ועדת הכלכלה תוודא כי בנתיב האגרה שיוקם בכביש איילון לא יגבו סכומים מופקעים

הועדה תקדם את הצעת חוק נתיבים מהירים, שתקל על עומסי התנועה בכבישי המרכז


00:00 ,11.08.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

הועדה תקדם את הצעת חוק נתיבים מהירים, שתקל על עומסי התנועה בכבישי המרכז.
 
ועדת הכלכלה דנה אתמול (10 אוגוסט) באישור לקריאה שנייה ושלישית של הצעת החוק הממשלתית נתיבים מהירים לרכב ציבורי (נתיבי אגרה). הצעת החוק מסמיכה את שרהתחבורה לקבוע נתיב חדש, ובאישור ועדת הכלכלה, גם נתיב קיים, כנתיב מהיר בו תנתן עדיפות לתחבורה ציבורית.

יתרת הקיבולת בנתיב תשמש לנסיעת רכב פרטי שישלם אגרה, שתהיה גבוהה יותר ככל שיגבר עומס התנועה. על פי הצעת החוק, הקמת הנתיב המהיר ותפעולו תוטל על יזם פרטי, שיתחייב בנוסף, להקים חניון ”חנה וסע”, ללא תשלום, בכניסה לנתיב המהיר ולהפעיל קווי אוטובוסים חינם מהחניון ללב העיר.
 
יו”ר הועדה, ח”כ אמנון כהן, אמר כי במסגרת דיוניה תמנע הועדה אפשרות של גביית סכומים מופקעים מהציבור, כפי שעולה לעתים מתלונות הנוסעים בכביש 6. ח”כ כהן אמר כי מאחר והתשלום יגבה בכניסה לנתיב או כדמי מנוי, תמנע הצטברות ריביות פיגורים על חובות שלעתים לא הגיעו כלל לידי הנהג, כפי שקורה לעתים בכביש 6 לנהגים מזדמנים, ששובר התשלום נשלח אליהם בדואר.
 
מנכ”ל חברת נתיבי איילון, אריה בר, אמר כי נתיבי איילון תטפל בהקמת הנתיב המהיר בכביש 20 ממחלף שפירים לתוך תל אביב. לדבריו, כבר פורסם מכרז לזכיין שיבנה את הנתיב וחניון ”חנה וסע” בסמוך. ”החיבור מכביש 20 לאיילון דרום הוא אחד הפקקים הגדולים במדינה בשעות העומס”, אמר בר והוסיף כי על הכביש נוסעים כ-750,000 כלי רכב ביממה, בעוד הוא תוכנן ל- 250,000 בלבד. לדבריו, המטרה בהקמת הנתיב המהיר היא לתת עדיפות לתחבורה ציבורית ולרכב שיש בו ארבעה נוסעים ומעלה, שלא ישלמו אגרה בכניסה לנתיב זה.
 
מנהל מנהלת הנתיב המהיר, ניצן יוצר, אמר כי בנתיב יפעל מנגנון עדכון מחירים דינמי על פי העומס בנתיב. האגרה תעלה ככל שיהיה יותר עומס, וכשהנתיב יגיע לקיבולת מלאה, לא תהיה אליו כניסה לרכב פרטי, כדי להבטיח המשך זרימת התנועה בנתיב.
 
לדברי יוצר חניון ”חנה וסע”, שיוקם על ידי הזכיין בסמוך למחלף שפירים, יכיל כ- 2000 מקומות חנייה ויוצע בחינם לנהגים שיבחרו להמשיך באוטובוס או ברכבת שתצא מתחנה בצמוד לחניון. הזכיין יתחייב להפעיל, חינם, שני קווי אוטובוס מעגליים שיצאו כל חמש ד` מהחניון, או כשיתמלאו, המוקדם מבין השניים. האוטובוסים יפזרו את הנוסעים בשני מוקדים בתוך תל אביב: אזור הבורסה ואזור הקרייה. לדבריי יוצר, זמן ההמתנה לאוטובוס יהיה 2.5 ד` בממוצע בלבד, ויחסוך לנהג חנייה יקרה בתוך העיר.
 
רמ”ד מחקר באגף התנועה במשטרה, חזי שוורצמן, אמר כי למשטרה תהייה בעייה לאכוף את חוקי התנועה בנתיב המהיר מאחר ויופרד משאר הנתיבים ולא יהיו לו שוליים.
 
ח”כ אבשלום וילן (יחד), אמר כי אגרה שתגבה בכניסה לכביש עלולה לגרום לפקקי תנועה ולהאריך את זמן הנסיעה. לדבריו, מנסיונו, בכבישי אגרה בארה”ב, לעתים משתרכים תורים ארוכים לפני עמדת התשלום, שמבטלים את חסכון הזמן שבנסיעה בנתיב אגרה.
 
יו”ר הועדה, ח”כ אמנון כהן, אמר כי הוא מקווה שבינואר 2007- תאריך היעד להפעלת הנתיב המהיר הראשון, בכביש 20, אכן תחל לפעול במרכז הארץ מערכת הסעת המונים, שתאפשר העלאת מחירי החנייה בידיעה שלציבור מוצעת אלטרנטיבה זמינה נוחה וזולה.