ועדת טוניק על רכבת ישראל: תיאום לקוי עם פיקוד העורף

דו"ח הוועדה מציין כי רכבת המטענים לא פקדה את נמל חיפה וממגורות דגון במרבית ימי המלחמה, וזאת בשל פרשנות לא נכונה של פיקוד העורף מצד הנהלת הרכבת. הרכבת בתגובה: פעלנו על פי ההוראות


00:00 ,02.05.2007 מאת: מערכת פורט2פורט

דו"ח הוועדה מציין כי רכבת המטענים לא פקדה את נמל חיפה וממגורות דגון במרבית ימי המלחמה, וזאת בשל פרשנות לא נכונה של פיקוד העורף מצד הנהלת הרכבת. הרכבת בתגובה: פעלנו על פי ההוראות
 
ועדת טוניק, הוועדה ציבורית לבדיקת המערכות התחבורתיות-נמליות בזמן מלחמת לבנון השנייה, הגישה אתמול דין וחשבון למנכ"ל משרד התחבורה. בדו"ח המלצות לפיהן יש להקים בהקדם האפשרי מערכת לשעת חירום אשר תרכז תחת סמכותה את פעילות הגופים התחבורתיים והנמליים במדינת ישראל.
 
במסגרת בחינת הכשלים בזמן המלחמה בחנה הוועדה את תפקודה רכבת ישראל. הוועדה ציינה כי רכבת המטענים נמנעה מלפקוד את נמל חיפה וממגורות דגון במרבית ימי המלחמה, וזאת בשל פרשנות לא נכונה של הוראות פקע"ר מצד הנהלת הרכבת.
 
לטענת הוועדה "לא נעשה די על ידי הנהלת הרכבת כדי לבצע תיאום מושכל עם פיקוד העורף על מנת לקבוע תנאים שיאפשרו הפעלה מקסימלית של רכבות המשא". הוועדה ציינה כי המצב לא נבחן לפי שינוי הנסיבות ובחינת צורכי המשק.
 
הוועדה ציינה כי היא רואה עניין זה בחומרה והמליצה להעבירו לבדיקה יסודית יותר של מבקר המדינה או מבקר משרד התחבורה.
 
כמו כן, רכבת ישראל הפסיקה את תנועת רכבות הנוסעים מתחנת חוף הכרמל וצפונה. הוועדה קבעה כי לא היתה בנמצא תוכנית משולבת בין הרכבת לתחבורה ציבורית אחרת על מנת לגשר על הפער שנוצר מצמצום פעולת הרכבת.
 
רכבת ישראל הודתה בתגובתה לדו"ח על היעדר נוהלי חירום מסודרים אך הדגישה כי היא פעלה על פי הוראות ובהתאם לאסמכתאות שהתקבלו מפיקוד העורף וממשרד התחבורה. ברכבת ישראל ביקשו להדגיש כי הנהלת הרכבת פנתה מיוזמתה ועל בסיס יומי ושוטף לכוחות הביטחון ולפיקוד העורף בפרט על מנת לקבל הנחיות לפעולה.
 
בתגובה למסקנות הוועדה על כשלים בפעילות רכבת המטענים כי "רכבת ישראל פעלה לפי הוראות ובהתאם לאסמכתאות שהתקבלו מפיקוד העורף וממשרד התחבורה בכל הנוגע להפעלת רכבות נוסעים ורכבות המשא. פיקוד העורף הגביל את פעילות רכבות המשא לשעות הלילה בלבד ואת פעילות רכבות הנוסעים לתחנת חוף הכרמל וממנה דרומה". ברכבת ישראל ציינו גם כי "פעילות רכבות המשא בנמלים היתה תלויה גם בהפעלתם המצומצמת של הנמלים מאחר וחלק נכבד מההובלות נעשה עבור סחורה המגיעה מהנמלים".
 
בתגובה למסקנות הוועדה על כשלים בפעילות רכבת הנוסעים ציינה הרכבת כי "פיקוד העורף הנחה להימנע מריכוזי קהל - דבר שלא אפשר הפעלה של רכבות הנוסעים באזור הצפון".