ועדת הכלכלה: להפחית האגרה לנהגים בנתיבים המהירים

ועדת הכלכלה תובעת מהממשלה להציג את גובה האגרה בה יחויב הנוסע ולחייב את הזכיינים בהצגת שלטי מידע בכניסה לנתיב המהיר שיפרטו את גובה האגרה בה יחויבו הנהגים


00:00 ,04.06.2008 מאת: מערכת פורט2פורט

ועדת הכלכלה תובעת מהממשלה להציג את גובה האגרה בה יחויב הנוסע ולחייב את הזכיינים בהצגת שלטי מידע בכניסה לנתיב המהיר שיפרטו את גובה האגרה בה יחויבו הנהגים
 
ועדת הכלכלה קיימה אתמול דיון בבקשת משרד התחבורה לאישור תקנות נתיבים מהירים.
 
כידוע לכל, בימים אלו נסלל נתיב חדש בכניסה לתל אביב באורך 12 ק"מ אשר יתחיל באזור נתב"ג ויסתיים במחלף קיבוץ גלויות. הנתיב יוגדר כנתיב מהיר ייעודי לתחבורה ציבורית ובתמורת תשלום אגרה גם כלי רכב פרטיים יורשו להשתמש בנתיב. הנתיב אמור להיפתח בתוך כשנה וחצי.
 
מתכונת האגרה בעבור הנסיעה בנתיב היא דינמית, כלומר גובה האגרה יעלה בהתאם לגודש בנתיב - ככל שהנתיב עמוס יותר יידרש מחיר גבוה יותר בעבור הכניסה לנתיב.
 
בניגוד לקיים בכביש 6, לא יתאפשר מבנה של תשלום לאחר הנסיעה. השימוש בנתיב יתאפשר לאחר הרשמה חד פעמית מוקדמת כמנוי או תשלום תוך כדי נסיעה (אפשרות זו תוצע בחניון חנה וסע שיוקם בתחילת הנתיב). נהג אשר ישתמש בנתיב מבלי שהסדיר תשלום מראש יחויב בקנס של 20 שקל בנוסף לעלות הנסיעה.
 
במהלך הדיון בוועדת הכלכלה נגלו חילוקי דעות בין חברי הוועדה והיועצת המשפטית לוועדה לבין משרדי הממשלה סביב השאלה בידי מי הסמכות לקבוע את סכומי האגרה או דרך קביעתה.
 
עו"ד אתי בנדלר, היועצת המשפטית של ועדת הכלכלה, טענה כי בחקיקה הראשית נקבע כי גובה האגרה ומסלולה ייקבעו על ידי שרי התחבורה והאוצר ובאישור ועדת הכלכלה ואילו בתקנות המוצעות כעת על ידי הממשלה נאמר כי אגרת בסיס או אגרה הגבוהה ממנה תיקבע על ידי הזכיין לפי פרמטרים שונים. לדברי עו"ד בנדלר זוהי האצלת סמכות מהממשלה לזכיין.
 
יו"ר הוועדה, ח"כ ארדן, אמר כי לפי המשתמע מכך, הממשלה לא מאפשרת לחברי הכנסת לבחון ולאשר מהם אותם הפרמטרים לפיהם ייקבע השוני בגובה האגרה שתידרש. "אתם מבקשים להעניק לזכיין כרטיס פתוח לקביעת המדרג וזה לא מקובל על הוועדה", ציין ח"כ ארדן.
 
ארדן הוסיף ואמר כי "לא ייתכן שהמדינה מעניקה לזכיין שימוש ל 30 שנה במשאביה מבלי שהקריטריונים לגביית אגרה ובחינת ההשפעות של גורמים שונים על גובהה אינם שקופים ולא ניתנים לפיקוח ציבורי. לא ייתכן שנותיר זאת לשיקולו של  בעל הזיכיון. אני מצפה שהממשלה תפרט כמה משפיע כל גורם על גובה האגרה ובפרט היות הרכב 'מזהם' או ירוק והיותו מלא בנוסעים או ריק."
 
בתום הדיון ציין ח"כ ארדן כי הועדה מבקשת לקראת הדיון הבא לדעת מהם הפרמטרים לקביעת גובה האגרה, מה  עתיד להיות גודל השלט בכניסה לנתיב, מה המידע שיופיע בו ומה קורה במידה ומהירות התנועה שהובטחה לא מתקיימת.