הממשלה תבחן החלטה לאימוץ תכנית להפחתת זיהום אוויר מכלי רכב

ההחלטה משותפת למשרד להגנת הסביבה והתשתיות הלאומיות ונועדה ל להפחית את רמת זיהום האוויר כתוצאה מפליטת מזהמים מכלי רכב. פליטות של חומרים מזהמים מכלי רכב מהוות גורם עיקרי לזיהום אוויר בערים הגדולות


00:00 ,18.04.2007 מאת: מערכת פורט2פורט

ההחלטה משותפת למשרד להגנת הסביבה והתשתיות הלאומיות ונועדה ל להפחית את רמת זיהום האוויר כתוצאה מפליטת מזהמים מכלי רכב. פליטות של חומרים מזהמים מכלי רכב מהוות גורם עיקרי לזיהום אוויר בערים הגדולות
 
היום יגישו השר להגנת הסביבה, גדעון עזרא, ושר התשתיות הלאומיות, בנימין (פואד) בן אליעזר, הצעת החלטה משותפת לועדת השרים לענייני איכות הסביבה וביקורת המדינה, אשר נועדה להפחית את רמת הזיהום כתוצאה מפליטת מזהמים מכלי רכב. מדובר בהצעה מרחיקת לכת, שתהווה פריצת דרך בכל הקשור להפחתת זיהומים מכלי רכב.
 
בין היתר מוצע לנקוט בצעדים הבאים: החמרת בדיקות זיהום האוויר במבחן הרישוי השנתי (טסט) ופיקוח הדוק יותר על מכוני הרישוי, המרת רכבי השירות של מדינת ישראל לרכבים חסכוניים בדלק וידידותיים לסביבה, לרבות כלי רכב היברידיים; קביעת לוחות זמנים להגבלת כניסת כלי רכב דיזל שגילם מעל חמש שנים למרכז תל אביב, אלא אם הותקנו בהם אמצעים להפחתת הזיהום; קידום תוכנית לגריטת כלי רכב מיושנים או כלי רכב חדשים שנמצאו כמזהמים באופן חריג; קביעת ערכי ניצול אנרגטי מזערי לכלי רכב חדשים ואיסור יבוא כלי רכב החורגים מערכים אלה; מתן תמריצים כלכליים לקידום צריכת דלקים חלופיים נקיים, שאינם מיוצרים מנפט.
 
הצעה זו מוגשת בעקבות החלטת ועדת השרים לביקורת המדינה, מיום 4.10.2006, בה הורתה הממשלה על גיבוש מסמך מפורט של הצעדים האפשריים הנדרשים לשם צמצום מפגעי זיהום אוויר מכלי רכב.
 
יש לציין כי פליטות של חומרים מזהמים מכלי רכב מהוות גורם עיקרי לזיהום אוויר בערים הגדולות ומסכנות את בריאות הציבור בישראל. מכלי הרכב נפלטים בנוסף גזי חממה (בעיקר פחמן דו חמצני), המחמירים את תופעת התחממות כדור הארץ. הפחתת כמות המזהמים וגזי החממה הנפלטים מכלי הרכב תהיה בעלת השלכות מהותיות בתחום זיהום האוויר, ותסייע בצמצום העומס בכבישים ובצמצום תלות המשק ביבוא נפט ודלק.