ועדת הכלכלה אישרה את הצעת השר שטרית לרפורמה ברשיונות הנהיגה והרכב בישראל

ועדת הכלכלה אישרה את הצעת משרד התחבורה להחליף את רשיונות הנהיגה בתוך שלוש וחצי שנים והתאמתם לתקינה האירופית; עם זאת דרשה הועדה כי משרד התחבורה יערך לקיצור התקופה


00:00 ,21.10.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
ועדת הכלכלה אישרה את הצעת משרד התחבורה להחליף את רשיונות הנהיגה בתוך שלוש וחצי שנים והתאמתם לתקינה האירופית; עם זאת דרשה הועדה כי משרד התחבורה יערך לקיצור התקופה

ועדת הכלכלה אישרה שורת תקנות שמטרתן להתאים את תקינת התחבורה הנהוגה בישראל לזו הנהוגה באירופה. על פי התקנות יותאמו רשיונות הנהיגה, רשיונות הרכב וכן המידות והעומסים המותרים להובלה על סרני כלי רכב לנוהלים הקיימים באירופה.

עוזי יצחקי סמנכ”ל במשרד התחבורה אמר כי לאימוץ התקינה האירופית בישראל יש מספר יתרונות: היא תקל על ציבור הנהגים ועל גורמי האכיפה לקבוע איזה רשיון נהיגה דרוש לכל רכב, תרחיב את מספר המדיניות אירופאיות המכירות ברשיון הישראלי (כיום מכירות רק 11 מדינות ברשיון הישראלי), תשפר את הבטיחות ואת תחזוקת תשתית הכבישים באמצעות הקלת העומסים המותרים ותאפשר ייבוא כלי רכב ללא צורך בשינויים והתאמות.

ח”כ אליעזר כהן דרש כי השינויים שקובעות התקנות יובאו לידי הציבור. לפיכך, דרש יו”ר ועדת הכלכלה, ח”כ שלום שמחון כי משדר התחבורה יעביר לועדת הכלכלה בתוך שבועיים מסמך המפרט את דרכי היישום של התקנות ודרכי הפרסום לציבור, על פי פילוח של המגזרים השונים בשפות עברית, ערבית ורוסית וכן למגזרים מקצועיים.

התקנות קובעות כי רשיונות הנהיגה יחולקו ל- 4 קבוצות בהתאם לשיטה האירופית:
-רשיון A לאופנועים
-רשיון B לרכב עד 3500 ק”ג ועד 8 נוסעים- במקום הנהוג כיום בישראל להעניק רשיון לרכב פרטי עד 4000 ק”ג.
- רשיון C לרכב מסחרי- כלי הרכב המסחריים יחולקו לרכבים השוקלים עד 12 טון ולרכבים כבדים יותר, במקום לרכבים עד 15 טון ומעל 15 טון כפי שקיים כיום.
-רשיון D להסעת נוסעים- הרשיון ינתן לרכב עד 5 טון ועד 16 מושבים תך חלוקה בין פרטי לציבורי, וזאת במקום הקיים היום- מונית, אוטובוס פרטי זעיר ואוטובוס ציבורי זעיר, כולם עד 4 טון.

בתוך שנתיים מיום פרסום התקנות (תוך מספר שבועות) יוכלו נהגי ישראל להחליף את הרשיונות לרשיונות החדשים. עם זאת תנתן לנהגים תקופת מעבר נוספת של שנה וחצי, במהלכה יוכלו להשתמש ברשיונות הישנים. בתום תקופת המעבר, כלומר תוך שלוש וחצי שנים מפרסום התקנות, יחוייבו כל הנהגים לשאת רשיונות חדשים.

ח”כ דוד טל דרש כי משרד התחבורה ימצא פתרון לנהגים ”שיפלו בין הכיסאות” בעקבות השינויים ברשיונות הנהיגה. כך למשל, הרשיון החדש יוגדר לרכב פרטי עד 3500 ק”ג. נהג המחזיק ברכב שמשקלו 3800 ק”ג לא יוכל למכור אותו למי שמחזיק ברשיון החדש מסוג B. נציגי משדר התחבורה הבהירו כי מדובר בכמה מאות נהגים שעלולים להיפגע וכי ימצא להם פתרון ייחודי.

בתחום רשיונות הרכב קובעות התקנות כי הרכבים יסווגו לארבע קבוצות ראשיות:
הסעת נוסעים, רכב מסחרי, גרורים ואופנועים. המשקלים והעומסים המותרים להובלה יופחתו במטרה למזער פגיעה בתשתית ולהפחית את סיכוני הבטיחות בכבישים. בנוסף, טוענים במשרד התחבורה כי הורדת רף המשקלים המורשים תביא להוזלת מחיר המשאיות.

ממשרד התחבורה נמסר כי ביצוע התאמת מערכות המידע תמשך שנתיים עד סוף 2006 ומיד אחרי ביצוע העבודה תידרש תקופת מעבר נוספת מ- 1.1.07- 30.6.08. עלות התאמת מערכות המידע כ- 7 מיליון ₪ לשנים 2005-2008. ח”כ דוד טל ושלום שמחון דרשו לדעת מדוע התאמת מערכות דורשת שנתיים ימים וביקשו ממשרד התחבורה לפעול לקיצור תקופת המעבר.