ועדת הכלכלה: להקפיא את ביטול מערך תצפיתני הרכבת עד למציאת פתרונות חלופיים

בממשלה החליטה לבטל את פעילות התצפיתנים למרות שטרם נמצא פתרון כולל חלופי. הוועדה מאיימת לא לדון בבקשות הממשלה להעלאת אגרות בנמלי התעופה עד לשינוי ההחלטה על ביטול התצפיתנים


00:00 ,11.12.2007 מאת: מערכת פורט2פורט

בממשלה החליטה לבטל את פעילות התצפיתנים למרות שטרם נמצא פתרון כולל חלופי. הוועדה מאיימת לא לדון בבקשות הממשלה להעלאת אגרות בנמלי התעופה עד לשינוי ההחלטה על ביטול התצפיתנים
 
ועדת הכלכלה קיימה היום דיון בנושא החלטת הממשלה לבטל את מערך התצפיתנים שהוצבו במפגשי כביש -מסילה. הצבת התצפיתנים היוותה חלק מהמסקנות שעלו לאחר תאונות הרכבת האחרונות. הממשלה קיבלה החלטה (בתאריך 12 באוגוסט 2007) לביטול פעילות תצפיתנים למרות שטרם נמצא פתרון כולל חלופי דוגמת הפרדות מפלסיות או מערכות התראה אלקטרוניות.
 
יו”ר ועדת הכלכלה, ח"כ גלעד ארדן, ציין בתחילת הדיון כי כחלק מההתמודדות עם גודש הרכבים בכבישים והצורך לעודד שימוש בתחבורה ציבורית, קיבלה רכבת ישראל זריקת מרץ משמעותית בשנים אחרונות והוקצו לה 20 מיליארד שקל למימוש תוכנית רב שנתית.
 
השקעה זו מלמדת כי השימוש ברכבת יעלה משמעותית ועל כן יש לוודא כי מוקצית השקעה תקציבית ראויה לנושא בטיחות הנסיעה לצד ההשקעה בהעלאת מספר הנוסעים כדי שנוסעים אלו לא יהיו חשופים למפגעים בטיחותיים.
 
לאחר התאונות ברבדים ובבית יהושע ועדות חקירה שהוקמו הצביעו על כך שעד שלא יהיו הפרדות בנקודות מפגש יש צורך בפתרונות ביניים כגון מערכות רדאר מתקדמות שיתריעו על גוף תקוע או תצפיתן המצויד במערכת קשר בלתי תלויה אשר מודיע למוקד ולנהג על סכנה.
 
על פי נתוני ועדת הכלכלה יש כיום 40 מפגשים שמוגדרים כבעלי דחיפות גבוהה בשל רמת הסכנה בהם ו-16 מהם יוותרו ללא רדארים וללא תצפיתנים.
 
מנכ"ל הרכבת יצחק הראל ציין במהלך הדיון בוועדה כי "במסגרת תוכנית כוללת יש תוכנית להפרדות מפלסיות ואמצעים טכנולוגיים למפגשי דרך מסילה". הראל ציין כי סוגיית התצפיתנים לא נמצאת בקרב בהחלטות חברת הרכבת כי יש החלטת ממשלה - שר התחבורה התנגד להחלטה להורדת תצפיתנים. אנו נערכים למימוש ההחלטה. אנחנו חברה המבצעת מדיניות. במפגשים רבים הוצבו אמצעים טכנולוגיים. "אנחנו ממקמים כבר רדארים ב-17 מפגשים מתוך 24. אני לא משוכנע שאמשיך להפעיל את התצפיתנים אלא ייתכן ואפעל כמו מדינות מתקדמות בעולם שלקחו חברה מקצועית ששם יש בעל מקצוע ולא שומר מנמנם כפי שנמצא במפגשים בחודשים האחרונים".
 
ח”כ ארדן הציג בפני הועדה את דבריו של פרופ' דוד מהללאל, ראש מכון חקר התחבורה בטכניון, המציין כי שימוש בפקחים מקובל בעולם וכי בבריטניה 58% מהמפגשים מפוקחים על ידי בני אדם. 
 
בנוסף ציין ח"כ ארדן כי תופעת שבירת המחסומים ייחודית לישראל וכי בישראל ישנם מחסומים הנשברים 3 עד 4  פעמים בשנה על ידי נהגים שחוצים את המסילה לאחר שהמחסום כבר ירד.
 
ירון שילת, יועץ שר התחבורה והבטיחות, ציין כי ההחלטה לביטול התצפיתנים התקבלה שלא על דעת השר. "כוונת השר היא כי במידה ומערך זה מבוטל יש לתת מענה חלופי כמו משטרת רכבות. כרגע האחריות על המפגש הוא על שר התחבורה ולא נוכל במצב זה לקבל את האחריות.עמדת השר היא כי אין לבטל תצפיתנים עד להחלטה אחרת".
 
נציג משרד האוצר בדיון טען כי "שר התחבורה הוא זה שפנה למשרד האוצר והציע שכיוון שיעילות מקצועית של תצפיתנים מוטלת בספק, תופסק פעילותם והאחריות תועבר ליחידת משטרה".
 
נציג משטרת ישראל בדיון, רב פקד רוני לוינגר, ציין כי "לא היינו חלק מההחלטה להוריד את התצפיתנים. המשטרה סבורה שיחידה של 30 שוטרים שתפעיל במשמרת 10 שוטרים בכל הארץ אין בכוחה לבוא ולתת מענה לכל מה שהתצפיתנים נתנו. תצפיתנים, בשילוב עזרים טכנולוגים והפרדות מפלסיות, ייתנו מענה טוב יותר מיחידה משטרתית קטנה. היחידה תהיה מוכנה לפעולה רק בתחילת אפריל.”
 
ח”כ ארדן סיכם את הדיון ואמר  כי ועדת הכלכלה תציב תמריץ כלכלי למשרד האוצר  - "לא נדון בבקשות של הממשלה הנמצאות על שולחננו לייקור אגרות בטיסות פנים ארציות, וייקור האגרה בנתב"ג זאת עד שלא תהיה החלטה ברורה למתן פתרון בטיחותי לנושא זה. הוועדה דורשת לא לבטל את מערך התצפיתנים עד למציאת חלופות וכמו כן מבקשת לקבל הבהרה לשאלה מי הוביל את קבלת החלטת הממשלה- משרד האוצר או התחבורה ולקבל פירוט בדבר מדיניות המשרד בעתיד בקשר להפרדות מפלסיות, רדארים ותצפיתנים כך שנדע מה עתיד להיות מוצב ואיפה".