התנועה לאיכות השלטון עתרה לבג"צ בדרישה להקמת ועדת חקירה ממלכתית לתאונות הרכבת

בעתירה שהגישה היום לבג"צ מבקשת התנועה מבית-המשפט שיוציא צו על תנאי לשר התחבורה, ח"כ מאיר שטרית, הדורש ממנו להסביר מדוע לא יפעל למינוי ועדת בירור לחקירת תאונת הרכבת הקטלנית שאירעה ביום 21.6.2005, בה נהרגו שמונה אנשים ונפצעו כ-230 אנשים נוספים, שחבריה לא יה


00:00 ,09.08.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

התנועה למען איכות השלטון עתרה לבג"צ בדרישה להקים ועדת חקירה ממלכתית שתחקור את כל תאונות הרכבת שאירעו בחודשים יוני-יולי 2005. כן דורשת התנועה לבטל את דו"ח ועדת הבירור שמינה שר התחבורה, שכן היא נגועה בניגוד עניינים, ולמנות הרכב של מומחים, שאינם שייכים לגופים הנוגעים לתאונה או תלויים בהם, ואינם עלולים לשאת באופן אישי באחריות בגין האסון הכבד.
 
בעתירה שהגישה היום לבג"צ מבקשת התנועה מבית-המשפט שיוציא צו על תנאי לשר התחבורה, ח"כ מאיר שטרית, הדורש ממנו להסביר מדוע לא יפעל למינוי ועדת בירור לחקירת תאונת הרכבת הקטלנית שאירעה ביום 21.6.2005, בה נהרגו שמונה אנשים ונפצעו כ-230 אנשים נוספים, שחבריה לא יהיו נגועים בחשש ממשי לניגוד עניינים.
 
לטענת התנועה, הכיר השר בצורך למנות ועדה לבירור תאונות הרכבת הקטלניות, במסגרת החלטתו מיום 21.6.2005, אלא שנמנע מלפעול כמתבקש לעיל ומינה ועדה שחבריה נגועים בניגוד עניינים. לפיכך, מבקשת התנועה ששר התחבורה יפעל למינוי ועדת בירור המורכבת כולה מאנשי מקצוע שאינם עלולים לשאת באחריות אישית בגין התאונה ואינם נמנים עם מחלקות ואגפי גופים העלולים לשאת באחריות בגין תאונות במפגשים בין מסילות ברזל לבין דרכים (כגון משרד התחבורה, רכבת ישראל, משטרת ישראל, רשויות תמרור). כמו-כן, דורשת התנועה משר התחבורה להקצות להרכב זה זמן מספיק (לעומת התקופה בת השבוע שהוקצתה להרכב הראשון) כדי לאפשר לו לערוך בבירור יסודי ומקצועי, שכן מדובר בחיי אדם.
 
כמו-כן, דורשת התנועה צו על תנאי לשר התחבורה שידרוש ממנו להסביר מדוע לא ירחיב את סמכויות ועדת הבירור, כך שתכלולנה חקירת תאונת הרכבת הנוספת ביום 7.7.2005 בה נהרג נער בבנימינה ותאונת הרכבת השלישית יום לאחר מכן, בה נפצעו עשרות אנשים.
 
בנוסף, דורשת התנועה צו על תנאי לשר התחבורה ולממשלת ישראל שידרוש מהם להתייצב ולנמק מדוע לא יפעלו להקמת ועדת חקירה ממלכתית בעניין רצף תאונות הרכבת שאירעו לאחרונה בישראל במהלך פחות מחודש ימים ואשר הביאו למותם של תשעה אנשים ולפציעת כ- 300 אנשים.
 
התנועה כותבת בעתירתה, כי דין הרכב ועדת הבירור להיפסל. "יש בפנינו ניגוד עניינים קשה, החודר שתי וערב, מכמה כיוונים, בלב ליבה של מלאכת הוועדה: בירור האמת לגבי התאונה והסקת מסקנות ענייניות כלפי העתיד הקשורות קשר ישיר ואף נובעות מתוך ההכרה בליקויי העבר". התנועה מדגישה כי, "כך, התכליות המרכזיות בבסיס התפקיד הציבורי של ועדת הבירור מסוכלות. יחד עם כאב המשפחות האבלות והפצועים, נפגע קשות אמון הציבור".
 
התנועה לאיכות השלטון גורסת כי אין מנוס מביטול דו"ח ועדת הבירור ומינוי הרכב חדש, הרכב של מומחים שאינם שייכים לגופים הנוגעים לתאונה או תלויים בהם, ואינם עלולים לשאת באופן אישי באחריות בגין האסון הכבד.
 
בנוסף, דורשת העותרת מממשלת ישראל להקים ועדת חקירה ממלכתית במקום ועדת בירור, שכן לוועדת חקירה ממלכתית המעמד היאה לחקירת דפוס של תאונות רבות נפגעים בתחבורה ציבורית. לטענת התנועה, לוועדת חקירה ממלכתית סמכות להזמין עדים, לכפות התייצבותם ולהעידם בשבועה. התנועה אף מדגישה כי במדינות מתוקנות, נהוג למנות וועדות חיצוניות, מקצועיות ובלתי תלויות לחקירת תאונות רכבת.