הצעת חוק: נהג שהורשע בשלוש עבירות תנועה חמורות רשיונו ייפסל לצמיתות

מטרת ההצעה הנה להרחיק נהגים מסוכנים המועדים לפורענות מהכביש. ההנחה היא כי נהג שנתפס והורשע 3 פעמים במהלך תקופה של 15 שנים בביצוע עבירות תנועה חמורות הינו נהג מסוכן לציבור


00:00 ,19.07.2007 מאת: מערכת פורט2פורט

מטרת ההצעה הנה להרחיק נהגים מסוכנים המועדים לפורענות מהכביש. ההנחה היא כי נהג שנתפס והורשע 3 פעמים במהלך תקופה של 15 שנים בביצוע עבירות תנועה חמורות הינו נהג מסוכן לציבור
 
ועדת הכלכלה אישרה לקריאה ראשונה את הצעת החוק של ח”כ גלעד ארדן הקובעת כי נהג שהורשע בשלוש עבירות תנועה חמורות רשיונו יפסל לצמיתות אלא אם כן בית המשפט בנסיבות מיוחדות הורה על תקופה קצרה יותר.
 
החוק קובע כי נהג שצבר במשך 15 שנה הרשעות בשלוש עבירות תנועה חמורות (נהיגה בשכרות או תחת השפעת סמים, סירוב לבדיקת אלכוהול, חציית מעבר רכבת בניגוד לחוק, נהיגה בזמן פסילה, גרימת מוות בנהיגה רשלנית) רשיונו יישלל לצמיתות.
 
מטרת ההצעה הנה להרחיק נהגים מסוכנים המועדים לפורענות מהכביש. ההנחה היא כי נהג שנתפס והורשע 3 פעמים במהלך תקופה של 15 שנים בביצוע עבירות תנועה חמורות הינו נהג מסוכן לציבור וכי המשך נהיגתו מהווה סכנה ועל כן יישלל רשיונו לצמיתות.
 
ההצעה מאזנת את הענישה ומאפשרת לבית המשפט בנסיבות מיוחדות להורות על פסילת רשיון הנהיגה לתקופה קצרה יותר במידה ובית המשפט סבור כי המשך נהיגתו של אינה מסכנת את כלל הציבור. ההצעה עולה בקנה אחד עם המלצת הפרק העוסק בעברייני תנועה סדרתיים בהמלצות ועדת שיינין.
 
במהלך הדיון נדונו שלושה נושאים אשר יוחלט לגביהם בעת הכנת החוק לקריאה שנייה ושלישית.
נושא אחד היה משך תקופת השלילה. ח"כ גלעד ארדן הביע נכונות לבחון את האפשרות לחייב שלילה לתקופה של 15 או 20 שנה במקום שלילה לצמיתות. נושא נוסף היה שרשימת העבירות המוצעות תיבחן בתיאום עם משרדי המשפטים ותחבורה ומשטרת ישראל. יישקל אף להוסיף לה עבירות נוספות כדוגמת חציית צומת באור אדום. כמו כן הוצע לבחון את תקופת צבירת העבירות.
 
עו"ד דניאלה ממשטרת ישראל ציינה כי מבדיקה שערכה המשטרה ישנם כיום כ-300 נהגים העונים על קריטריונים אלו – כלומר, צברו במשך 15 שנה 3 מבין עבירות חמורות אלו.
 
כמו כן, מנהל אגף פיקוח בטיחות ברכבת ישראל הציג בפני ועדה הכלכלה נתוני עבריינות תנועה במפגשי מסילתה-דרך לתקופת ינואר-אפריל 2007. מהנתונים עולה כי בתקופה זו ניתנו מעל 2,000 דוחות משטרה על חצייה אסורה של מסילה ומעל 100 מחסומים נשברו על ידי נהגים. ממליץ שעבירת חציית פסי רכבת בניגוד לחוק תישאר כלולה בחוק.