ועדת הכלכלה יוזמת תקוני חקיקה שירתיעו מוהלי דלק ותחנות המוכרות דלק מהול

יו”ר ועדת הכלכלה, ח”כ אמנון כהן: ”רשויות האכיפה בפשיטת רגל והמחוקק נאלץ לכביד ידו לשם הרתעה: תחנות שימכרו דלק מהול יסגרו מיידית לשבוע, נהג מיכלית שימהל דלק יואשם בעבירה פלילית, בעלי תחנות יחוייבו בבדיקות דלק על חשבונם, הקנסות יגיעו למאות אלפי שקלים”


00:00 ,08.06.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

יו”ר ועדת הכלכלה, ח”כ אמנון כהן: ”רשויות האכיפה בפשיטת רגל והמחוקק נאלץ לכביד ידו לשם הרתעה: תחנות שימכרו דלק מהול יסגרו מיידית לשבוע, נהג מיכלית שימהל דלק יואשם בעבירה פלילית, בעלי תחנות יחוייבו בבדיקות דלק על חשבונם, הקנסות יגיעו למאות אלפי שקלים”

בדיון מהיר של ועדת הכלכלה, שנערך אתמול, ביוזמת ח”כ אילן לייבוביץ` (שינוי), בנושא בדיקות איכות בתחנות דלק, אמר היו”ר ח”כ כהן, כי הוועדה תזום מיד תקוני חקיקה שירתיעו מוהלי דלק ותחנות המוכרות דלק מהול. זאת, במסגרת הצעת חוק שתגדיל את הקנסות המוטלים על בעלי תחנות על מכירת דלק מהול (שינועו מ67,000 שקלים לעבירה ראשונה עד 670,000 וחצי שנת מאסר לעבירה חוזרת). בנוסף, מתכוון היו”ר, ח”כ כהן להוסיף להצעת החוק, סגירה מיידית לשבוע של תחנה שנתפסה במכירה דלק מהול, עבירה פלילית לנהג מיכלית שימהל דלק וחיוב בעלי התחנות לערוך על חשבונם בדיקות תקופתיות.

מנהל מנהל הדלק, אהוד יחיאלי, אמר כי מחירה של בדיקת דלק הוא בסה”כ 300 שקלים והמנהל מוכן לספק לתחנות ערכות בדיקה. לדבריו, הם מתכוונים להוציא תוך חודשיים צו שיחייב חיתום המכליות היוצאות מבתי הזיקוק כך שניתן יהיה לראות על גבי מסוף שיותקן בקבינה, האם נגעו במיכלית. בעל תחנה יחוייב לסרב לקבל דלק ממיכלית שאינה חתומה.
יחיאלי הוסיף שתקציב של מליון שקלים לבדיקות איכות לדלק שעמד לרשותו בשנת 2000 קוצץ ל400,000 בלבד וכתשעים תיקים שנפתחו נגד עבריינים מחכים לחוקרים, אך אין לו תקציב. לדבריו הוא מעריך שנגרם למדינה הפסד הכנסות של בין מאתיים לארבע מאות מליוני שקלים בשנה כתוצאה ממהילת דלק (כולל העברתו לרשות והחזרתו בגלל החזרי מס על דלק הנמכר לרשות).

יוזם הדיון, ח”כ לייבוביץ` אמר כי התופעה של מהילות דלק הולכת ומתפשטת בשל הירידה התלולה במספר הבדיקות שעורך מנהל הדלק, מחוסר תקציב. לדבריו בעוד שבשנת 2000 נערכו בממוצע 5 בדיקות בשנה לתחנת דלק ונתפסו 16 זיופים, בשנת 2004 נערכו רק 1.6 בדיקות בממוצע לתחנה ונתפסו 35 זיופים. ח”כ לייבוביץ` טען שמרבית התיקים נסגרים מ”חוסר עניין לציבור” ובאין אכיפה והרתעה העבריינות משתלמת.

ח”כ דוד טל (נוי) אמר כי הבעייה של חוסר אכיפה חוזרת שוב ושוב לפתחה של הוועדה ואין מנוס מלקבוע חקיקה חריפה ומרתיעה כדי לאלץ את משרדי הממשלה לעשות את עבודתם.

מנכ”ל חברת דור אנרגיה, ישראל יניב, אמר כי למיטב ידיעתם הבנזין נמהל בנפטא, המיוצר בבתי הזיקוק ומיועד בעיקר לתעשייה הפטרוכימית. הנפטא נמכר בכמויות גדולות וכמעט ללא פיקוח למפעלים שקיבלו מהאוצר פטור גורף מבלו, ומוצא דרכו למיכליות הנפט. לדבריו יש פיתוי אדיר למהול את הבנזין ששיעור המס עליו למגיע ל-50% בנפטא הזול יותר.

עו”ד רוית נעים מהמחלקה המשפטית במכס, אמרה כי הם מודעים לבעייה וכי החל מחודש יולי יעברו לשיטת החזר בלו במקום פטור גורף, שידרוש הצגת קבלות על שימוש בנפטא לתעשייה.

אמיר שביט, רכז אנרגיה באגף התקציבים באוצר, אמר כי בכוונתם להוסיף שני מליון שקלים לתקציב מנהל הדלק כדי לאפשר עריכת בדיקות תכופות יותר. לדבריו, שיטת החזר תופעל גם לגבי הסולר שיש כוונה להעלות את הבלו עליו.

היו”ר, ח”כ כהן אמר בסיום הדיון כי הוועדה תעשה מאמץ לסיים את הליכי החקיקה עד סיום המושב כך שמהילת דלק תהיה סיכון לא כדאי במדינת ישראל.