המכרז הראשון של PFI בכבישי החברה הלאומית לדרכים הניב רווח

מנכ"ל החברה הלאומית לדרכים בישראל: "ההתנהלות בפרויקט מוכיחה את הערך הגבוה ביצירת זהות אינטרסים בין המדינה לבין הסקטור הפרטי". מחצית מרווח של 60 מיליון שקל ייכנס לקופת המדינה


00:00 ,11.02.2007 מאת: מערכת פורט2פורט

מנכ"ל החברה הלאומית לדרכים בישראל: "ההתנהלות בפרויקט מוכיחה את הערך הגבוה ביצירת זהות אינטרסים בין המדינה לבין הסקטור הפרטי". מחצית מרווח של 60 מיליון שקל ייכנס לקופת המדינה
 
המכרז הראשון של PFI בכבישי החברה הלאומית לדרכים, בו יכול הקבלן המבצע ליהנות מפירות ההתייעלות, הניב רווח עכשווי של 60 מיליון שקל - מחציתו למדינה. הפרויקט, המוקם בהשקעה של 2.3 מיליארד שקל, הוצג היום בפני שר התחבורה שאול מופז, בעת סיור לאורך התוואי
 
הסכם ההתקשרות, המאפשר לקבלן הביצוע מטעם המדינה להרוויח מכך שהוא מצמצם עלויות ומקצר לוחות זמנים, הניב רווח עכשווי של 60 מיליון שקל, שמחצית ממנו תועבר לזכיין ומחצית למדינה. סכום הכסף הנו תוצאה של התנהלות משותפת של החברה הלאומית לדרכים והזכיין, חברת נתיבי היובל מקבוצת דניה סיבוס (חברה בת של אפריקה ישראל), שהנה הזכיינית המבצעת את סלילת כביש מס' 431 בדרום מטרופולין תל אביב.
 
הפרויקט הוצג הבוקר בפני שר התחבורה והבטיחות בדרכים שאול מופז, בעת סיור לאורך התוואי.  "ההתנהלות בפרויקט מוכיחה את הערך הגבוה ביצירת זהות אינטרסים בין המדינה לבין הסקטור הפרטי", אמר מנכ"ל החברה הלאומית לדרכים בישראל, אלכס ויז'ניצר, "בשיטה הקודמת הקבלן היה מתריע בפני המדינה רק כאשר ההוצאות היו יקרות יותר מהתחזית. היו גם מקרים בהם העיכובים אפילו הגדילו את הרווח, היות והתעורר צורך לפצות את הקבלן. ביטלנו את השיטה הזו והנהגנו מצב בו עדיף לקבלן לפעול באופן שיחסוך מההוצאות. התהליך נבנה ומבוצע בבקרה מלאה של משרדי האוצר והתחבורה".
 
מופז אמר כי ההצלחה מעודדת אותו להמשיך בקידום פרויקטים בשיתוף המגזר הפרטי בישראל. עוד הוסיף ואמר כי, "הצורך התחבורתי במדינת ישראל מקדים את התשתיות התחבורתיות ויוצר פער גדול. הקופה המצומצמת של המדינה מחייבת אותנו לעודד השקעות של הסקטור הפרטי בדומה לפרויקט המרשים הזה שממנו כולם יוצאים נשכרים".
 
כביש 431 הנו המכרז התחבורתי ראשון המבוצע בארץ בשיטת PFI– Private Finance Initiator. לפי שיטה זו, הזכיין מקים את הכביש במימונו, מתחזק ומתפעל אותו במשך 25 שנים ומקבל תשלום מהמדינה בתקופת הזיכיון. הכביש הנו דרך פרברית מהירה, דו-מסלולית ותלת נתיבית. הוא מחבר את דרך מספר 1 (ירושלים-ת"א) במזרח עם דרך מספר 20 (נתיבי איילון) במערב ומספק נגישות ישירה לראשון לציון, נס ציונה, רחובות, רמלה, לוד, מודיעין, יישובי המועצה האזורית גזר וכביש חוצה ישראל.