הפלסטינים חוזרים לעזה - תנועת הסחורות בין ישראל ומצרים נעצרה

מעבר ניצנה נסגר למעבר סחורות בשל מעבר פלסטינים ממצרים לרצועת עזה. שלמה שרון: "סחר החוץ של מדינת ישראל אינו יכול להתנהל באופן שכזה". בניצנה עוברות 10 משאיות ביום לעומת 150 ביום רגיל. הערכה: סגירת המעבר גרמה לנזקים הנאמדים במאות אלפי דולרים למגזר התעשייתי ו


00:00 ,31.07.2007 מאת: מערכת פורט2פורט

מעבר ניצנה נסגר למעבר סחורות בשל מעבר פלסטינים ממצרים לרצועת עזה. שלמה שרון: "סחר החוץ של מדינת ישראל אינו יכול להתנהל באופן שכזה". עודד פלר מזהיר מפני נזק בלתי הפיך בסחר עם מצרים. בניצנה עוברות 10 משאיות ביום לעומת 150 ביום רגיל. הערכה: סגירת המעבר גרמה לנזקים הנאמדים במאות אלפי דולרים למגזר התעשייתי והמסחרי
 
מעבר ניצנה מופעל על ידי רשות שדות התעופה אשר סגרה אותו החל מיום שני השבוע למעבר סחורות, בשל מעבר הפלסטינים ממצרים בחזרה לעזה. המעבר נסגר למעבר סחורות ללא הודעה מוקדמת, ואף ללא תאריך משוער לפתיחתו מחדש. יש לציין כי מעבר ניצנה משמש למעבר סחורות בלבד ואילו מעבר רפיח – הסגור כעת – שימש לתנועת בני אדם בין מצרים וישראל.
 
היות והמדובר במעבר הסחורות היחיד עם מצרים, סחורה רבה בשווי מיליוני דולרים ממתינה משני צדדי המעבר, ולמגזר התעשייתי והמסחרי נגרמים כתוצאה מכך נזקים רבים.
 
כידוע לכל, מעבר ניצנה הוא מעבר הגבול היחיד בין מצרים וישראל המאפשר מעבר סחורות בין המדינות. מעבר זה משרת, למעשה, הן את ישראל והן את הרשות הפלסטינית, ודרכו עוברת סחורה גם מהרשות הפלסטינית למצרים וממצרים לרשות. המעבר מאפשר למעשה את קיומו של אזור סחר חופשי בין מצרים וישראל (QIZ), שכן דרכו עוברים חומרי גלם מישראל למפעלים ישראלים במצרים כגון דלתא, בגיר, כיתן ועוד.
 
מיקי פנקס ממפעלי נייר חדרה - היצואן הישראלי הגדול ביותר למצרים, ציין בשיחה עם port2port כי בימים האחרונים נגרמו למפעל נזקים כספיים רבים שכן סחורה הנמצאת בדרכה למצרים תקועה במסוף והדבר עולה לחברה בעלויות הובלה כפולות, המתנות ארוכות ודמי אחסנה וזאת בנוסף על הרעת היחסים עם הלקוחות. לדברי פנקס, בכיר במעבר ניצנה ציין בפניו כי מצב זה יימשך ככל הנראה שבועיים-שלושה נוספים בשל הנחיה שניתנה לתת עדיפות למעבר הפליטים הפלסטינים.
 
לדברי פנקס, כיום עוברות בניצנה 8-10 משאיות ביום כאשר ביום רגיל המספר הממוצע של המשאיות עומד על כ-150.
 
שלמה שרון, יו"ר אגוד המשלחים הבינלאומיים בישראל, אמר: "מעבר ניצנה נסגר ללא הודעה מוקדמת וללא תיאום, תוך שלילת האפשרות להיערך לכך מראש. לא ייתכן כי העורק המסחרי היחיד בין ישראל למצרים נחסם באופן מוחלט ע"י רשות שדות התעופה. לתעשיינים הישראלים בעלי מפעלים במצרים במסגרת אזור הסחר החופשי נגרמים נזקים כבדים בסכומים של מאות אלפי דולרים, שכן חומרי גלם וסחורה אינם יכולים לעבור מצד לצד; גם המגזר המסחרי בישראל נפגע בשל חוסר היכולת לייבא ממצרים ולייצא אליה. בשלב זה גם לא נמסר תאריך יעד לפתיחת המעבר לסחורות. סחר החוץ של מדינת ישראל אינו יכול להתנהל באופן שכזה, ולא ייתכן כי המגזר התעשייתי והמסחרי בישראל יעמדו מול שוקת שבורה".
 
נשיא לשכת המסחר והתעשיה חיפה והצפון, עודד פלר, פנה בנושא לראש הממשלה והתריע שמצב זה עלול לגרום לשיתוק של מפעלי תעשיה בישראל ולנזק כבד ובלתי הפיך של  הסחר עם מצרים. "העיכובים גורמים בנוסף לעלויות גבוהות של אחסנה, להובלות מיותרות, ולאי עמידה בלוחות זמנים. חוסר הוודאות לגבי המשך הפעילות במעבר גורם גם להפסד של הזמנות עתידיות, וסחורה שלא יזמינו בישראל – יימצאו לה ספקים ממקורות אחרים" אומר פלר.
 
נשיא לשכת המסחר חיפה פנה לראש הממשלה ואמר כי אין כל ספק כי מדובר בהחלטה הומניטארית ראויה לשבח. אולם, לדבריו, יש למצוא פתרון בהקדם, כדי למנוע נזק ארוך טווח לקשרים הכלכליים בין מצרים לישראל.
 
טרם נתקבלה תגובת רשות שדות התעופה לדברים.