ועדת הכלכלה דנה בעליית מחירי הדלק

”משבר האנרגיה מוצא את מדינת ישראל לא ערוכה ולא מוכנה. מדיניות האוצר תביא להעמסת על עליית מחירי הדלק על האזרחים ועל בעלי העסקים” כך אמר אתמול יו”ר ועדת הכלכלה, ח”כ שלום שמחון, בדיון שקיימה ועדת הכלכלה לבקשת ח”כ יוסף פריצקי בנושא עליית מחירי הדלק בעולם והשפ


00:00 ,03.11.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
”משבר האנרגיה מוצא את מדינת ישראל לא ערוכה ולא מוכנה. מדיניות האוצר תביא להעמסת על עליית מחירי הדלק על האזרחים ועל בעלי העסקים” כך אמר אתמול יו”ר ועדת הכלכלה, ח”כ שלום שמחון, בדיון שקיימה ועדת הכלכלה לבקשת ח”כ יוסף פריצקי בנושא עליית מחירי הדלק בעולם והשפעת התופעה על ישראל.

פריצקי הציג נתונים לפיהם מחירי הדלק עלו בהדרגה בעשור האחרון ו”נתנו קפיצה” מ- 37.5 דולר במאי 2003 ליותר מ- 50 דולר לחבית כיום. הפתרונות שהציע פריצקי הם חסכון באנרגיה בתחום התחבורה, שילוב מקורות אנרגיה מתחדשים ליצירת חשמל ועידוד ממשלתי לחיפושי גז ונפט. פריצקי ציין כי בתחום התחבורה יש מקום להכנסת אוטובוסים היברידיים (ממונעים באמצעות מימן), לתת הנחות במיסוי על רכבים פרטיים היברידיים וכן לקבוע תקנות בנוגע להיקפי צריכת הדלק של בעלי דלקים. לטענת פריצקי כ- 50% מהרכבים בישראל אינם בבעלות הנוהג בהם (אלא בבעלות מעסיקו) ולפיכך אין כל מוטיבציה לחסכון בדלק.

איריס צמח ממשרד התשתיות אמרה כי ההוצאה הלאומית לאנרגיה עומדת על 9% מהתמ”ג וכי עלייה של דולר לחבית במושגים שנתיים פרושה 80 מיליון דולר למשק. אם מחשבים את ההתייקרות השנתית על פי עלייה של 20 דולר לחבית מגיעים לסכום של 1.6 מיליארד דולר לשנה! עם זאת אמרה צמח כי לפיתוח אנרגיות מתחדשות (אנרגיית רוח או סולרית) יש עלויות לא מבוטלות וכי בכל מקרה אנרגיות חלופיות אלו יוכלו לספק בשנת 2010 רק 6-7% מייצור האנרגיה הכולל.

אסף מאיר מהאוצר אמר כי שימור האנרגיה הוא הנושא החשוב ביותר העומד לפתחו של משרד התשתיות. האוצר הקצה השנה 2.5 מיליון ₪ לפיילוט לשימור אנרגיה במפעלים (באמצעות החלפת ציוד) וכן פיילוט לעריכת סקר במוסדות ציבור שבחן את הדרכים לחסוך באנרגיה.

שמחון הודיע כי ועדת הכלכלה תקיים שורת דיונים בנושא וכן בעניין העלאת מחירי הסולר וההשלכות על התעשייה.