מנכ”ל ארגון מגדלי הפירות, אמר כי קריסת החקלאים תביא ליצירת אלפי מובטלים המועסקים בתעשיות הנלוות לחקלאות (אריזה למשל). אבשלום הרצוג ממושב אלמגור חקלאי, בעל בית אריזה המעביר סחורות בקרני אמר ”אני רואה איך משחקים בנו, ויד ימין לא יודעת מיד שמאל. בחודש וחצי האחרון קרה לנו אסון.אנו נמצאים בסיר לחץ”. הרצוג הציג נתונים של ארגון המגדלים לפיהם מגדלי הפירות מייצאים לעזה 20% מהתוצרת אך בחודש וחצי האחרון עברו בסה”כ 50 משאיות, כמות יומית בימים כתיקונם. כתוצאה מכך הושמדו 2800 טון בננות, 4000 טון פירות קיץ רכים וערכם של תפוחי העץ והאגסים ירד ב- 80%. הרצוג ציין כי יש חקלאים שלא ישרדו את העונה והאשים את שר החקלאות כי הוא מנותק מהחקלאות ולא יודע מה נעשה בקרני. הוא אמר כי בכוונת חקלאים להגיש תביעה נגד הממשלה.

התעשיינים הציגו לחברי הועדה תמונה עגומה לפיה מסתכמים הפסדיהם ב- 15 מיליון ₪. צפייה גילת, מנכ”ל התאחדות המלאכה והתעשייה אמרה כי הסחורות תקועות במחסום כבר 3 חודשים וכי המצב מחייב את התעשיינים בישראל לעבוד עם תעשיינים בעזה. צדוק משה, יצרן אופנת בייסיקל אמר כי בענף ההלבשה המצב חמור מאד בגלל לנוכח השינויים התכופים באופנה, כך שכל עיכוב גורם נזקים כבדים. נציג מכיתן אמר כי יותר מחצי הייצור של כיתן מיוצרים בקרני וארז. הוא התריע כי סגירת המעבר תביא לסגירת המפעל של כיתן בדימונה, וכי הלקוח הגדול של כיתן בארה” כבר שלח פקס הזהרה שהתריע כי כיתן מאחרים באופן מוגזם באספקת הסחורה.

חברי הכנסת תקפו את התנהלות הממשלה בסוגייה. ח”כ אבשלום וילן אמר כי קיים כשל מערכתי של מקבלי ההחלטות. ”לאן נעלם השכל הישר של הראש היהודי”, תהה וילן, ”מה מסכן את הבטחון במשאית בננות. יש לנו שר חקלאות גאון שמציע לצרכנים לקנות עכשיו בשווקים ב- 3 ₪ לקילו. בעוד 3 חודשים שק”ג עגבניות יעלה 15 ש”ח כולם יצעקו”. ח”כ אליעזר כהן דרש לקיים ישיבה במשרדו של אלוף הפיקוד. ”אנחנו רגישים לבעיות הבטחון אבל שכל החכמולוגים יסבירו לנו את פותרים את הבעייה” דרש כהן. ח”כ עמרם מצנע אמר כי ”אנו מקדשים את נושא הביטחון אך אין מי שיעשה את האיזונים בין הבטחון לכלכלה. ההנהגה חסרת רגישות לתוצאות של החלטות שמתקבלות בקלות וללא בדיקה”.
נציג משרד הביטחון, סא”ל איציק גורביץ מר כי מדיניות סגירת המעבר היא של משטרת ישראל. אבי זיו מרשות שדות התעופה, אמר כי ההתרעה בקרני היא כזו שמחייבת את סגירותו וכי ”חיי אדם יקרים יותר מכסף”.