הרפורמה במיסוי הירוק יוצאת לדרך

הרפורמה כוללת שורה של צעדים, ביניהם העלאת מס הקניה ל-90% מחד, ומתן הטבות בהתאם למידת פליטות המזהמים של הרכב, מאידך, וזאת כדי לתמרץ רכישה של כלי רכב פחות מזהמים


00:00 ,21.07.2009 מאת: מערכת פורט2פורט

שרי האוצר התחבורה והגנת הסביבה חתמו על החקיקה המסדירה את הרפורמה
 
שרי האוצר, התחבורה והגנת הסביבה, חתמו על חבילת החקיקה המסדירה את הרפורמה ב"מיסוי ירוק" – מכלול של צעדים שמטרתם הפחתת זיהום האוויר והתייעלות אנרגטית במשק, באמצעות תמריצי מס, תוך העלאת המודעות הציבורית לנושא.

 

הרפורמה כוללת שורה של צעדים, ביניהם העלאת מס הקניה ל-90% מחד, ומתן הטבות בהתאם למידת פליטות המזהמים של הרכב, מאידך, וזאת כדי לתמרץ רכישה של כלי רכב פחות מזהמים.
 
יצוין כי בקבוצת כלי הרכב שמחירם לצרכן הינו עד 120,000 ש"ח, עבור למעלה ממחצית מכלי הרכב צפויה ירידה ברמת המיסוי, ועבור 24% מכלי הרכב יישאר המס ברמתו הנוכחית, בקירוב.
 
בשבועות האחרונים שוקדים צוותים מרשות המסים, משרד התחבורה ומשרד להגנת הסביבה, על הכללים, ההוראות, ההנחיות המשפטיות והתפעוליות והתאמת מערכות המחשב  - ליישום המדד הירוק במס קניה על רכב, מעבר לשיטת שווי שימוש ליניארי ושינויים נוספים הנוגעים לענף הרכב.
יצוין כי השינויים בשיעורי מס הקניה על הרכב ובכלל זה השינויים בשיטת שווי השימוש והמעבר לשווי שימוש ליניארי, וכן הסדרת המיסוי בענפי המוניות, רכבי אשכול והמורים לנהיגה, תואמו בין רשות המסים, לשכת התיאום של הארגוני הכלכליים, (התאחדות התעשיינים ואיגוד לשכות המסחר) והסתדרות העובדים, וזאת במסגרת הסכם בין הצדדים.
 
הרפורמה תיכנס לתוקף ב- 2 באוגוסט 2009 והיא תחול על כלי רכב שייובאו לישראל ממועד זה ואילך. בנוגע לכלי רכב במיובאים ביבוא אישי יחולו כללי המיסוי החדשים על כלי רכב שהבקשות ליבואם יוגשו למשרד התחבורה מיום ה-2 באוגוסט ואילך.
 
הרפורמה במיסוי הירוק כוללת, בין היתר, שינויים במס הקניה המוטל על כלי הרכב, בבחינת "המזהם יותר, ישלם יותר" ולהפך, תוך קביעת תמריצי מס לרכישת רכב פחות מזהם, וכן שינויים בשיטת חישוב זקיפת שווי השימוש ברכב, שתהפוך ליניארית. על מנת ליישם עקרון זה, יועלה מס הקנייה מ- 75% הקיימים כיום, ל- 90%, ויינתנו הפחתות מס בסכומים הולכים ועולים ככל שמדובר ברכב פחות מזהם –  כך, יישמר בקירוב השיעור הממוצע של מס הקניה ביחס  למצב הנוכחי.
 
בין הדגמים שרמת המיסוי עליהם צפויה לרדת: מרבית מכוניות המיני והסופר מיני, חלק לא מבוטל מדגמי המכוניות הקומפקטיות/משפחתיות כגון: יונדאי I30, טויוטה קורולה ואוונסיס, פג'ו 207,  סיאט איביזה, שברולט אוואו, פולקסווגן גולף (חלק מהדגמים) ועוד. רמת המיסוי על דגמים כמו מזדה 3,  קיה סיד, סקודה פאביה, תישאר דומה לרמת המיסוי הנוכחית.
 

 

כמות כלי רכב שנמכרו במחצית 2009

התפלגות כלי רכב במחצית 2009

מס ממוצע

*2 (היברידי)

902

1.1%

30%

2

53

0%

56%

3

368

0%

62%

4

8,834

11%

63%

5

4,693

6%

61%

6

13,240

17%

69%

7

2,797

4%

73%

8

8,573

11%

77%

9

5,382

7%

77%

10

6,319

8%

78%

11

2,908

4%

80%

12

5,712

7%

82%

13

4,339

6%

84%

14

6,195

8%

87%

15

8,518

11%

90%

* מקור המתונים: משרד התחבורה, רשות המסים.
 
המעבר לשיטה הליניארית בחישוב שווי השימוש ברכב צמוד יחול  בנוגע לכלי רכב שיעלו לכביש מינואר 2010 ואילך; לגבי כלי הרכב קיימים לא יהיה שינוי בשיטת המיסוי.
 
המעבר לשיטה הליניארית לפיה יחושב שווי השימוש כאחוז ממחיר המחירון של הרכב עשוי ליצור תמריץ להורדת מחיר המחירון שישמש עתה בסיס לקביעת המס, זאת בשונה מהתמריץ הקיים היום לקביעת מחיר גבוה במחירון לצרכן ולהעניק הנחות לחלק מהלקוחות, למשל לציי רכב גדולים.
שיעור שווי השימוש החודשי ברכב צמוד נקבע לשנת 2010 על 2.19% ממחיר המחירון, ובשנת 2011 צפוי שיעור זה לעלות ל- 2.5% - זאת בתנאי שלא יחולו שינויים משמעותיים ברמת המחירים של כלי הרכב אשר יחייבו שינוי בשיעור השווי לכיוון זה או אחר.
 
יש להניח שיישום הרפורמה ישפיע על התנהגות הציבור תוך העדפה של כלי רכב בדרגות זיהום נמוכות, הן בזכות תמריצי המס והן  לאור המודעות המוגברת והתקנות החדשות של המשרד להגנת הסביבה המחייבות פרסום דרגות הזיהום. יתרון נוסף לא מבוטל מבחינת הצרכן הוא שבמקרים רבים דרגת זיהום נמוכה מתואמת עם חסכון בצריכת דלק.