ח”כ דוד טל דורש ממשרדי הממשלה לבחון מחדש את התנאים בהפרטת קווי התחבורה הציבורית

הנחה את משרד התחבורה להניח על שולחן הוועדה דו”ח מפורט תוך התייחסות לתנאי המכרזים המוצעים, הן מבחינת השירות (תדירות האוטובוסים וטיב השירות) והן מבחינת תעריף הנסיעה


00:00 ,18.01.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

הנחה את משרד התחבורה להניח על שולחן הוועדה דו”ח מפורט תוך התייחסות לתנאי המכרזים המוצעים, הן מבחינת השירות (תדירות האוטובוסים וטיב השירות) והן מבחינת תעריף הנסיעה

”ועדת הכלכלה דורשת כי נציגי משרדי התחבורה, האוצר והממונה על ההגבלים העסקיים יבחנו מחדש את התנאים במכרזים שמוצעים בהפרטות הקווים בתחבורה הציבורית”. כך דרש היום מ”מ יו”ר ועדת הכלכלה, ח”כ דוד טל. ח”כ טל ביקש כי עד תחילת מרץ יונח על שולחן הוועדה דו”ח מפורט ממשרד התחבורה תוך התייחסות לתנאי המכרזים המוצעים, הן מבחינת השירות (תדירות האוטובוסים וטיב השירות) והן מבחינת תעריף הנסיעה.

הפניה לנציגי הממשלה נעשתה במסגרת דיון יזום בנושא יישום התחרות בתחבורה הציבורית, בו הועלה חשש לפגיעה בציבור הנוסעים הנובעת מהליך התחרות ותנאי המכרזים שקבע משרד התחבורה.

ח”כ טל: ”קשה להשתחרר מהתחושה כי משהו לקוי מאוד ביישום החלטות הממשלה מ-97` בנוגע לפתיחת ענף התחבורה הציבורית לתחרות. המצב בבאר שבע והקשיים בישוב אלעד רק מעידים על הליקויים”.

ח”כ טל התייחס לדברים שנאמרו ע”י נציגי הישוב אלעד שטענו כי בישוב קיימות בעיות תחבורה חמורות, במסגרתם קווי האוטובוס מאחרים מלהגיע ולעיתים אף אינם מגיעים כתוצאה מחוסר באוטובוסים תקינים.

עו”ד גולן קנטי, נציג הממונה על ההגבלים העסקיים, הגיע לדיון בעקבות בקשת הוועדה לקבל את חוות דעת המשרד בעניין התחרות ותנאי המכרזים להפעלת קווי תחבורה ציבורית. קנטי ציין כי בעבר אגד הוכרז כמונופול וכי בג”צ ביקר בעבר את משרד התחבורה על כך שאין תוכנית עקבית לרפורמה בתחום. כמו כן ציין קנטי כי במכרזים הנערכים היום אין דגש על המחיר שישלם הנוסע, מחיר אותו קובע מראש משרד התחבורה בתנאי המכרז. ”התחרות היא על הסובסידיה שמבקש המתחרה ממשרד התחבורה במקום על כיסו של הצרכן”

יהודה אלבז, מנהל אגף התחבורה הציבורית במשרד התחבורה, ציין כי תנאי המכרז שונו כיוון שאשכולות הקווים במכרזים האחרונים אינם נחשבים לאשכולות רווחים, כך שהמציעים עלולים להציע תעריף נסיעה גבוה במיוחד. ”לכן העדפנו לשים את הדגש בתחרות על מתן הסובסידיה”. אלבז ציין כי מכרזים כאלו הוצעו בקריית ספר ובנהריה.

אלי בליליוס, מנכ”ל חברת סופרבוס, אמר בדיון כי הבעיה האמיתית נובעת מהאפשרות שאגד ודן יכולות לגשת למכרזים הללו באמצעות החברות הבנות ובכך לפגוע במתחרות. ”לאגד ודן אין בעיה תפעולית, יש להם מוסכים, יש להם כמות אדירה של אוטובוסים שמעמידה אותי בעמדת נחיתות בפני כל מכרז ומכרז. אגד ודן יכולות להפסיד כי הם נהנות מסבסוד צולב. לנו אין מה להפסיד.

עופר לינצ`בסקי, מנהל חטיבת הכספים באגד, ציין כי למרות שהוא נציג דירקטוריות בחברת הבת, אגד-תשתית הרי שקיימת הפרדה מלאה מהבחינה התפעולית וכי אגד איננה מקצה אוטובוסים לחברת הבת במקרה והיא נקלעת לקושי תפעולי. ”סיוע טכני ותפעולי ניתן אך ורק לאחר פנייה רשמית ממשרד התחבורה”.