המכרז להקמת נתיב מהיר בכניסה לת"א יפורסם היום

המיזם כולל תכנון, מימון, בניה, הפעלה ותחזוקה של המרכיבים הבאים: נתיב אגרה חד כיווני בכביש מס' 1 מהקטע שמאזור מחלף לוד ועד למחלף קיבוץ גלויות; מתקן חנה וסע ללא תשלום (בעל קיבולת של כ- 2000 כלי רכב); שירות הסעות מיוחדות חינם לאזור הקריה בתל אביב ולאזור הבור


00:00 ,15.03.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

ועדת המכרזים הבין-משרדית לנושא הקמה ותפעול של נתיב מהיר בין נתב"ג לת"א תפרסם היום את המכרז להקמת הנתיב
 
ועדת המכרזים הבין משרדית לנושא הקמה ותפעול של נתיב מהיר בין נתב"ג לת"א תפרסם היום את המכרז להקמת נתיב תחבורה מהיר בכניסה לעיר. פרויקט הנתיב המהיר הינו ראשון מסוגו בישראל. מטרתו להגביר את השימוש בתחבורה ציבורית ולהפחית את עומסי התנועה במרכזי הערים, ובכך לאפשר ניצול יעיל יותר של משאבי התחבורה בישראל.
 
המיזם כולל תכנון, מימון, בניה, הפעלה ותחזוקה של המרכיבים הבאים: נתיב אגרה חד כיווני בכביש מס' 1 מהקטע שמאזור מחלף לוד ועד למחלף קיבוץ גלויות; מתקן חנה וסע ללא תשלום (בעל קיבולת של כ- 2000 כלי רכב); שירות הסעות מיוחדות חינם לאזור הקריה בתל אביב ולאזור הבורסה ברמת גן ממתקן החנה וסע; מערכת אגרה ומערכות נלוות.
 
הנתיב המהיר נועד לנסיעת כלי רכב ציבוריים וכלי רכב רבי תפוסה ללא תשלום אגרה ולנסיעת כלי רכב פרטיים אחרים באגרה.
 
הפרויקט יטפל בראשונה בביקוש כניסת כלי רכב לת"א מכיוון מזרח תוך מתן העדפה לתחבורה ציבורית שתעבור בנתיב ללא תשלום ומכירת עודף הקיבולת לנהגים בכלי רכב פרטיים שיהיו מוכנים לשלם אגרה עבור נסיעה בנתיב המהיר, זאת, בהשוואה לפרויקטים קודמים בתחום התחבורה אשר פעלו להרחבת ההיצע ולא לייעול הביקושים.
 
על מנת לנצל את הנתיב באופן אופטימלי יווסתו נפח ומהירות התנועה בנתיב ע"י מערכת בקרת תנועה וחיוב באגרה במחיר משתנה במערכת אגרה אלקטרונית.
 
הפרויקט יאפשר לנהגים לחנות במתקן חנה-וסע לפני הפקק ולבחור בין שירות הסעות למרכז העסקים הראשי (אזור הבורסה ברמת גן ואזור הקריה) או להצטרף לרכב פרטי אחר.
 
במהלך שנת 2004 הוגשו ואושרו 4 הצעות במסגרת הליך המיון המוקדם ע"י הקבוצות הבאות (חברים וקבלני משנה):
קבוצה א' - תהל מהנדסים, קווים, איתוראן, TELVENT
קבוצה ב' - טר ארמה, מלרג, קונקס, Q-FREE
קבוצה ג' - שפיר, דן, SIEMENS, RAYTHEON
קבוצה ד' - אפריקה ישראל, אגד, שיכון ובינוי, AECON
 
ממועד זה עמלה וועדת המכרזים בראשות סגן החשב הכללי, רו"ח צבי חלמיש, על הכנת מכרז בשיטת ה - B.O.T (BUILD, OPERATE, TRANSFER),לתקופה של 30 שנהכאשר הקבוצות מתמודדות על גובה מענק ההקמה.
 
בהתאם לקווים המנחים את מכרזי התשתית כפי שנקבעו ע"י החשב הכללי, ד"ר ירון זליכה, פרטי המכרז כוללים הסרת חסמי כניסה באמצעות תשלום פיצויים במקרה של ביטול המכרז ופישוט תנאי הסף, הסרת חסמים בתחומי המימון כגון מתן הגנות ריבית והצמדה, ביצוע דירוג ראשוני לפרויקט על מנת להקל על כניסת גורמים מוסדיים, מתן תמריצים כספיים לסגירה פיננסית מוקדמת ורשת ביטחון להיקף התנועה והקטנת מעורבות המדינה במהלך ההפעלה לרבות גמישות לזכיין בהפעלת מיזמים סינרגים (משלימים) נוספים.
 
זליכה ציין כי פרסום מכרז זה הוא חלק מתנופת הפיתוח בתחום התשתיות עליה עובד האוצר בשנה האחרונה הכולל את בניית תשתית הגז הטבעי בנתיב הימי (אשר כמעט הושלמה) והן בנתיב היבשתי, קבלת ההצעות לכביש 431 בו מתוכננת בחירת הזוכים במהלך החודש הקרוב, הסגירה הפיננסית של הרכבת הקלה בירושלים אשר נמצא בתהליך תכנון מתקדם, הסגירה הפיננסית של מתקן ההתפלה בפלמחים אשר העבודות עליו מתחילות בימים אלה, פרסום המכרז למתקן ההתפלה בחדרה, חתימת הסכם הפיתוח עם רכבת ישראל וההכנות לגיוס 2 מיליארד ₪ בשוק ההון למימון תוכנית הפיתוח בשנת 2005. החשכ"ל הדגיש כי בכוונתו, בשיתוף עם משרד התחבורה, לקדם פרויקטים נוספים בתחום הנתיבים המהירים אשר יטפלו בצד הביקוש ולא יסתפקו בהרחבת היצע תשתיות התחבורה.
 
החשב הכללי הוסיף כי העובדה שחברות מובילות מישראל ומחו"ל בתחומי ההנדסה והתחבורה בחרו להגיש הצעות במסגרת הליך זה מעידה על השיפור הניכר במצב המשק: "גורמים עסקיים מהשורה הראשונה בארה"ב ובאירופה מעוניינים כיום להשקיע בישראל, מתוך הכרה בכך שהמדיניות הכלכלית אותה מיישם משרד האוצר תמשיך לשאת את פירותיה ולהביא להגברת הצמיחה הכלכלית במשק".